היסטוריה ואקטואליה

"אני לבוש בבגדי נוצרים", אמר הרב מבריסק

כשהגרי"ז מבריסק עלה לירושלים סירב ללבוש בגדי זברה למרות שבני הישוב הישן הציעו לו. רבי עמרם בלוי אמר לו שהוא לבוש בבגדי נוצרים, ומה השיב לו הרב מבריסק? (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ילד מכת האמיש (צילום: שאטרסטוק)

פרק ט': אנו ממשיכים עם הפולמוס אודות בגדי הזברה הירושלמים עליהם הובאו מסורת מצדיקי ירושלים שהעידו שהם ראו את האבות הקדושים מתהלכים כך ברחובות ירושלים.

מעשה נפלא ששמעתי בשמו של הגאון רבי יעקב פרידמן, שסיפר שבחלומות של תלמידי הבעש"ט, הם ספרו שהם פגשו את מרן הבית יוסף, ושוחחו אותו באידיש.

גאב"ד אונגוואר בתשובתו הארוכה לאחר שמביא מקורות חז"ל, סבור שהאבות התהלכו או עם בגדי כהן גדול, או בלבוש אדם הראשון, או טלית כמו שכתוב בתורה, או בגדים הדומים לפיגם ומאירים כמו פנס ועששית, או כותנות עור רחבים מלמטה וקצרים מלמעלה. אולם בשום מקור זולת הרבי מלעלוב לא נטען על בגדי זברה.

נביא פה מעשה נפלא שראיתי באחת ממאות ההגדות לפסח שיוצאות לאור מידי שנה בשנה. באותה הגדה הובא בשם אחד מגדולי החסידות ששאלו המשכילים את אחד האדמו"רים זצוק"ל האם אברהם אבינו הלך עם שטריימל ו'געבלימטע בעקישע' כמנהג האדמו"רים של זמנו?

ילדים מכת האַמִישׁ (צילום: Edi Israel/Flash90)
ילד מכת האַמִישׁ (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)

אותו אדמו"ר ידע שכל מטרתם של אותם משכילים שר"י הוא לנגח את החסידות, ולכך ענה שלא ברור לו מה לבש אברהם אבינו נ"ע, ברם, ברור לו שאברהם אבינו עשה הפוך מהמשכילים של אותו דור...

עוד בעניין זה; היסטוריון חצר בריסק הרב מלר כתב על הגרי"ז מבריסק כשעלה לירושלים סירב ללבוש בגדי זברה למרות שבני הישוב הישן הציעו לו.

ע"פ השמועה נטען שרבי עמרם בלוי ניסה לשכנע את הגרי"ז, ואמר לו: "והרי הבגדים שלך הם בגדי נוצרים...", וענה לו הגרי"ז סולובייצ'יק: "נו נו... אני לבוש בבגדי נוצרים, ואתה לבוש בבגדי ערבים". (שמועה זו לא הובאה בספריו של הרב מלר, ומובאת פה בפרסום ראשון. כותב השורות שמע אותה מפיו של ת"ח ישיש מבאי ביתו של תלמידי הגרי"ז מבריסק זי"ע).

הרב מלר על הגרי"ז מבריסק שסירב ללבוש בגדי זברה. ספר 'עובדות והנהגות' (אוצר החכמה)

מעניין ביותר לחקור אחר שמועה זו מהבריסקרוב, שממנה משמע שסגנון הלבוש כובע וחליפה הוא לבוש נוצרי.

עד ימינו ישנה כת נוצרית בצפון אמריקה בשם אַמִישׁ שנודעים כאנשים השומרים על הלבוש מסורתי והימנעות משימוש בטכנולוגיה מודרנית שהלבוש שלהם הינו דומה ביותר לכובע והחליפה המוכרים לגולשי 'כיכר השבת' בתור לבוש חרדי.

יש לציין שבאתר חב"ד: שטורעם נט, כל חב"ד יודעת', הובאה גלריה מדהימה של חברי כת האמיש בביקורם בקראון הייטס. הכותרת בה בחר עורך שטורעם, היה: 'אל תטעו, הם לא חב"דניקים', ובהמשך הכתבה נכתב: "אין כמעט בחור חב"די שלא נתקל בשאלה הבאה, במהלך 'מבצעים' בארה"ב: "אתם שייכים לכת האמיש?".

"אני לבוש בבגדי נוצרים, אמר הגרי"ז מבריסק לר' עמרם". חברי כת האַמִישׁ בצפון אמריקה בלבושם המסורתי (צילום: שאטרסטוק)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר