היום השלישי לוועדת החקירה

הרב פרויליך מעיד: "תתקפו אותי, לא רוצה להגיד לא יודע"

לאחר עדותו של מנהל אתר הרשב"י, עלה לעדות חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך, שהבהיר, "קיבלתי הזמנה לעדות רק אתמול, לא התכוננתי, אך אני לא מתכוון להגיד 'לא יודע' (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרב אברהם פרויליך (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת • שידור חי: לע"מ)

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מכונסת בשעה זו (שלישי) שוב, זה היום השלישי, כדי לשמוע את עדותו מנכ"ל אתר הרשב"י אלי פריינד ולאחריו עדותו של הרה"ג רבי אברהם פרויליך, חבר וועדת החמישה של מירון. "כיכר השבת" העביר את העדות בשידור חי.

בשעה 10:00 בבוקר, החל מנכ"ל אתר הרשב"י פריינד, למסור את עדותו בפני חברי הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, מרים נאור, הרב מוטל'ה קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

הרב אברהם פרויליך, עלה אחריו - בשעה 12:00 ומיד כשעלה על במת העדים אמר: "כל מי שהוזמן הכין את עצמו, משתפים גם עו"ד, אני קיבלתי את ההזמנה אתמול בצהריים, טוב שעשיתם את זה".

הרב פרויליך, בטרם פתיחת העדות מזג לעצמו כוס מים ומברך שהכל. נאור לא מבינה: "רגע, אתה מדבר עם מישהו?". עד שהוסבר שהוא מברך.

הרב פרוליך מבקש מחברי הוועדה: "תתקפו, תשאלו, אשתדל לא להשתמש בתשובה 'אני לא יודע'. כשביקשו ממנו לספר על עצמו, הוא הצביע לכיוונו של מוטל'ה קרליץ ואמר הוא יוכל לספר לכם, הוא מכיר אותי יותר מארבעים שנה".

הרב אברהם פרויליך: "מיד עם כניסתי לוועדת החמשה - נכנסתי למלחמת העולם. היו"ר היה הרב רבינוביץ. הוא כפוף להוראות של היועמ"ש, עם כל הכבוד - היועמ"ש יושב בחדר ממוזג בירושלים ונותן הוראות איך לפעול במירון. רבותי, שמעתם עד כמה המקום מורכב. צריך לאפשר לנציג המדינה לפעול. הוא מוגבל, הוא עובד מדינה".

הרב אברהם פרויליך תוקף את אלכס ויז'ניצר: הוא נתן לנו להבין שהוא מצפצף עלינו, אתם יכולים ללכת לבית המשפט, מה שאני קובע - כך יהיה. שיטה בריונית. נעלו אותנו. עם דפיקות על השולחן וכו'.

הרב אברהם פרויליך: "הטריבונות של 'תולדות אהרן' הם אם כל חטא. הם הביאו למקום הרבה אנשים. איך שראיתי מה קורה התחלתי להזעיק שמיים וארץ, איך ש"הביריון" ויז'ניצר) הזה יצא".

נאור: "סליחה הוא לא פה, נשתמש בשפה מכובדת".

הרב פרויליך: "צודקת"

פרויליך ע"ל מתחם 'תולדות אהרן': צעקתי (לרב רבינוביץ) שאין לאנשים לאן לברוח, אני צועק 'הצילו' לתולדות אהרן, לאיפה הם יברחו? לעזרת נשים שגם היא מלאה. לאיפה? "יש גשר דב". ה הרי טירוף הדעת. זה צוואר בקבוק. ולאיפה נשים יברחו."

נאור: "למה לברוח".

הרב פרויליך: "מספיק שאיזה מטורף צועק 'הצילו, ערבי בשטח', לא מספיק כדי לברוח?".

הרב פרויליך לנאור: "ההדלקה של תולדות אהרן, גם בויאן ותולדות אברהם יצחק, אסור שיתקיימו שם. אני אומר את זה באחריות מלאה כרב ומקורב לחוגים האלו, אסור שיהיו שם. זה הפך לאירוע שגלש מקדושת המקום, אירוע קבוצתי, כל אחד מתחרה בשני, אסור שזה יהיה שם".

הרב פרוליך תקף בחריפות בעדותו את טקס ההדלקה של האדמו"ר מתולדות אהרן: "מה זה המשחק הזה עם הצמר גפן? מה זה ההצגות האלו? חייבים לעצור את כל ההדלקות מלבד הדלקה אחת, הדלקה שלא תימשך יותר מ-2 דקות, שהאדמו"ר יישב בחדר ויתבודד, וידבר עם המלאכים. אחרי זה שייצא וידליק ב-2 דקות".

הרב פרויליך תקף גם את חבר הכנסת אריה דרעי ואמר, "עשר שנים אני מבקש להיפגש עם השר אריה דרעי, הוא מסרב לתת לי פגישה. הוא לא נותן לי פגישה. שאלתי את כל החברים הכי קרובים שלו, הוא לא רוצה להיפגש. למה? אין לו נציג שלו. הכל פוליטיקה".

העדות המלאה של פריינד

פריינד אמר בפתח העדות לחברי הוועדה: "ישנה מחיצה חדשה יקרה שנבנתה בחצר הציון, שלצורך ההתקנה שלה היה צורך לחפור בעומק 40 ס"מ. נתקלנו בהתנגדות של גורמים מטעם 'אתרא קדישא', מה שהביא אותנו לעשיית פשרות בנושא".

"בפועל", מספר פריינד, "אני מנהל את כל האתר, הכל מנוהל על ידי, כך גם המרכז הארצי למקומות קדושים רואים את זה. יש 14.5 מיליון שקל לתקציב שוטף לניהול קבר הרשב"י".

"הכסף הוא וא לא צבוע לחלקות 12/70. זה תקציב אחד ייעודי לניהול שוטף של קבר הרשב"י. מקבל אותו המרכז הארצי למקומות קדושים. המשכורת שלי משולמת על ידי ועדת החמישה, כל המשכורות האחרות משולמות על ידי המרכז הארצי, כולל העוזר שלי, שהמשכורת משולמת לו על ידי המרכז הארצי".

"ההכנסה של ועדת החמשה - כמאה אלף שקל בחודש - מהקופות ומהתרומות. וזה הולך למשכורת שלי ולעו"ד שמטפל בפולשים. זה כסף מאוד קטן. רוב התקציב של הוועדה מגיע מהמרכז הארצי למקומות קדושים, לי אין גישה לחשבונות הבנק של וועדת החמישה, אין לי מושג מה קורה שם".

נאור: "בעצם אין לכם תקציב, רק תרומות"

פריינד: "הקופות זה קופה קטנה. כל התקציבים מהמרכז הארצי למקומות הקדושים".

נאור: "אתם בודקים את הבטיחות?"

פריינד: "כל דרישה של שבטיחות שקיבלנו לידיים היא בוצעה מידית. יועץ הבטיחות ביקש פסים נגד החלקה בגשר דב, מיד זה בוצע".

נאור: מה ההמלצה לעתיד?".

פריינד: "ההדלקות לא יכולות לחזור כמו שהיה בעבר, אם מזיזים את ההדלקות לחניון האוטובוסים - זה משהו דינמי. לא לייצר את הלחץ של ההדלקות. אולי איזו הדלקה קטנה, אולי בויאן, עם מאה אנשים, ואז האתר יהיה פתוח. אני חושב שזו העמדה של ועדת החמשה לגבי נושא ההדלקות".

פריינד מספר: כי לא הוזמן לאף ישיבה שעסקה בנושא ההילולה של ל"ג בעומר: "בתקופת ההילולה אנחנו מנוטרלים לגמרי, למעט נושאים ספציפיים שמבקשים מאיתנו, לדוגמא בקשות של כיבוי האש".

השופטת מרים נאור מדגישה: "הוועדה לא יזמה הריסות (מבנים לא חוקיים) באתר מירון, ולא תתערב. הכל צריך להתנהל כחוק. אנחנו לא ננהל את האתר, שיהיה ברור לגמרי. אנחנו מקבלים כל הזמן פניות, כן להרוס או לא להרוס, אנחנו לא יזמנו את זה ולא ניכנס לזה. שזה יהיה ברור".

נאור: בליל האירוע היית במקום?

פריינד: כן

נאור: מה ראו עינך?

פריינד: "בשעת האסון הייתי במתחם בני עקיבא. ראיתי צפיפות גדולה באזור בויאן, לפני האסון. עמדו שם שוטרים שעמדו על האבן בגובה 3 מטר ושלפו תינוקות עם עגלות, זה היה עוד לפני האסון. האמת, לא הצלחתי להבין איך אימהות הגיעו למקום עם הילדים הכל כך קטנים, זה היה מחזה מחריד. לצערי הרב, בעת האסון, אשתי הייתה עם הילדות שלי (זה היה פעם ראשונה שהיינו במירון), והבת שלי בת ה-21, כמעט ונמחצה שם - בגלל שגברים שעברו שם מחצו אותם והיינו בלחץ, במשך חצי שעה, לא מצאנו את הבת שלי. אחרי האסון ביקשתי להזמין דוח בטיחות, שהגיע למסקנה שמבחינה בטיחותית צריך להרוס את גשר דב".

ינאי: "קראת את דוח מבקר המדינה?".

פריינד: "קראתי."

ינאי: "מה אתה יודע על הביצוע".

פריינד: "חלש מאוד, עצוב".

ינאי: "ראית חלקים בדוח חלק מאחריותך".

פריינד: "אחריותי? אני רק כמה חודשים. זה היה ממש בכלל הדרך".

ינאי: "לא צריך להיות מהנדס כדי להבין שהמקום הוא בעייתי, למה את הדוחות שהזמינו אחרי האסון לא הזמנתם לפני.

פריינד: אני נכנס ורואה סקר בטיחות, הוא לא מצביע שיש בעיה בטריבונות".

ינאי: "מאותו מקום שאחרי האסון נזעקת לבקש את הסקר בטיחות, למה לא ביקשת את הדוח הזה בכניסה לתפקידך אחרי שאתה רואה את הסכנה והגשר מאוד בעיתי".

פריינד: "אני לא חושב שהייתי מקבל תקציב לדוח כזה. אם הייתי מגיע לפני לא חושב שמישהו היה סופר את זה".

פריינד בדרכו לאולם הוועדה
פריינד בדרכו לאולם הוועדה
פריינד בדרכו לאולם הוועדה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר