היסטוריה ואקטואליה

כשהרצי"ה קוק שיבח ח"כ מ'אגודה' ותקף ח"כ מהמפד"ל

הרב משה ביגל טען שאין להחרים את הרפורמים, והסתמך על הרצי"ה קוק; אלא שר' דודי רייש, בוגר ישיבת 'מרכז הרב' טען כי הרצי"ה קוק לא היה מאפשר שום יחס חיובי כלפהם (מאמר)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרצי"ה קוק (צילום: ישיבת מרכז הרב)

פרק י"ב: המחלוקת בציונות הדתית כלפי הגישה לרפורמים נמשכת. בשבוע שעבר ציטטנו את דעתו של הרב משה ביגל שחיזק את דעתו של הרב אליעזר מלמד שאין להחרימם.

הפרקים האחרונים >>

בעניין זה הרב ביגל טען שמורו ורבו הרב צבי יהודה קוק התנגד לשיטה של 'הפרדת הקהילות' והחרם לרפורמים, וכך מביא ראיה לימינו שנת תשפ"ב[1].

תגובה לדברים קבלתי מאת ר' דודי רייש בוגר ישיבת 'מרכז הרב'. בדבריו טען שכדי לכבד ולהעמיד את האמת של דרכו הבהירה והמיוחדת של הרצי"ה קוק מתוך תורת אביו הגדול הראי"ה זצ"ל, הוא חורג לגמרי ממנהגו, וזו פעם ראשונה שהוא מגיב למאמר כזה או אחר שמתפרסם בכלי התקשורת.

לטענתו של ר' דודי רייש ישנם רבנים חשובים שלמדו בישיבת 'מרכז הרב' בזמן שהוא עצמו למד בה, שמציגים עצמם כתלמידי הרצי"ה קוק זצ"ל.

ר' דודי רייש מזכיר עצמונה. בעבר (בגוש קטיף) כיהן יו"ר קהילת עצמונה (באדיבות המצולם)

לטענתו, ספק אם הרבנים שמציגים עצמם כתלמידם של הרצי"ה קוק, שוחחו אתו שיחה עיונית בנוגע לרפורמים או ששימשו את הרב זצ"ל בהלכות ציבור.

ישנו מקור מודפס בחוברת מחודש טבת תשע"ב של 'עיטורי כהנים' גיליון מס 64 שבו כתב הרב שלמה אבינר את דעתו של הרצי"ה קוק במקרה כמעט דומה לימינו אודות הרפורמים. המקרה חשוב להבנת הסוגיה של ימינו, שכן הרצי"ה קוק זצ"ל מנהיגם של הציונות הדתית שיבח חבר כנסת מ'אגודת ישראל', ותקף רב חשוב ביותר וח"כ מהמפד"ל.

וכך מופיע במקור, [הסוגריים בריבוע שלי]:

"היה דיון בכנסת על רפורמים. הרב מנחם פרוש מהאגודה [אגודת ישראל] דבר בהחלטיות ובחריפות נגד. הרב משה צבי נריה [חבר כנסת מהמפד"ל, רב ומייסד מרכז ישיבות בני עקיבא] אמר בין השאר שכל מי שפונה לד' להתפלל, זה טוב. על אף שלרבנו [הרצי"ה קוק] היה חשבון קשה עם הרב פרוש, ושהרב נריה היה ידידו ואהובו של רבנו, - שיבח את דברי הראשון [מנחם פרוש מאגודת ישראל] וביקר את השני [הרב נריה מהמפד"ל], שסגנון זה מהווה איזה הכשר לרפורמים".

לטענת בן שיחנו ר' דודי רייש, זו עמדה מפורשת כלפי הסוגיה הפוליטית העכשווית, ולא כמו שרבנים חשובים במגזר ציטטו את הרצי"ה קוק מתוך דיון על הפרדת הקהילות לפני מאה שנים ויותר, והבאת ראיה כאילו הרצי"ה קוק היה מאפשר איזושהי יחס חיובי כלפי התנועה הרפורמית של ימינו.

ר' דודי רייש מצטט את דברי הרצי"ה קוק על הרפורמי הנרי קיסנג'ר - שר החוץ האמריקאי בזמן מלחמת יוה"כ - שכונה ע"י הרצי"ה קוק: "בעל הגויה" שנישא עם גויה בחתונה רפורמית, עוד הוסיף שאותו רפורמי השתייך ל"קשר רשעים" (לא קהילה) של טמפל עמנואל במנהטן.

מהרב משה ביגל קבלנו תגובה: "אינני רוצה לרדת לרמה של ויכוח אישי אני נגד הצורה הזו. תלמידי חכמים צריכים להתווכח בכבוד".

[1] ראה ערוץ 7 יוני קמפינסקי ט' בחשון תשפ"ב.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר