היסטוריה ואקטואליה

בקשת המחילה בעקבות חכמי טבריה זי"ע שהחלו ללמוד מ'לך לך'

לאחר שהגר"ש וולבה קיבל את דעת הגראמ"מ שך, התגלה לגרב"ש דויטש כי חכמי טבריה נהגו להתחיל מ'לך לך', והביא את הדברים בפני הרב שך - מה שהוביל לבקשת המחילה בפני המשגיח (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגר"ש וולבה זצ"ל (צילום: עיתון 'בקהילה')

פרק ח': חשיפת מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' אודות בקשת המחילה של הגרב"ש דויטש ממרן המשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל הקשורה לפולמוס האם להתחיל ללמד ילדים מ'מעשה בראשית' או מפרשת 'לך לך', טלטלה את 'עולם התורה'.

חשיפת טענתו של אחד מנכדיו של מרן הגר"ש וולבה כי "ר' שמואל דויטש עורר את הרב שך על זה, וביקש מחילה מסבו הגר"ש וולבה". הביאה את מקורבו של הגרב"ש דויטש שמלווה אותו עשרות בשנים והיה לצידו במקרה זה, להגיב לדברים בארוכה:

דברי מקורבו של הגרב"ש דויטש: "כמה חודשים לאחר שהגר"ש וולבה קיבל את דעתו של מרן הגראמ"מ שך ע"י השליחות של מו"ר הגרב"ש דויטש שליט"א, בא מישהו והאיר את עיני הגרב"ש דויטש שיוזמתו של הגר"ש וולבה להתחיל ללמוד בפרשת 'לך לך' ולא 'בראשית', היא לא "חידוש" של המשגיח הגר"ש וולבה זצ"ל אלא כבר קדמו לכך בטבריה בימים ההם, וזאת בהכוונתו, מדעתו ובהסכמתו המלאה, של הגר"מ קליערס זצ"ל רב העיר הנודע שהיה מגדולי הדור בזמנו, ובר סמכא גדול בכל ומקובל על הכל".

ממשיך מקורבו של הגרב"ש דויטש: "מו"ר הגרב"ש דויטש שליט"א העביר את הידיעה הזו שחכמי טבריה נהגו כך למרן הגראמ"מ שך זצ"ל, וסיכמו שאכן החריפות כנגד דעתו של הגר"ש וולבה יורדת, אולם עדיין סבר הגראמ"מ שך שאין לשנות בירושלים על אף מנהג טבריה, כי למעשה גדולי וענקי ירושלים הנ"ל כר' יהושע ליב דיסקין ור' שמואל סלנט ועוד תיקנו בירושלים כמו שתיקנו, ובירושלים בוודאי ובוודאי יש להמשיך כמותם, אולם בוודאי אין כאן "שינוי" גמור כמו שחשב מלכתחילה בהעדר הידיעה מהמנהג הטברייני, ועל כן העוצמה נחלשת.

הגרב"ש דויטש (באדיבות המצלם)

"כיון שכך, חיפש מו"ר שליט"א דרכים איך להגיע לליבו של המשגיח הגר"ש וולבה לבקש מחילתו על החריפות יתר שבהעברת המסר דאז, חריפות שלא היתה על צד האמת עקב הגילוי החדש.

"לבסוף הם נפגשו ודיברו באריכות, אמר לו בכנות המשגיח שמעולם לא הקפיד וקיבל זאת בהבנה ובשמחה על שנזהרים מכל שינוי ומכל חשש, ומאז עד סוף ימיו הקפיד להראות פנים צהובות למו"ר ולהראות חיבתו, להודיע שאין לו ולא היתה לו מעולם כל קפידא שהיא".

מסיים מקורבו של הגרב"ש דויטש: "יש לציין שבאותם חודשים של ההעברת המסרים הנ"ל, היה איזה אירוע בישיבת לייקווד בירושלים (אולי הנחת אבן הפינה או חנוכת הבית או משהו אחר כבר אינני זוכר), זה היה במטרסדורף בירושלים במשכנם דאז, ואני נוכחתי שם בעצמי, והמשגיח הגר"ש וולבה זצ"ל ישב שם, ובא מרן הגראמ"מ שך לדבר שם, ופתח כך: 'מי אני שאדבר בפני המשגיח שליט"א', וכל זאת באותם ימים עצמם של כל החריפות בהעברת המסרים כנ"ל, וכך היה לעין כל, ואני בעצמי שמעתי זאת".

ישר כח למקורבו של הגרב"ש דויטש על הכנות בהעברת התגובה על מורו ורבו שליט"א. בברכת "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר