שינוי מדיניות?

האם מדינת ישראל תעבור לחיסונים של חברת "מודרנה"?

בתדרוך שערך הפרופ' נחמן אש לציבור, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לפרסומים הטוענים שהחיסון של מודרנה יעיל יותר בהתמודדות מול זן ה"דלתא". "נלמד את הנתונים ונקבל החלטות" (קורונה)

פרופ' נחמן אש (צילום: פלאש 90)

בתדרוך שערך היום (חמישי) מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' נחמן אש, הוא התייחס לפרסומים לפיהם החיסון של 'מודרנה' יעיל יותר נגד זן הדלתא, יותר מהחיסון של 'פייזר'. הפרופ' אמר, כי במשרד בודקים את הנתונים, ויתכן שבהמשך מדינת ישראל תתעדף את החיסונים של מודרנה על פני החיסונים של פייזר. עם זאת, "כרגע כל חיסוני הבוסטר ניתנים רק על ידי חיסוני 'פייזר' בהתאם למנות הראשונות והשניות שהאוכלוסייה קיבלה", אמר פרופ' אש.

בהצהרה שמסר פרופ' אש, הוא דיבר על ההחמרה באחוזי התחלואה. בעקבות כך אישר קבינט הקורונה מספר צעדים, וביניהם החלת מגבלות התו הירוק גם על ילדים החל מה18 לחודש. כמו כן יוחל התו הסגול במקומות גדולים יותר, ומגבלות התקהלות בהתאם למקומות סגורים ופתוחים. הוא ביקש מהציבור לא להישאר אדישים לנוכח התחלואה ולשמור על ההנחיות.

"בראש ובראשונה צאו להתחסן. החיסונים זמינים, התורים בפריסה ארצית רחבה והם דיי מידיים וצריך לממש את זה ולנצל את זה. החיסון הוא האמצעי היעיל ביותר שלנו ואנחנו חייבים לנצל את זה", הוא אמר. בדבריו רמז הפרופ' לשמועות לפיהן אין מספיק חיסונים. בהמשך דבריו הוא סירב לומר מהו מלאי החיסונים של מדינת ישראל, אך אמר שיש לישראל מלאי מספק לשבועות הקרובים ולמבצע החיסונים הנוכחי.

כמו כן התייחס פרופ' אש למתן מנת הבוסטר, ואמר ש"מדינת ישראל היא חלוצת העולם במתן החיסון השלישי. כפי שאתם יודעים התחלנו לחסן ראשונים, ראינו את הדעיכה של החיסונים וההחלטה התקבלה על ידנו מבלי שבשאר העולם התקבלה החלטה דומה. ברור לכולנו כמה החלטה כזאת היא רגישה ומורכבת. אנחנו מבינים שמנה שלישית מספקת מנת הגנה נוספת ולכן אנחנו רוצים לבחון את מתן המנה לגילאים יותר צעירים".

ביחס לבתי הכנסת, אמר הפרופ' ש"התחלואה במגזר החרדי מדאיגה אותנו. אחרי תקופה ארוכה שהייתה תחלואה נמוכה, בשבועיים האחרונים אנחנו רואים עלייה בקצב גבוה בקצב התחלואה במגזר החרדי. וזאת ההזדמנות לקרוא לאנשים מהמגזר החרדי ובערים חרדיות להקפיד שבעתיים על ההנחיות ולרוץ להתחסן. באשר לחגים, אנחנו יושבים עכשיו על המתווה של החגים בימים הקרובים, ואנחנו נגבש מתווה שיאפשר גם תפילות בטוחות. אין ספק שצריך לעשות משהו ברמה של הדבקות והמאומתים, שיאפשר את הביטחון של מי שמגיע להתפלל שהוא לא יידבק. בכלל זה קבענו את ההנחיות במתווה של התו הירוק, אבל בחגים שבהם צפויים יותר מתפללים נצטרך לראות שאכן התפילה נעשית בצורה בטוחה, ונצא בימים הקרובים עם מתווה לכך.

ביחס לנסיעה לאומן, אמר הפרופ' שמתווה הנסיעה לאומן גובש, ומבוסס על העיקרון שעליו מבוסס הנסיעה למדינות בחו"ל בהתאם לרמת הסיכון בהם. למרבית המדינות מותר לנסוע אך הן מחייבות בבידוד. "אוקראינה נמצאת בתוך הקבוצה הזאת, ובעיקרון הכללים שיחולו על הנסיעה לאוקראינה יחולו כמו הכללים של נסיעה לחו"ל. פרט ל-2 דברים: כל היוצאים לאוקראינה יצטרכו לעבור בדיקה לפני הטיסה כדי לראות שאנחנו לא מעלים לטיסה אנשים מאומתים לנוכח התחלואה בארץ. והדבר השני, שאנחנו מתארגנים על ביצוע בדיקות PCR מהירות בעליה למטוס באוקראינה, כדי למצוא את התחלואה סמוך ככל שאפשר לעלייה למטוס, ועל ידי כך למצוא את המאומתים ולמנוע מהם עליה למטוס.

מעבר לזה, העניין באוקראינה זה גם האירועים שמתרחשים שם, ואני קורא למי שנוסע לשם להקפיד על ההנחיות גם שם. לא להצטופף, לעטות מסיכה כאשר נמצאים בקרבת אנשים אחרים, ולהקפיד על ההיגיינה וההתנהלות. אני ממליץ למי שאינו מחוסן לא לנסוע לאומן".

עוד הפרופ' טען שהאפשרות של שימוש בווטרינרים מעולם לא עלתה בצורה רצינית, והאפשרות נפסלה מיד. "חשוב לנו מאד לשמור על הסטנדרטים הגבוהים של טיפול בחולים גם במגיפות הקורונה".

ביחס לשימוש באמצעים מתקדמים לחקירות אפידמיולוגיות, ענה הפרופ' שמשרד הבריאות מעדיף להשתמש בכח האדם שברשותו בכדי לשמור על האוכלוסייה המבוגרת מאשר בחקירות אפידמיולוגיות. עם זאת המשרד לא שולל שימוש באמצעים שיסייעו להודיע לאנשים להיכנס לבידוד.

ביחס לפתיחת מערכת החינוך, אמר הפרופ' ש"קשה לצפות מה תהיה התחלואה בעוד 3 שבועות מהיום, מכיוון שיש פה לא מעט גורמים משפיעים. אני מקווה שהגורמים המשפיעים לטובה יגברו, ושיעור ההתקדמות של התחלואה ירד, ומקדם ההדבקה ירד". עוד הוא אמר ש"כרגע יש הכפלה במספר המאומתים והחולים הקשים מדיי 10 ימים, ואפשר לעשות חשבון לאן זה מגיע בעוד 30 יום. אבל מכיוון שיש לנו סדרה של פעולות שהתחילו ובכלל זה החיסונים השלישיים והמגבלות והחלטות הממשלה שיכנסו לתוקף בימים הקרובים, זה עשוי להשפיע ולהוריד את התחלואה. כך שאני לא יודע לנבא מה יהיה ב1/9".

ביחס לאפשרות של מחוסנים להדבק, אמר פרופ' אש שלמרות שמחוסנים נדבקים פחות, אנחנו יודעים שהחיסון אינו מהווה הגנה מלאה נגד הדלתא, ולכן חשוב שגם המחוסנים ישמרו על ההנחיות. כרגע משרד הבריאות לא יחייב בדיקה מחוסנים שהיו במגע עם מאומתים, אך משרד הבריאות ממליץ מאד למחוסנים שהיו במגע עם מאומת ללכת ולהיבדק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר