להכניסו בבריתו

המוהל המעופף: האברך החרדי שמל במדינות נידחות

הוא מוהל בארץ ובחו"ל, חובש בכיר ברפואת חירום ובטראומה, מתנדב באיחוד הצלה, בזק"א ובמלר"ד ו... מרצה". למעשה, חייו של הרב ניר דורפמן הם קודש למען הזולת; מיוחד (חרדים)

מנחם כהן | כיכר השבת |
חלק מהבריתות בעולם (צילום: ללא קרדיט)

בכרטיס הביקור של הרב ניר דורפמן כלולים הפרטים האלה: "מוהל בארץ ובחו"ל, חובש בכיר ברפואת חירום ובטראומה, מתנדב באיחוד הצלה, בזק"א ובמלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה)... מרצה לציבור הרחב". למעשה, חייו הם קודש למען הזולת.

תפקיד המוהל הוא המאתגר מכולם. הוא טס למקומות נידחים ברחבי העולם, מלווה הורים מודאגים, משמח את המשתתפים בבריתות וחי את המצווה, לדבריו, עד כדי מסירות נפש.

בזכות מאמן הג'ודו

עד גיל ההתבגרות ניר (40), תושב בת-ים, לא הכיר את יופייה של היהדות. הוא נולד במשפחה לא-דתית, והתחנך במוסדות חינוך כלליים.

ההיחשפות הראשונה ליהדות התרחשה במקום לא צפוי לחלוטין: "למדתי אצל מאמן ג'ודו שהחל להתקרב ליהדות. יום אחד הציע לי לבוא איתו לשיעור תורה. באתי ונמשכתי. משם התקדמתי אט-אט. התעמקתי בסוגיה וגיליתי את הקב"ה".

לקראת לידת בנו-בכורו חש ניר רצון עז למול אותו במו ידיו. ראש הכולל שלו לימד אותו את המקצוע, וביום השמיני להולדת הבן עשה את הברית, כשלצידו מוהלים מומחים. מאז זכה לעשות יותר מאלף בריתות, ובהן גם ליהודים מבוגרים, כחלק מהתנדבותו בארגון 'ברית יוסף יצחק'. "זכיתי אפילו למול יהודי בן 93", הוא מספר. "זו תחושה מרגשת מאוד למול יהודי מבוגר כל-כך".

המזוודה לא הגיעה

ועם כל פעולות ההתנדבות, עיקר עיסוקו הוא לימוד תורה בכולל בבת-ים. הוא אב לשמונה ילדים, ומסתפק בקצבה הזעומה של הכולל. אך כשצריך, הוא מוכן לטוס לקצה העולם. "אני רואה לנגד עיניי קודם כול את התינוק. בעבורו אני טס לסרי-לנקה, לאיביזה, או לכפר נידח באוקראינה. באותה מידה אני צועד בשבת שעתיים או עוזב את הבית ונוסע לעשות את יום הכיפורים או חג כלשהו ביישוב נידח".

הסיפורים שחווה אינם נגמרים. "לפני שנים טסתי לאי איביזה, שבו הייתה צריכה להתקיים ברית מילה בשמחת תורה. המטוס שלי נחת שעתיים לפני החג. הצלחתי להגיע במועד לבית ההורים, אבל המזוודה, ובה כלי המילה, לא הגיעה. לא ידעתי מה לעשות. הברית תוכננה לשעה 12 בצהריים. באורח ניסי ממש בא שליח גוי מטעם חברת התעופה ומסר לי את המזוודה רבע שעה לפני הברית".

מהצלה לברית

לעיתים ההתנדבות בהצלה משתלבת עם היותו מוהל. "לפני כשנה קיבלתי קריאה בהולה על יולדת השרויה במצוקה. מצאתי אישה במצב לא טוב. נתתי לה עירוי וביצעתי פעולות רפואיות חיוניות. היא הובהלה למיון, ומצבה הידרדר עד כדי צורך בהחייאה. גם מצבו של התינוק הסתבך. אבל כעבור כמה ימים קיבלתי ממנה שיחת טלפון. הייתי המום. היא אמרה לי: 'הצלת את חיי ואת חיי התינוק שלי, אני רוצה שתהיה המוהל שלו'. הברית התקיימה בהתרגשות עצומה".

הניסיון הרפואי שלו מסייע לו להרגיע הורים מודאגים. "אני משתדל להסביר כל פרט על ההליך. עשיתי לעצמי מנהג בכל ברית לברך את כל המוהלים בעולם, שלא תצא תקלה מתחת ידם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר