פרשת השבוע

בלעם יודע דעת עליון? זה ממש לא מספיק

הנה לנו רפורמי המתקרא רב, ועוד כמה חובשי כיפות, אפילו ראש ממשלה עם כיפה הטוענים שהם רוצים לעשות סדר ברבנות. הם יודעים הכי טוב. הם אפילו שירתו בצה"ל (יהדות)

הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בדיחה עממית אומרת: בל"ק אומר ב'א ל'י ק'וגל (ר"ת בלק). משיב בלע"ם לעומתו ואומר ב'א ל'י ע'וד מ'נה.

אכן, בלעם תמיד רוצה יותר כפי שרש"י מציין בפרשתנו כמה פעמים. זה מגיע מיד בתחילת. הפרשה כאשר בלק רוצה לגרש את ישראל מעליו, ובלעם לא מסתפק בכך, הוא רוצה לגרשם מן העולם.

אח"כ הקטע עם השרים, בלעם הרמאי (לכמה דעות בלעם הוא בנו של לבן הארמי/הרמאי) לא מעיז לספר להם שהוא ברשות הקב"ה ולכן מתחיל. לבלבל את המוח שכדי שהוא יבוא אל בלק יצטרך בלק לשלוח שרים נכבדים יותר…

אח"כ כשכבר יגיע אל בלק והוא - בלק - יתמה באוזניו למה התעכב "האומנם לא אוכל כבדך"? בשלב זה בלעם היה מוכרח לומר לבלק שהוא ברשות הקב"ה,אך הוא לא הסתפק בזה ואמר: גם אם תיתן לי את כל הכסף שבעולם - שמגיע לי - לא אוכל לעבור את פי אלוקי.

מיהו בלעם? בתורה נאמר "בלעם בן בעור", לכמה דעות בחז"ל "בעור זה לבן". הוי אומר בלעם היה אח של רחל ולאה וגיס של יעקב אבינו.

גם עמלק היה קרוב משפחה של עם ישראל, עמלק היה נינו של עשו אחי יעקב.

בכתבי האריז"ל מובא שבלעם ועמלק הם "קליפה" מאותו שורש, זה ניכר גם בשמותם שאפשר לצרפם ביחד בל-עמ-לק. אם נכתוב בל-עם ועמ-לק בשתי שורות נוכל לקרוא את שני המילים גם ישר וגם מלמעלה למטה.

בעולמו של הבורא ישנן עליות ומורדות, פעמים רואים אלוקות בגילוי. יציאת מצרים, קריעת ים סוף וכן הלאה. ופעמים "החושך יכסה ארץ וערפל לאומים" חורבן וגלות…

כאשר האור מפציע והאלוקות משתלטת על השיח אומות העולם עומדים ביראה ובחרדת קודש, כך נאנר אחרי קריעת ים סוף "שמעו עמים ירגזון חיל אחז יושבי פלשת, אז נבהלו אלופי אדום אילי מואב יאחזימו רעד נמוגו כל יושבי כנען".

ודוקא אז מגיע עמלק, הוא טוען: אני לא מתפעל ולא מפחד, הרי אני גם נכד של יצחק, יש לי יחוס. אם תרצו אני אפילו אחיין של יעקב.

זוהי גם קליפת בלעם הטוען אני ממשפחת יעקב, אינני בטלן כלל וכלל, ולא זו אף זו שאני "יודע דעת עליון". ואז הוא מגיע עם הצעות זנותיות…

משמעות הדבר היא:

לא כל מי שמתהדר ביחוסו הוא שווה משהו.

לא כל מי ש"יודע דעת עליון" (מתי הרגע שהקב"ה כועס) הוא באמת יודע דעת עליון (מה הקב"ה רוצה שנעשה)…

הנה לנו רפורמי המתקרא רב, ועוד כמה חובשי כיפות, (אפילו ראש ממשלה עם כיפה) הטוענים שהם רוצים לעשות סדר ברבנות. וכי מי יגיד להם מה לעשות, הם יודעים הכי טוב. הם אפילו שירתו בצה"ל והיו טייסים בחיל האויר...

כבר קדמו לכם בל-עמ-לק. וכשם שהם לא הצליחו כך אתם לא תצליחו.

ואדרבה. "מעז יצא מתוק" דווקא אותו בלעם התנבא על אחרית הימים כפי המתואר באריכות בפרשתנו. והנה אנו עומדים כרגע בימים גורליים ואוטוטו תממש לה נבואה זו בשלימות.

אחת מנבואותיו "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". הדיפלומטים היהודים מנסים כל הזמן למצוא חן בעיני הגויים ולהתחשב בהם ובדעתם - מהערבים ועד האיחוד האירופאי/האו"ם/האמריקאים.

וככל שחולף הזמן הערבים מראים לנו עמוד שדרה שלא מתחשב באף אחד גם לא בתינוקות נשים וילדים… זה בהכרח יוביל אותנו בקרוב ממש לחזור לבסיס שלנו כדברי בלעם "איתן מושבך ושים בסלע קינך" "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" "דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל" "זה מלך המשיח" "ומחץ פאתי מואב וקרקר כל בני שת".

(מבוסס על שיחת כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש ליקוטי שיחות חלק ב)

שבת שלום ומבורך

לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר, הריני כפרת משכבו.

לתגובות והארות:
misraeli770@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר