תם עידן, זמנית

ח"כ משה גפני הודח מראשות ועדת הכספים; "אני אחזור"

ברוב זעום, על אף היותו חבר קואליציה, נכנס אלכס קושניר מישראל ביתנו לראשות ועדת הכספים במקומו של ח"כ משה גפני • כלל חברי הכנסת בירכו את גפני על פועלו, והוא הבטיח לחזור (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ח"כ משה גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ועדת הכספים הזמנית אישרה בצהריים (רביעי) את החלפת היו"ר המיתולוגי של הוועדה, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, בח"כ ישראל קושניר מישראל ביתנו.

ההצעה עברה ברוב דחוק, של תשעה תומכים לעומת שבעה מתנגדים ואחד נמנע, וזאת בשל האהדה הרבה לה זוכה גפני בכנסת מכלל סיעות הבית, שמעריכות את פועלו ותפקודו בראשות ועדת הכספים.

יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, אמר: "9 וחצי שנים ישבתי בכיסא הזה, שנה ושמונה חודשים כסגן שר האוצר, מהאיש הזה ח"כ גפני שניהל את הוועדה ביד רמה, למדתי להיות גם פרלמנטר וגם איש אופוזיציה, גם למדתי להצביע כפי שצריך להצביע לטובת הציבור. היו לנו ויכוחים ופיליבסטר, אבל תמיד ידענו שאחרי הוויכוחים אנחנו חברי כנסת,. אפשר ללמוד מח"כ גפני רבות, הוא צבר פה ניסיון רב. שיתפנו יחד פעולה לטובת הציבור. ח"כ גפני, אני מאחל לך הצלחה מכל הלב, ובריאות בריאות. אני מאחל לך הצלחה אלכס, ותעשה איזונים. הצלחתך והצלחת ועדת הכספים היא הצלחת כנסת ישראל ומדינה ישראל".

דברי ח"כ אורי מקלב בוועדה (ללא קרדיט)

ח"כ אורי מקלב אמר ליו"ר ועדת הכספים החדש כי "כולנו מכירים את האחריות והחשיבות של היו"ר היוצא ח"כ גפני, כל פרלמנט היה מתכבד בו. הוא מחייב את כולנו בנמרצות 32 שנה לכנסת. הרב גפני ראה תמיד את כל האנשים, גם את הפרט והחלש ביותר. אתה משמש לנו כדמות מופת שמוביל את העשייה, איך צריך להתנהג נציג ציבור. אדוני היו"ר הנבחר, יש לך ממי ללמוד".

ח"כ ינון אזולאי אמר בוועדה כי "אני יכול להגיד שאני תלמידו של הרב גפני בועדת הכספים, אני מקווה שהיושרה שהוביל חה"כ גפני תמשיך להתקיים פה בוועדה. אני אומר לך ח"כ קושניר זה זמני, אבל אני עדיין מברך אותך שלא תצא תקלה תחת ידך, אנחנו נמשיך להאבק פה למען השכבות החלשות ללא משוא פנים וכולי תקווה שתהיה שותף לכך".

ח"כ עודד פורר ברך את קושניר ואמר כי "יצא לי ללמוד הרבה מגפני כחבר בוועדה. מאחל לך שתלמד את כל הטריקים של גפני". ח"כ ניר ברקת איחל לו הצלחה, וציין כי "גפני הוא מודל לחיקוי בהרבה מובנים".

דברי ח"כ ינון אזולאי (צילום: ערוץ כנסת)

ח"כ קטי שטרית אמרה בדיון: "מבקשת סליחה מהרב גפני, על זה שכולם חשבו שאתה דואג רק לחרדים, והוכחת שאתה עובד ללא משוא פנים עבור כל מדינת ישראל".

ח"כ ניר אורבך אמר לאלכס קושניר כי "יש הרבה אוכלוסיות שחוששות ממה שיהיה פה. אני מקווה שתדע לעבוד נכון בשביל כולם, וכדי שאף אחד לא ירגיש שלא עובדים עבורו".

ח"כ אחמד טיבי, אמר בוועדה: "גפני, עליך אפשר לומר האיש הנכון במקום הנכון. היית עבור כלל המגזרים מול כלל השרים והמשרדים. שמעתי כאן נימה של הספד, אבל אני יודע שאתה כאן כדי להישאר. אולי ההספד היה לחברי הכנסת של הנורווגי שייעלמו מפה לפניך. אתה אדם לפני שאתה פוליטיקאי".

ח"כ מוסי רז ממרצ אמר: "לא מסתיר את רצוני שתהיה חבר בקואליציה ותשוב לתפקיד הזה כיו"ר ועדת הכספים. מקווה שלא סיבכתי פה אף אחד", והוסיף: "אני מתחייב בפני חברי הכנסת החרדים שלא נאפשר פגיעה בזכויות אדם של חרדים. מתחייב להיות בן ברית לנושא הזה".

יו"ר הוועדה היוצא, ח"כ משה גפני, אמר בדבריו: "אני בהתרגשות גדולה, במציאות הזו, אני רוצה לברך אותך ח"כ אלכס קושניר, אני חצוי לשניים - באופן ציבורי אני מקווה שלא תצליח ובאופן אישי אני מקווה שכן, והאישי גובר על הציבורי. ח"כ לוי, היית חבר של הוועדה ועשית את הדברים, כמה פעמים נעזרתי בך שהיו מחלוקות, ואני מודה לך על כך. התרגשתי שדיברת איתי על הבריאות, נזכרתי שנסעתי לבקר אותך בבי"ח שהיית מפקד מחוז ירושלים, אני מברך אותך שתהייה בריא ושלם. תודה לכולם על הברכות,

"אני חייב תודה ליועמ"ש הכנסת, בין יתר הדברים שעשינו כאן, עשינו את הטבות המס לישובים בפריפריה, וזה היה אחד הפעמים היחידות, שכל חברי הוועדה עמדו על רגליהם ומחו כפיים. ממשלות לא עשו עבודתן במשך שנים רבות, לקחנו את זה על הכתפיים, היועמ"ש עשתה רבות, והעברנו את זה".

גפני המשיך ואמר: "אני יודע שאנחנו במשטר דמוקרטי, אני מקבל את העניין הזה שמתחלפים, אני רק מזהיר אתכם, אני הולך לחזור, לפי הפעמים הקודמות – אני חוזר. אני מתכוון לעשות עבודה, יש לי מכתב אלייך כיו"ר ועדת הכספים, קבענו נוהל בוועדה, על דעת היועצת המשפטית, קיבלנו החלטה כולם על נוהל במסגרת סעיף 46, ובא בג"ץ ופסל את זה, אני מבקש על זה דיון, למה זה אנחנו, אם החוק קובע שהוועדה תחליט, ובא בית המשפט העליון ומחליט אז אני מבקש דיון על זה, יבוא בית המשפט ויגיד למה צריך אותנו בכלל. אני לא אצביע, ח"כ יעקב אשר יצביע. אלכס - בוועדה הזו אפשר לעשות את הדברים הכי טובים ואת הדברים הכי רעים. ועדת הכספים עוסקת בכל התחומים, ואני מאחל לך הצלחה".

דברי ח"כ יעקב אשר בוועדה המסדרת (צילום: ערוץ כנסת)

מוקדם יותר אמר אחמד טיבי, כי "החלפת גפני כיו"ר ועדת כספית זמנית, בקושניר, היא הדחה של אחד מחברי הכנסת הטובים ביותר שהיו כאן ושל אחד מיושבי הראש של ועדת הכספים הטובים ביותר שהיו אי פעם. לא צריך לעשות לו את זה. ראוי למען כבוד הכנסת שגפני ימשיך - עד שיהיו חילופים קבועים, כמקובל בכנסת", טען טיבי, וזכה לתשואות מחברי כנסת רבים אחרים, כולל מהליכוד.

בוועדה המסדרת ההצעה אושרה ברוב של 17 תומכים מול 13 מתנגדים, וכך הוועדה החליטה להמליץ לחברי הוועדה הזמנית לענייני כספים לבחור בח"כ אלכס קושניר.

ח"כ יעקב אשר תקף בוועדה המסדרת את הקואליציה על בקשתה להדיח את ח"כ משה גפני מוועדת הכספים הזמנית: "זה חסר תקדים שמחליפים יושב ראש ועדה של ועדה זמנית כשבימים הקרובים יוקמו הועדות הקבועות. מה הבהילות להחליף יושב ראש של ועדת הכספים שגם בשבועיים האחרונים שהוא ידע שהם סוף קדנציה, הגיע לפה יום יום כדי להעביר חוקים, לא לחרדים ולא לימנים, להעביר חוקים חברתיים על הפיצויים לבעלי עסקים. אתם הייתם בדיונים האלו, קצת כבוד לאדם שניהל את הדברים ביושר, נכון הוא חרדי, לכן לא מגיע לא כבוד?!".

אשר פנה לחברי קואליציית בנט-לפיד: "אני די נהנה להיות בטריבונה באופוזיציה, מי שלא יודע להיות באופוזיציה לא ידע בחיים להיות קואליציה, אבל אני רוצה רק דבר אחד, קצת כבוד. יושב ראש הכנסת שלכם יגיד לכם האם כשהוא היה מרכז האופוזיציה משה גפני היה יושב ראש ראוי או לא, האם הוא דאג לכולם או לא. בגלל שהוא חרדי חייבים להדיח אותו?!".

(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר