תמה הפרשה המסעירה

הפרוכת של מרן הגר"ע יוסף - תוחזר ל'יזדים'; המוכר יפוצה

לאחר הפרסום ב'כיכר השבת' על מכירת הפרוכת של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ששימשה אותו בשיעורים ב'יזדים', עלתה טענה לגבי הבעלות על הפרוכת והחוקיות של המכירה • זו הפשרה שהושגה (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הפרוכת האדומה שעוררה את הסערה (צילום: ארכיון כיכר השבת)

בשבוע שעבר פורסם לראשונה ב'כיכר השבת', על מכירת הפרוכת האדומה ששימשה את מרן הגר"ע יוסף זי"ע בעת שמסר את שיעוריו בבית הכנסת 'היזדים', אלא שמאחורי הקלעים התחוללה דרמה של ממש, ורק היום (שני) הושגה פשרה בין שלוש הצדדים.

כאמור, לאחר הפרסום על מכירת הפרוכת של מרן הגר"ע (שנתרמה על ידי משפחת דיין. ח"ב), בבית הכנסת יזדים תהו מיהו המוכר, שכן הנהלת בית הכנסת לא נתנה אישור על המכירה והפרוכת שייכת לבית הכנסת. הפרוכת, טענו בבית הכנסת, הוחלפה כאשר הראש"ל הגר"י יוסף החל למסור את השיעור במקום אביו ונקנתה לו פרוכת חדשה.

תחילה, חשדו בבית הכנסת שהפרוכת נגנבה מארכיון בית הכנסת, מזכיר בית הכנסת משה כהן, בדק את הנושא לפני ולפנים, והתברר, שמדובר בפרוכת שהייתה בארכיון בית הכנסת והיא אכן נעלמה.

באותו הזמן, מנהלי בית הכנסת פנו בבהילות ל'כיכר השבת' ולבית המכירות, בניסיון להבין מיהו המוכר, והאם הפרוכת נגנבה.

(ארכיון 'כיכר')

אך לאחר בדיקה מעמיקה ומקיפה, התברר הסיפור הבא: בבית הכנסת עשו שיפוץ בקומה התחתונה, וכדי שהפריטים היקרים לא יתלכלכו, הפריטים הוצאו לחצר בית הכנסת - עד שיסתיים השיפוץ.

מכיוון שהיו פריטים רבים בארכיון, שכבר הספיקו לצבור אבק רב, והגבאים חשבו שמדובר בפריטים ללא ערך והרוב מיועד לגניזה, הוזמן למקום, אדם המתמחה בפינוי חפצים.

אותו אדם הבחין ב"פנינה" - בפרוכת ושאל האם הוא יכול לפנות את הכל ואכן קיבל אישור לפנות את כלל הפריטים - כולל הפרוכת - שאותה למעשה הוא שמר לעצמה, עד שהחליט להפנות אותה למכירה פומבית.

אחרי שהסיפור התברר, נוצרה בעיה, האם באמת הפרוכת שייכת לאותו אדם, או שהיא שייכת לבית הכנסת והיא ניתנה לו בתום לב.

בית המכירות יחד עם הנהלת בית הכנסת, החליטו ללכת לבוררות אצל רב מוסכם, ושניהם הסכימו על רב הגבעה הצרפתית הגאון רבי ברוך שרגא שיכריע בסוגיה הסבוכה הזו (בית הכנסת, מכר בעבר את הכיסא של מרן בסכום גדול. ח"ב).

לאחר דין ודברים ושמיעת שני הצדדים, פסק הרב שרגא, כי הפרוכת תוחזר אחר כבוד לבית הכנסת, ואילו הנהלת בית הכנסת תצטרך לפצות את המוכר על כך בסכום נכבד.

מטעם בית הכנסת היזדים נמסר בתגובה לכתבה: "בית הכנסת שמח על כך שהפרוכת הוחזרה למקומה השייך לה. הנהלת בית הכנסת מתכוונת להשאיר את הפרוכת בבית הכנסת ואף לערוך פינה לזכרו של מרן. אנו מודים למוצא הישר שקיבל עליו את פסק הדין באהבה ומברכים אותו על כך".

מבית המכירות הפומביות 'קדם' נמסר בתגובה: "אנו שמחים על כך שהמוכר ובית הכנסת הגיעו לפשרה. בהתאם לבוררות בין הצדדים, הפריט לא ייכלל במכירה הקרובה, שעתידה להתקיים מחר. אנו שמחים ש׳קדם׳ נבחר פעם אחר פעם לזירה למכירת כתבי היד וחפציהם של גדולי ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר