היסטוריה ואקטואליה

מדי יום, בבית המקדש החרב: הקרבת קורבנות

אליהו הנביא והאבות הקדושים מגיעים מידי יום להקריב קורבנות אי שם במערות בית המקדש החרב, אף בימינו, כך סיפר הרמ"ע מפאנו; ומי זכה לראות זאת בעיניו? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הכותל המערבי, בשנת 1968 (צילום: ARAZI DAN, לע"מ)

פרק א': מגדולי המקובלים היה הרמ"ע מפאנו זי"ע, חי באיטליה לפני 400 שנים ויותר. מספרו 'עשרה מאמרות' אנו למדין שאליהו הנביא והאבות הקדושים מגיעים מידי יום להקריב קורבנות אי שם במערות בית המקדש החרב, אף בימינו.

וכך הובא במאמר אם כל חי (ח"ג סי' כ"ג) שאליהו הנביא מקריב קרבן תמידין בבית המקדש אף על פי שהוא שמם, "ואפשר" ממשיך הרמ"ע מפאנו שאינו רחוק מלהאמין "שיהיו אבות העולם אברהם יצחק ויעקב עומדים על גביו למעמד", ושלושת בני שבט לוי המשוררים הגדולים מבית המקדש: הֵימָן, אָסָף בֶּן בֶּרֶכְיָהוּ, ויְדוּתוּן משוררים עמהם.

מוסיף השד"ר המפורסם מהעיר חברון, מרן החִידָ"א בספרו 'מראית העין', שאפשר שרבי יהודה הנשיא מסדר המשנה כינה את מסכת תמיד כך, כדי לרמוז שתמיד מקריבים את קורבנות התמידין, כולל בזמן הגלות כשנחרב בית המקדש.

מסתבר שהקורבנות של אליהו הנביא והאבות במנהרות הכותל מועילות לכפר על עם ישראל גם בגלות, כפי שכותב כ"ק האדמו"ר מספינקא רבי יצחק אייזיק ווייס בספר 'חקל יצחק' (פרשת פנחס ד"ה ויכפר).

אדמו"ר "חקל יצחק" מספינקא מתקבל על ידי חסידיו ברומניה בעיירת אויבערווישווע שנת תר"צ (1930) (ללא קרדיט)

בספר 'יטב לב' (פרשת אמור) הביא בשם סבו ה'ישמח משה' זי"ע שפעם אחת סיים להתפלל תפילת שמונה עשרה, וביקש לראות האם המעשה שהובא ב'עשרה מאמרות' לרמ"ע מפאנו האם אכן קיים? התפלל הרבי וביקש לראות את האבות עין בעין, ואכן "מילה ה' את שאלתו וראה עין בעין את אליהו מלובש בבגדי כהונה עומד ומקריב התמיד כסדרו".

את מעשה זה ציטט קונטרס 'תהלה לדוד' והעיד שם שסיפר לו אדמו"ר ה'יטב לך' ששאל את זקנו ה'ישמח משה', באיזה לבוש היה לבוש אליהו הנביא? וענה לו רק בארבעה בגדים ככהן הדיוט, ולא בשמונה בגדים ככהן גדול.

נסיים בסברתו המדהימה של ה'חקל יצחק' מספינקנא שנקט שכנראה שארון הקודש נגנז בתחתית הר הבית, שכידוע הוא חלול, ולכן יש לומר ששם אליהו בסמיכות לארון הקדוש בנה אליהו הנביא מזבח, ושם הוא מקריב את הקורבנות.

כך אי שם במקום עלום במנהרות הכותל, אליהו הנביא והאבות הקדושים יום יום מתקבצים ליד ארון הקודש והמזבח, ומקריבים קורבנות לכבוד ריבון העולמים לכפר על חטאי עם ישראל. יהי רצון שנזכה לראות זאת בביקורנו הקרוב במקום.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר