היסטוריה ואקטואליה

ביקורת נגד הרב פרויליך; "עדותו פורצת דרך"

החוקר התורני הג"ר אליהו סולובייצ'יק, מביע ביקורת נוקבת על עדות הרב פרויליך בוועדת החקירה לאסון מירון וקורא לצדדים: אל תערבו את המחלוקות הפנימיות, עם השלטון החילוני (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב פרויליך בעדותו (צילום: חיים גולדברג)

הג"ר אליהו סולובייצ'יק חוקר תורני מפורסם, מייסד ארגון 'מטמוני ארץ' פרסם 'רשומה ספרותית' ובה מובאת ביקורת נוקבת על 'פליטת הפה' של הרב פרויליך שטען שאדמו"רים משחקים עם הצמר גפן, מדברים עם מלאכים וכו'.

כה חריפה הייתה התבטאותו של הרב פרויליך, (וכפי שסוקר ב'כיכר השבת 'העדות המחוצפת נגד תולדות אהרן'), עד שמקורבו של הגאב"ד פרסם שהופעת הרב פרויליך בפני הוועדה, לא הייתה בשליחותו.

מחמת ההתבטאות החריפה. כלל העיתונות החרדית, שסקרה בהרחבה את העדויות על אסון מירון, השמיטה את המשפטים הנ"ל, ככה"נ מחשש לזעם רב אצל הקונים החסידים הפוטנציאלים שיפגעו מהרב פרויליך.

במאמרו 'פיסה קטנה של היסטוריה עם אזהרה בצידה', הרב סולובייצ'יק הרחיב על מלחמות היהודים ביהודים במהלך הגלות, שרק הקמת מדינת ישראל והמלחמה המאוחדת בתנועה הציונית, גרמה לה לגווע. כל היסטוריון יודע שהדברים נכונים ואף יותר מכפי שכתב הרב סולובייצי'ק; מלחמות החסידים והליטאים הסתיימו לאחר ששני הניצים הוזקקו להתאחד ביניהם, כדי להילחם במשכילים, רפורמים, ולאחריהם בתנועה הציונית.

ולכן, מעשהו של הרב פרויליך שדרש לבטל את החגיגות במירון בפני 'ועדת חקירה ממלכתית', היא יוצאת דופן ופורצת דרך ביחסים של ימינו בין ליטאים לחסידים.

לטענתו של הרב סולוביי'ציק, הרב פרויליך מייצג תפיסה ליטאית מקורית שלא רואה ערך גדול בקברות צדיקים. בבריסק כידוע, מדגיש הרב סולוביי'ציק, סולדים ממיסטיקה ומתרחקים מאמונות טפלות. יש לציין שגם הרב פרויליך וגם הרב סולוביי'ציק מקורבים לבית בריסק.

כמפורסם, הרב מבריסק לעולם לא נסע למירון. רק לעת חוליו, שלח את תלמידיו להתפלל עבורו. ללכת לקבר של צדיק, ללא סיבה מיוחדת, ולרקוד ולאכול כפי שעושים אלפים בל"ג בעומר, סבור הרב מבריסק שמעשה זה נוגד את פסק הרמב"ם (פ"ד מאבל ה"ג) "והצדיקים אין בונין להם נפש על קברותיהם שדבריהם הם זיכרונם ולא יפנה אדם לבקר הקברות". (וכך הובא בשמו של הגר"ח קנייבסקי במוסף שבת קודש של 'יתד נאמן', שזוהי הסיבה שהרב מבריסק לא הרחיק נדוד מירושלים לקברי הצדיקים הגלילים).

הרב סולובייצי'ק מתרעם על הופעתו של הרב פרויליך בפני חברי ועדת החקירה הממלכתית ששיחק מול הוועדה בכישרון רב. עם חוכמה יהודית של חנפנות מעודנת, יצר הרב פרויליך אמפטיה אצל חברי הוועדה לנרטיב שלו על הר מירון, תוך ניסיון להצמיד אותם במסקנותיהם לנרטיב שלו על ההר.

מסקנתו של הרב סולובייצי'ק שאסור לשתף את המחלוקות הפנימיות עם מקורות זרים, וכפי המפורסם שחורבן בית המקדש השני התחיל מפניה של החשמונאים לשלטונות רומא, ו'שריפת ספרי התלמוד' התחילה מהקנאים שהלכו לכנסייה הנוצרית להלשין על הרמב"ם שכותב כפירה לטענתם (ולבסוף כמרי הכנסייה הגיעו לקנאים, ושרפו את כל הספרים, ולא רק את של הרמב"ם כבקשתם).

כך גם בימינו זועק הרב סולובייצי'ק כנגד מעשהו של הרב פרויליך. אנא: ליטאים וחסידים עבדו ביחד, ואל תערבו את המחלוקות הפנימיות, עם השלטון החילוני.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר