היסטוריה ואקטואליה

כשמחלוקת הלכתית הובילה ל... גזיזת הזקן

גזיזת הזקן של מו"צ ב'העדה החרדית', החזירו אותנו שנים רבות אחורה, למקרה דומה, שעקב מחלוקות הלכתיות - נגזז זקנו של אחד מגאוני ישראל, שזעק: "שריפה!!" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

גזיזת הזקן של אחד מגאוני ירושלים מ'העדה החרדית', החזירו אותנו שנים רבות אחורה, למקרה מצער דומה, שעקב מחלוקות הלכתיות, נגזז זקנו של אחד מגאוני ישראל.

הגאון רבי יְשַׁעְיָה אָשֵׁר זֶלִיג מַרְגָּלִיּוֹת, מקובל תלמיד חכם, מסלתה ושמנה של ירושלים, שהקפיד ביותר על גידול הזקן והפאות, נחרד לראות יהודים שומרי מצוות הנוגעים בזקן. כה רבה הייתה קנאותו עד שמסופר על ישיבה ליטאית חשובה מפאתי העיר קובנה שעלתה לארץ ישראל בשנת תרפ"ד (1924), שבחרה למשכנה את העיר חברון, ולא את ירושלים, כיון שאנשיה חששו ממחאות של אותו קנאי וחבריו נגד הישיבה.

המקובל הנ"ל היה באמת צדיק וקנאי לשם שמים, ולא כבימינו שלעיתים נערכות הפגנות בתשלום או לצורך סגירת חשבונות בין העסקנים המתחרים וכדומה.

מעשה שהיה בישיבה שעמדה בנשיאות גאב"ד העדה החרדית. כמנהג יהודי הונגריה באותן השנים, בני הישיבה סידרו את הזקן והפאות. ריא"ז מרגליות נשא דרשה חריפה בגנות אותם בחורים, שהם מקצצים בנטיעות ועוכרי ישראל, ולא נח עד שהאשימם בכל הצרות של היהודים באותו דור (כולל השואה בה נטבחו מיליוני יהודים).

על פי גזרי עיתונים מאותה תקופה, (שלהי חורף תש"א -1941) מתברר שבחורי הישיבה לא שתקו, ואורגנה מתקפת פתע בסמטאות מאה שערים, שבמהלכה נמרטו חצי מזקנו ואחת מפאותיו.

ריא"ז מרגליות זעק לעזרה במהלך ההתקפה: "אידן, ראטעוועט! א-שריפה!" (יהודים הצילו! שריפה!), אולם לשווא.

ישיש ירושלמי שח לי שלאחר אירוע זה ריא"ז מרגליות נסע למירון למשך כחצי שנה.

גזירי עיתונים מאותם השנים המסקרים את אותו אירוע מביש שבו גזזו אלמונים את זקנו ואחת מפיאותיו של הקנאי, צדיק ות"ח מגדולי מאה שערים:

עיתון הבקר, מרץ 1941 (ספריה לאומית)
עיתון המשקיף, 6 מרץ 1941 (ספריה לאומית)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר