תופעה מדאיגה במיוחד

עשרות בחורים חסידיים נותרו ללא ישיבה; "זה הרס החיים"

עולם הישיבות החסידי והכלל-חסידי מתמודד עם תופעה כאובה - הנחשפת לראשונה ב'כיכר השבת'; עשרות רבות של בחורים נותרו ללא מסגרת ישיבתית לקראת 'זמן אלול' - ופתרון אין בנמצא (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

תופעה חמורה וכאובה במיוחד בעולם הישיבות החסידי והכלל חסידי, במסגרתה עשרות רבות של בחורי ישיבה צעירים בגילאים 15 - 18 צפויים להישאר ללא מסגרת ישיבתית בזמן אלול הקרוב, בעוד כחודש וחצי.

ל'כיכר השבת' נודע כי בקרב העסקנים הפועלים בנושא שוררת דאגה רבה, בשל העובדה כי השנה יותר מבשנים קודמות, החליטו מנהלי וראשי ישיבות רבים, לדבריהם, להודיע למספר רב של בחורים כי עליהם למצוא לעצמם מסגרת לזמן אלול הקרוב.

בשיחה עם 'כיכר השבת' מתאר אחד העסקנים בכאב רב את המצב. לדבריו "ישנם השנה כשלושים ישיבות חסידיות וכלל חסידיות, בערים ירושלים, בני ברק, בית שמש, אלעד, אשדוד וביתר עילית אשר הודיעו לבחורים רבים כי לקראת זמן אלול הקרוב הם מסולקים מהישיבה".

העסקן שפועל בתחום בשנים האחרונות, יחד עם רבנים מוכרים מאד במגזר החסידי והכלל חסידי אומר כי הסיבה לתופעה המדאיגה הינה בין היתר תקופת הקורונה, במהלכה בחורים אשר שהו במשך ימים רבים מחוץ לכותלי הישיבות, חזרו אחרת מכפי שהיו קודם לכן, עובדה שהציבה את הצוות החינוכי בפני דילמות קשות וקשיים רבים בהתמודדות עם הבחורים.

בנוסף טוענים העסקנים כי מהיכרותם את הנושא מקרוב, ישנם ראשי ישיבות שניצלו את תקופת הקורונה לרעה, בכך שהם משתמשים בנגיף כתירוץ של ממש להוצאת הבחורים, אך ורק בשל חוסר רצון ויכולת להתעסק עם הבחורים בצורה רכה יותר, מה שהוביל להחלטה אצל מספר ישיבות לסגור שיעורים שלמים לצמיתות ולפתוח הרשמה חדשה של בחורים לקראת זמן אלול הקרוב.

בחורים חסידים בקבר רחל. ארכיון (צילום: יח"צ)

לדבריו, "ישנם נכון לרגע זה למעלה מ-130 בחורים שסולקו מהמסגרת הישיבתית, ללא שום דאגה עבורם למסגרת חילופית, צעד אשר גורם לנזקים רוחניים בלתי הפיכים, ולהרס החיים של ממש עבור אותם בחורים, אשר רחוקים מלהיקרא 'נוער שוליים', שמוצאים עצמם כעת בחוסר אונים, כאשר חלקם כבר ללא מסגרת מספר חודשים".

צעד שכזה, מסביר העסקן, גורם לבחור להימצא במקרה הטוב בבית, שם הוא נקלע לעיתים למחלוקות קשות עם ההורים ובני משפחה נוספים, ובמקרה הגרוע יותר, הוא מוצא עצמו ברחוב, תוך שהוא מתחבר לחברה קלוקלת, ואף מגיע למחוזות אפלים שאין משם דרך חזרה.

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

העסקן, מוסיף ומספר כי שוחח עם אחד המשגיחים שאמר לו בזה הלשון: "השנה אנחנו עושים ניקוי אורוות. אין לנו יכולת להתמודד עם בחורים שנחלשו בתקופה האחרונה, למרות שמרביתם יושבים בישיבה ולומדים". הוא מוסיף קריאה נרגשת: "אני פונה בזה לראשי הישיבות, לאדמו"רים הנוגעים בדבר שאך לפני שנה התכנסו וקראו לקבל את כולם למסגרות, דווקא בשל המצב. אנא חוסו על הנשמות הטהורות, על מאות הבחורים שעלולים להגיע לתהום".

בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר אחד המשגיחים המוכרים והוותיקים בעולם הישיבות הכלל חסידי כי הטענה שנשמעת בקרב חלק מהעסקנים לפיה ישנן ישיבות שהחליטו לנצל את המצב - אינה נכונה. לדבריו, ישיבות שהשקיעו שנים רבות בשמם הטוב ובהשקעה חינוכית רבה בבחורי הישיבה, נקלעו בחודשים האחרונים למצב בעייתי, במסגרתו, בחורים חזרו להיכלי הישיבות עם מושגים חדשים, חלקם אפילו עם סמארטפונים, וגרמו להתדרדרות רוחנית גדולה בקרב שאר בחורי הישיבה, ואשר על כן, מתוך אחריות גדולה לשאר הבחורים, לא נותרה ברירה בקרב ראשי הישיבות אלא לסלק את הבחורים שנחלשו.

עוד הוא מוסיף ומציין כי "בשונה מישיבות במגזרים אחרים, שם מקובל לאפשר פתיחות יתר בקרב הבחורים בשלל נושאים גשמיים לצד הלימוד בישיבה, בעולם הישיבות החסידי, הפתיחות מחמירה בהרבה, ואשר על כן בחור שנמצא לא מתאים, עליו לחפש לעצמו מסגרת מתאימה".

בפרק הבא, נביא כאן ב'כיכר השבת' את העדויות של חלק מהבחורים אשר נמצאים נכון לעכשיו ללא מסגרת ישיבתית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר