"יותר מהחברה הכללית"

הפרויקטור: "מקדם ההדבקה בציבור החרדי גבוה"

פרויקטור הקורונה, ערך היום תדרוך לתקשורת החרדית, והסביר על התחלואה הגוברת בציבור החרדי - והפתרונות. כמו כן, דיבר על חגי תשרי, אומן ופתיחת שנת הלימודים (אקטואלי)

דוד הכהן | כיכר השבת |
פרופ' סלמן זרקא (צילום: ערוץ כנסת)

ממונה הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, הסביר היום (רביעי), כי "אנחנו במלחמה, ויהיה צורך להדק את החגורה; אין חולה אחד שהתחסן שלוש פעמים והוא מאושפז בבית חולים, זה מלמד שהחיסון השלישי יעיל ביותר".

לדברי זרקא, "אנחנו במלחמה, בטח בשבועיים הקרובים לאור העלייה בתחלואה, ויהיה צורך להדק את החגורה. עקומת התחלואה עולה ואנחנו עושים מאמץ גדול כדי למתן את העלייה הזאת. אחד האמצעים הוא החיסונים".

"נבחן אם ניתן יהיה להכניס קבוצות נוספות לחיסון השלישי. התגובה ותופעות הלוואי במנה השלישית, במקרה הפחות טוב זהים לאלו של המנה השניה ובמקרה הטוב ישנן פחות תופעות לוואי מבעבר". עם זאת הביע הפרויקטור אכזבה מהעובדה שיותר ממיליון ישראלים "לא נתנו כתף אפילו למנה הראשונה" כהגדרתו.

"לחסל את המחלה זה פנטזיה לא רלוונטית כרגע, הנגיף כאן וכנראה גם יישאר איתנו, אמצעים נוספים שיועילו לדבריו בבלימת התחלואה הם מסיכה ותו ירוק".

הפרויקטור הציג בתדרוך את נתוני התחלואה בערים החרדיות: "ביממה האחרונה 12% מסך כל התחלואה הם מהחברה החרדית. מקדם ההדבקה בחברה החרדית גבוה יותר מבחברה הערבית והכללית. הנתונים מספרים את הסיפור."

פרופ' סלמן זרקא אמר כי שיעור החיסונים בגילאי 12-18 הוא אתגר גדול, והפציר באוכלוסיה החרדית להתחסן ולחסן את הצעירים: "דווקא בציבור החרדי שמנהל אורח חיים בתנאי צפיפות ישנה חשיבות מוגברת לכך."

במהלך התדרוך סיפר הפרויקטור על המאמצים שנעשים לשלוט בגל התחלואה מבלי לפגוע בשגרת החיים: "כחלק מהניסיון של הממשלה לקיים חיי שגרה לצד הנגיף, אני אומר בסבירות שהגל החמישי גם יגיע. ההבנה היא שאי אפשר לחסל את המחלה ולא נוכל לחיות כאי בודד. יש לנו שיח עם החברה החרדית וחשוב לנו לשמר אותו. במטרה למצוא את האיזון בין שנת לימודים רציפה בלי בידודים או תחלואה, אנחנו צריכים לנהל סיכונים".

פרופ' זרקא פנה באמצעות התקשורת לציבור שצפוי לשהות שעות ארוכות בבתי הכנסת בחגי תשרי: "אני מפציר בכם, תגיעו אחרי שקיבלתם את המנה השלישית, אם אתם בקבוצה המתאימה, ואם לא התחסנתם בכלל, קחו את החיסון. הוא זמין, חינם, בטוח ויעיל"

בהתייחסו לנסיעה לאומן בראש השנה, ציין הפרויקטור כי "אנחנו מנהלים דיאלוג עם משרד הדתות על מתווה אומן, ומבינים את הצורך של אנשים לטוס ולהתפלל במקום שחשוב להם. יש כאן גם את אוקראינה בתמונה, ומבחינתנו, מחלימים ומחוסנים יוכלו לטוס. אנחנו מאד מוטרדים מהחזרה ארצה אחרי ראש השנה כי בפתח יהיה יום כיפור ואנחנו לא נרצה שחולים מאומתים או מי שנדרשים לבידוד יגיעו להתפלל בציבור ולסכן אותו, תפילה במנין היא חשובה אבל פיקוח נפש דוחה הכל". באופן כללי ציין פרופ' זרקא שבעת הזאת עדיף להתפלל בחוץ.

ביחס לביקורת שנשמעה ממנהלי מוסדות על פתיחת שנת הלימודים בחברה החרדית - ללא מתווה מוסדר אמר: "ידענו ולא הופתענו שבתחילת חודש אלול נפתחת שנת הלימודים במגזר החרדי. אנחנו פועלים מול המגזר החרדי כדי לייצר מתווה, ואחד העקרונות שבו הוא מבצע הבדיקות הסרולוגיות ומבצע החיסונים לגילאי 12 ומעלה. אנחנו עוסקים בזה, ובקרוב ניתן הנחיות ברורות יותר".

פרויקטור הקורונה מציג: העלייה הדרמטית במספרי המתים

"אני מאד רוצה שהציבור החרדי יוכל לחגוג בחגי תשרי, ואנחנו פועלים לקיים את זה. אבל אם מביטים על נתוני התחלואה, וכשאני משווה את יולי לעומת אוגוסט וספטמבר, אני מודאג כי אני רואה תחלואה ותמותה גבוהה. התפקיד שלי הוא להציל חיים. השבועיים הקרובים יהיו מאתגרים, ואם נשמור על הכללים ונקפיד, נוכל לעצור את הדהירה"

בסיום דבריו אמר הפרויקטור "אנחנו רוצים לבחון מתווה לגילאים שמתחת כיתה ו' ששם תלמידים לא יכולים להתחסן, במסגרתו, אם תמצא תחלואה בכיתה, במקום לפזר את התלמידים לבידוד בבית, לערוך להם בדיקות מהירות בכל יום לכל התלמידים". זרקא דחה את הטענה שרמת התחלואה כיום זהה לרמת התחלואה שהיתה בגלים קודמים טרם קבלת החיסון, והסביר כי זן הדלתא מדבק הרבה יותר מהזן המקורי ולכן אין כל מקום להשוואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר