היסטוריה ואקטואליה

'זמרת האופרה' שוויתרה וזכתה לבן 'גדול בישראל'

זהו סיפורה של הנערה החרדית רחל שיף שביקשה היתר להיות חלק ממקהלת האופרה המלכותית של אוסטריה; אך לבסוף ויתרה - וזכתה; אז איך זוכים יותר ל'קידוש השם'? (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בית האופרה של וינה. במקום זה חפצה הנערה החרדית רחל שיף לשיר מול גוים עשירים (צילום: שאטרסטוק)

איך מקדשים את הקב"ה: האם ע"י היופי הנשי, או לגדל את הדור הבא של פוסקי הדור? לפני יותר ממאה שנים ניגשה הנערה החרדית רחל שיף אל שולחנו של הרבי יצחק מאיר העשיל מקופשיניץ זי"ע, וניסתה לשכנעו שיתיר לה להיות חלק ממקהלת האופרה המלכותית של אוסטריה.

רחל שיף ידעה שרצונה לשיר מול גברים גוים עשירים, שנוי באיסורי תורה, ואיננו מתאים לכל הדעות לבת ישראל כשרה. אולם טענתה אל האדמו"ר הייתה: "זה יהיה קידוש ה' גדול מאד, כאשר יראו שבת חרדית יכולה לשיר כמו גדולי הזמר הגויים".

חייך הרבי הקדוש מקופשיניץ, והבטיח לנערה רחל שיף, שאם לא תלך, וכף רגליה לא תדרוך במקום טמא זה, הרבי מבטיח לה שיהיה לה בן קדוש וצדיק, שישמעו עליו מסוף העולם ועד סופו, ובכך באמת תזכה הנערה החרדית רחל שיף לקדש את שמו יתברך, ולא כפי רצונה לשיר ולשורר מול גוים עשירים.

בו במקום השיבה הנערה לחיוב והתגברה על רצונה להיכנס לאופרה המלכותית, דבר שעשה רעש גדול בעיתונות התקופה.

אתם שואלים, קוראים יקרים, האם התקיימה התחייבותו של הרבי יצחק מאיר העשיל מקופשיניץ זי"ע?

עברו ימים, והנערה רחל שיף התחתנה, ואחד מילדיה היה מרן הגאון פוסק הדור רבי שמואל הלוי וואזנר זצוק"ל, שתורתו עומדת לעד, זכה לקדש שם שמים בסדרת חיבוריו שו"ת "שבט הלוי" וחידושי "שבט הלוי" על הש"ס ועל התורה ועוד עשרות ספרים.

מרן הגר"ש וואזנר (משמאל) עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל (צילום: שוקי לרר)

מספרים שבתו של מרן זצוק"ל התבטאה ואמרה פעם: "לסבתא יש קול ערב".

לימים אותו סיפור התרחש עם מרן זצוק"ל עצמו, שגם הוא כאמור היה לו קול ערב. במהלך לימודיו בתלמוד תורה 'מחזיקי הדת' בשיעור מוסיקה, המורה הנכרי התפעל ביותר מקולו של הילד שמואל הקטן שהיה בגיל שבע. לאחר תקופה פגש המורה למוסיקה את אמו רחל לבית שיף ואמר לה, שלבנה יש עתיד מזהיר באופרה, ואם יפנה לכיוון זה, הוא עתיד להתפרסם בכול העולם כזמר אופרה מעולה.

אמו, התלבטה בעניין רבות, אולם שמואל הקטן לא השאיר לה מקום לספק, ואמר בנחרצות: "אני רוצה ללמוד גמרא, רש"י ותוספות, ריטב"א ורשב"א, אני רוצה ללמוד ב'חדר' ולא באופרה".

הוריו המתלבטים הלכו לבית כ"ק האדמו"ר רַבִּי אַבְרָהָם יַעֲקֹב מִסַּדִּיגוּרָה זי"ע שאך שמע את השאלה הגורלית לחייו הרוחניים של הילד, פסק את פסוקו וברכם בהאי לישנא: "אם תתגברו על הפיתוי ולא תשלחו את הילד ללמוד מוסיקה, אני מברך אתכם שהילד שמואל הלוי יצמח ויהיה לגדול בישראל".

זכה הילד לברכה מכופלת מפי צדיקי הדור, וגדל בכוחות עצמו להיות גדול בישראל.

- לקריאה נוספת:

  • הרב אברהם אוחיון, ספר פוסק הדור.
  • קובץ גליונות שנ"ה שנה שמינית פרשת נשא.
  • יהדות נט מבית אור עליון.
  • מוסף שבת קול ישראל ד' סיון תשע"ט.

- - - - - - - - -

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר