לקראת תרגיל העורף

מתי ואיפה יופעלו האזעקות? • המפה המלאה

במסגרת תרגיל העורף ולאחר שינויים שנערכו בזמני ההתרעה, היום, יום רביעי, ישמעו אזעקות ברחבי הארץ; איך תדעו שזו לא אזעקת אמת וכמה זמן יש לכם להיכנס למרחב המוגן? (חדשות)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ז בחשוון תשפ"ב | 02.11.21
אילוסטרציה (צילום: Miriam Alster/Flash90)

בימים אלו נערך תרגיל העורף הלאומי, בשיתוף כלל כוחות הביטחון וההצלה, בהם פיקוד העורף, רשות החירום הלאומית, משטרת ישראל, כוחות הכבאות וההצלה, מגן דוד אדום וארגוני ההצלה החרדיים.

במסגרת התרגיל יופעלו מחר יום רביעי התרעות ביישובים רבים ברחבי הארץ, בשעות 11:00-10:00 - בדגש על יישובים שזמני ההתגוננות (זמן כניסה למרחב המוגן) שלהם שונו לאחרונה, ובשעות 19:00-18:00 בחלק מהערים שפוצלו למספר אזורי התרעה.

במסגרת התרגיל, ההתרעה מופעלת בערים שפוצלו למספר אזורי התרעה, במטרה להכיר לתושבים את הפיצול למספר אזורי התרעה, כדי שיוכלו לבדוק מה אזור ההתרעה בו הם מתגוררים, ועל מנת לתת להם כלים להבחין בין האזורים השונים בעיר. הערים שתופעל בהן התרעה במסגרת התרגיל הן ירושלים, אשקלון, ראשון לציון, רמת גן, הרצליה, נתניה וחדרה.

מפת ההתרעות המעודכנת

התרעות בשעות 11:00-10:00

10:05 - כפר כמא, קריית ים, קריית אתא ואזור תעשייה כרמיאל.

10:15 - עכו, יבניאל, כרמיאל, שפרעם, מגדל וקריית ביאליק.

10:25 - עומר ולקייה - זמן ההתגוננות ביישובים אלו קוצר לדקה.

10:35 - האון, תל קציר, מעגן, שער גולן, מסדה, מכללת כנרת ואזור תעשייה צמח (מועצה אזורית עמק הירדן) - זמן ההתגוננות ביישובים אלו הוארך ל-30 שניות.

10:45 - גשור, נאות גולן, גבעת יואב-בני יהודה, כפר חרוב, מבוא חמה וחמת גדר (מועצה אזורית גולן), געתון, יחיעם ועברון (מועצה אזורית מטה אשר), עמיר, כפר סאלד, להבות הבשן, גונן ושמיר (מועצה אזורית גליל עליון), וכפר ורדים - זמן ההתגוננות ביישובים אלו הוארך ל-15 שניות.

התרעות בשעות 19:00-18:00:

18:05 - ירושלים-צפון, אשקלון-צפון, פארק תעשיות פלמחים, רמת גן-מערב וחדרה-מערב.

18:15 - ירושלים-מזרח, ירושלים-כפר עקב, אשקלון-דרום, הרצליה-מרכז וגליל ים, ראשון לציון-מזרח וחדרה-נווה חיים.

18:25 - ירושלים-מרכז, אזור תעשייה צפוני אשקלון, ראשון לציון-מערב וחדרה-מרכז.

18:35 - ירושלים-מערב, אזור תעשייה דרומי אשקלון, הרצליה-מערב, ונתניה-מערב.

18:45 - ירושלים-דרום, אזור תעשייה עטרות, רמת גן-מזרח, נתניה-מזרח וחדרה-מזרח.

שאלות ותשובות לקראת התרגיל

כיצד אדע שמדובר באזעקת תרגול ולא באזעקת אמת?

בכל אמצעי ההתרעה של פיקוד העורף: באתרי האינטרנט ובפורטל החירום הלאומי יופיע הכיתוב "תרגיל העורף הלאומי" יחד עם רשימת היישובים בהם מופעלת בשעה זו האזעקה כמו כן בתחנות הרדיו ובאפליקציה של פיקוד העורף אם תופעל התרעת אמת תישמע אזעקה עולה ויורדת נוספת מיד לאחריה.

מדוע חלו שינויים בזמני ההתגוננות של חלק מהיישובים?

עבודת מטה שבוצעה בפיקוד העורף מצאה שההתפתחות הטכנולוגית של ההתרעה מאפשרת לספק זמן התגוננות ארוך יותר לתושבי חלק מיישובי הצפון כתוצאה מכך במידה ותהיה מערכה יהיה לתושבים זמן רב יותר להגיע למרחב המוגן . בנוסף כחלק מלקחי מבצע שומר החומות כדי להפחית את כמות ההתרעות לאזרחים זמן ההתגוננות בישובים עומר ולקיה התקצר ועומד כעת על דקה במקום דקה וחצי.

למרות ההתרעה הממוקדת אנחנו שומעים את האזעקות מהישובים הסמוכים. כיצד נדע שההתרעה מופעלת במקום שבו אנו נמצאים?

הגדירו ביישומון את האיזור שלכם ואת האזורים הסמוכים למקום מגוריכם בעיר שלכם וכל אזורי ההתרעה בעיר מפוצלת. כך תדעו באופן ודאי האם האזעקה היא באזור שלכם.

כל מה שצריך הוא להיכנס לאתר, להקליד את שם היישוב בו אתם צפויים להיות ביום התרגיל שיתקיים מחר (רביעי) ולהכין את עצמכם, לאחר הקלדת שם היישוב שלכם במפת ההתרעות תדעו מתי אתם צפויים לשמוע את האזעקה ואת הזמן שיש לכם עד לכניסה למרחב המוגן.

למה חשוב להיערך למצבי חירום?

כאשר מתכוננים מראש למצבי חירום, מצליחים לפעול בצורה נכונה בזמן אמת ולהציל את עצמנו ואת מי שבקרבתנו.

האיומים על מדינת ישראל

מדינת ישראל חשופה מאז הקמתה לקשת רחבה של איומים מצד מדינות אויב וארגוני טרור, שמטרתם לפגוע ביעדים האסטרטגיים שלה. בעשורים האחרונים, העורף הפך לחזית עיקרית נוספת, בשל התמקדות האויב בניסיון לפגוע באוכלוסייה האזרחית בדרכים שונות, למשל באמצעות ירי רקטות וטילים.

האיום כפי שהתוודענו אליו עד היום, מתבסס על תפיסת האויב לפיה נשק תלול מסלול ישוגר לאורך זמן לריכוזי האוכלוסייה בעורף מדינת ישראל במטרה להתיש אותה ובאופן שימנע השגת ניצחון ברור ומהיר של מדינת ישראל על האויב (ירי תלול מסלול הוא ירי שמתבצע בזווית גבוהה תוך חישוב המסלול של הרקטה או הטיל, ולא בכיוונון ישיר שבו היורה רואה את המטרה דרך כוונת כלי הירי).

בנוסף, מיקומה של מדינת ישראל על השבר הסורי-אפריקאי והעובדה כי בישראל התרחשו בעבר רעידות אדמה חזקות, מעמידים את ישראל גם באיום של רעידת אדמה, שעלולה להתרחש במועד שאינו ידוע ועלולה לגרום לנזקים חמורים לנפש ולרכוש.

קיימים איומים נוספים שעלולים להיגרם בעקבות אסונות טבע, לצד איומים מעשה ידי אדם. בקישור הזה מפורטים האיומים הנשקפים לאזרחי מדינת ישראל.

החשיבות של תכנון והיערכות מראש

רובנו נוטים להמעיט בהערכת ההסתברות של איום אפשרי או בחומרת השלכותיו האפשריות. כאשר מתרחש מצב חירום אנו חשים באופן טבעי לחץ, בלבול ומצוקה נפשית ונוטים להגיב באופן אינסטינקטיבי, ללא חשיבה רציונלית. במצב כזה, אין טעם להתחיל לחפש תשובות חדשות. הכנה מוקדמת למצבי החירום האפשריים מאפשרת מעבר טוב יותר משגרה לחירום ומשפרת את התפקוד והתגובות לאירועים לא צפויים.

בנוסף, במקרים רבים אנשים רבים נאלצים להתמודד עם מצב החירום בכוחות עצמם, לפחות באופן זמני עד בוא כוחות ההצלה. לבני האדם יש את היכולות הבסיסיות להתמודד עם מצבים שכאלה, אולם הדבר מותנה במיומנויות ובהכשרה שרכשו קודם לכן.

הזמן ללימוד, להכשרה ולביצוע ההכנות הוא בעת רגיעה, באמצעות הליך מסודר ומתמיד של הכנות והוראות פעולה מעשיות. המטרה היא להגיע לכך שבעת התרחשות מצב חירום, נבצע את הפעולות הנדרשות באופן אוטומטי, באופן שמושפע מידע וניסיון קודמים. הכנה מוקדמת ראויה ואימון שמלווה בתחושת הצלחה, יאפשרו מעבר רציף ככל האפשר מחיי שגרה לפעילויות חירום, יקנו תחושת ביטחון ותחושת שליטה ויפחיתו את מידת ההפתעה בעת חירום.

הדוגמאות הבאות ממחישות את החשיבות המכרעת של היערכות מראש:

ירי טילים ורקטות - קיימות דוגמאות רבות מהשנים האחרונות, במסגרתן פרטים ומשפחות, שידעו כיצד לנהוג בעת התרעה על ירי רקטות, נקטו בפעילות מיידיות והצילו את חייהן. כך באוקטובר 2018, תושבת באר שבע שהתה עם שלושת ילדיה בממ"ד בזמן שביתם ספג פגיעה ישירה של רקטה ששוגרה מרצועת עזה, ובכך חייה וחיי ילדיה ניצלו. במקרה אחר, במרץ 2019, פגע טיל שנורה מעזה בבית במושב משמרת. בני המשפחה שהספיקו להכנס לממ"ד - יצאו ללא פגע. בת משפחה נוספת, שלא הספיקה להגיע לממ"ד, נפצעה באורח בינוני.

רעידת אדמה - במקרה של התרחשות רעידת אדמה, פוטנציאל ההרוגים והנפגעים גבוה מאוד, התנהגות נכונה שלנו בעת הרעש היא זו שתקבע את התוצאה ואת כמות הלכודים מתחת להריסות. התנהגות זו כוללת מעבר למקום בטוח בסדר העדיפויות הבא: יציאה לשטח פתוח, כניסה לממ"ד או לחדר המדרגות, ובהיעדר האפשרויות הללו - לתפוס מחסה מתחת לשולחן כבד או בפינת החדר.

שלבי ההיערכות לשעת חירום

היערכות לשעת חירום כוללת את השלבים הבאים:

• הכרת ההנחיות להתנהגות נכונה בעת קבלת התרעה - להנחיות התנהגות בעת קבלת התרעה על ירי טילים ורקטות, להנחיות להתנהגות נכונה ברעידת אדמה, ולהנחיות להתנהגות נכונה באירוע חומ"ס.

• הכנת הבית - כולל בחירת והכנת המרחב המוגן, פינוי נתיבי מילוט וטיפול בחפצים שעלולים לסכן אותנו בנתיב ההליכה. למדריך להכנת הבית לשעת חירום.

• הכנת המשפחה - כאשר הפעולה הראשונית לאחר התרחשות מצב חירום מאורגנת ומוסדרת בין מספר אנשים, הדבר משפר את יכולת ההתמודדות ומעלה את הסיכוי להינצל. למדריך להכנת המשפחה לחירום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר