מ-19 מדינות

מרגש: 38 רבנים צעירים סיימו השתלמות מקיפה

בטקס מרשים בהשתתפות חברי בית הדין הגדול של אירופה והועדה המתמדת סיימו 38 רבנים תוכנית להכשרת 'העתודה הרבנית של אירופה' • הגר"פ גולדשמידט: "כמו תלמידיו של אברהם אבינו" (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
סמינר לרבנים במרסיי. ארכיון (צילום: אלי איטקין)

בטקס מיוחד שנערך באמצעות ה'זום', בשל הגבלות הקורונה במדינות אירופה, נערך סיום המחזור הראשון להכשרת 'העתודה הרבנית של אירופה' של 'ועידת רבני אירופה - שלושים ושמונה רבנים צעירים מתשע עשרה מדינות סיימו תוכנית מקיפה לרבנים להתמודדות מול האתגרים בקהילה.

במסגרת התוכנית הייחודית שהתקיימה לראשונה בעולם הרבנות באירופה, למדו והשתלמו הרבנים לעומק בהלכה ובמעשה במשך שנתיים בנושאים רבים ובהם; בדיקת מקוואות, השגחה על משגיחים במפעלים ובמסעדות, בירור יהדות מקדים ועוד.

בנוסף, הרבנים עברו גם הכשרה בפן המקצועי, וקיבלו וכלים לפיתוח וניהול הקהילה בתחומי; תקשורת, מנהיגות, בניית הקהילה , ניהול וגיוס כספים, הופעה בפני קהל ועוד.

בטקס שנערך כאמור ב'זום', השתתפו ראשי 'ועידת רבני אירופה', חברי בית הדין הגדול של אירופה והועדה המתמדת, נציגי הארגונים השותפים והתורמים; 'נר לאלף' 'נצח' ו'מתנאל' והרבנים הצעירים.

סמינר לרבנים צעירים סופיה. ארכיון (צילום: אלי איטקין)

עשרה רבנים ממשתתפי התוכנית, הציגו פרויקט גמר תכנית מעשית לקידום הקהילה שהוא עומד בראשה - מצגת מרגשת של הקמת קהילות ישראל, יש מאין, וגיבושן. בחלקן קהילות שרגל יהודי לא דרכה בבית הכנסת כשמונים שנים.

במהלך הטקס, הוענקו לשלושה מהרבנים; הרב דניאל ברזאנר רבה של מינסק בבלארוס, הרב דניאל אשכנזי רבה של ברצלונה בספרד והרב אבינועם ציטרון רבה של ליברפול בבריטניה, פרס 'מעולם האצילות לעולם העשייה'.

שלושה רבנים נוספים; הרב נחום זיכרמן ממוסקבה, הרב דייוויד בסוק מוורצלב שבפולין והרב אליהו קריבושי מישיבת 'תורת חיים' במוסקבה זכו בפרסי עידוד אישיים.

הגר"פ גולדשמידט אמר בטקס: ''רבני הקהילות הם המנהיגים את העם ועלינו מוטלת החובה להכשירם להנהגה. הרבנים הם מתלמידיו של אברהם אבינו; המביא אך ורק ברכה וחסד לעולם ואהל פתוח לכל דורש ה'. מנהיג ללא צבא, ללא מדינה, כאשר כל העולם מעברו השני, והשפעתו בדיבור ובמעש היא הגדולה ביותר בתולדות האנושות - האתגרים העומדים היום בפני רב הקהילה בעולם כולו ובאירופה במיוחד הם רבים".

הרב פנחס גולדשמידט הוסיף, "ההתמודדות חייבת שתהיה על ידי הכלים המתאימים לתנאי הסביבה של ימינו. אחוזי ההתבוללות הם גבוהים מאוד ורבני הקהילות הם חוד החנית והציר המרכזי העומדים כחומה בצורה להגן לחזק ולהרחיב את הקהילה היהודית שברובה, לצערנו, אינה שומרת תורה ומצוות".

הרב משה לבל אמר בטקס: "אנו מצווים להכשיר את הדור הבא של הרבנים שיוכלו 'להלך נגד רוחו של כל אדם' כפי שמסביר רש"י בפרשת השבוע על בקשתו של רועה ישראל משה רבנו; 'יפקוד ה' איש על העדה... ולא יהיה כצאן ללא רועה' - הקריטריון הוא 'איש אשר רוח בו' - תפקידנו ואחריותנו היא לתת לרבנים את הכלים והמיומנות הנדרשת כדי שיוכלו לפעול בעוז רוחני להעביר את מסר היהדות האותנטית השורשית ללא פשרות ויחד עם זאת להנעימה על הצעירים לחבר אותם לערכי התורה ולצרפם לחייה הפעילים של הקהילה".

הרב לבל שיבח את ראש מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך שהניע את התוכנית שהופעלה בחסותם האדיבה של 'קרן פטריק ולינה דרהי', 'קרן פילג'נס' וגב' ג'ואל אפללו מראשי 'מתנאל', ואת מזכ"ל הועידה הרב אהרן שמואל בסקין שריכז את התוכנית.

סמינר לרבנים צעירים סופיה. ארכיון (צילום: אלי איטקין)

יצוין, כי 'ועידת רבני אירופה' החלה לפני שנתיים בהפעלת תוכנית; 'העתודה הרבנית של אירופה' להעצמת רבני הקהילות ולהכשרתם כעתודה הרבנית בהלכה ובקירוב ברחבי אירופה. בתוכנית השתתפו רבנים צעירים המכהנים כרבני קהילות בערים בגרמניה ספרד שוויץ רוסיה צרפת בריטניה פולין בלארוס לטביה מולדובה שבדיה בולגריה פולין יון רומניה אוסטריה גיאורגיה אוקראינה ואסטוניה.

את התוכנית ליוו נשיא הועידה ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט, אב בית הדין הגדול של אירופה וביה"ד לונדון יו"ר הועדה המתמדת הגאון רבי מנחם געללי, וועדת רבנים קבועה של בעלי ניסיון רב ברבנות ובקירוב שבראשה; הגאון רבי משה לבל ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה והמנהל הרבני של הועידה, הרה"ג רבי ראובן לויכטר מנהלה הרוחני של 'נר לאלף' והרה"ג רבי נפתלי שיף מייסד ארגון 'נצח' והעומד בראשו.

הרבנים שמעו שיעורי הלכה למעשה מפי גדולי הרבנים וזכו למנטור צמוד של עשרים רבנים חברי הועדה המתמדת מכל רחבי אירופה, חברי מועצת הרה"ר לישראל ובית הדין 'דרכי תורה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר