היסטוריה ואקטואליה

חקלאות בארץ? המחלוקת בין האב"ד לאדמו"ר

בעיתון 'קול ישראל' מתאריך ח' בכסלו תרפ"ח הובא יומן נסיעתו של רבי פישל סופר זוסמן אב"ד בודפשט - לארץ ישראל, תוך הדגשת דעתו בעד חקלאות בארץ ישראל; האדמו"ר ממונקאטש חלק וסבר שיש לשבת וללמוד (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חקלאות בישראל, בשנת 1962 (צילום: PRIDAN MOSHE, לע"מ)

פרק ג': 'קול ישראל' היה שבועון של ארגון 'צעירי אגודת ישראל' שהודפס בירושלים לפני כמעט מאה שנים. והיה לשופרה של 'אגודת ישראל' ו'העדה החרדית' בירושלים.

בעיתון 'קול ישראל' מתאריך ח' בכסלו תרפ"ח הובא מאמר סיקור על 'אלה מסעי' - יומן נסיעתו של רבי פישל סופר זוסמן אב"ד בודפשט - לארץ ישראל.

ב'אלה מסעי' שפרסם הרב פישל הובא מכתב שקיבל ממרן הגרי"ח זוננפלד בנוגע למעלת יישוב הארץ. מכתב זה זכה לפרסום רב, שלימים הובא אף בספר "אם הבנים שמחה" שכתב הגאון רבי יששכר שלמה טייכטל תלמיד האדמו"ר ממונקאטש זי"ע במעלת ישוב ארץ ישראל.

כאמור, עיתון 'קול ישראל' כתב מאמר סיקור על יומנו של ר' פישל שיצא לאור שנתיים קודם לכן, ומסיים: "בואו ונחזיק טובה למחברים כאלה, המטים אוזן לשמוע את אנחת היהדות החרדית באה"ק והשמים לב לתקנתה, ובעיקר אשר אינם משאירים את רשמיהם קבורים בלבם, כי אם מוסרים אותם לפני הגולה, אולי תחיש זו להצלת הישוב באה"ק ואולי תרחם".

עוד כתב עיתון 'קול ישראל' על יומן נסיעתו של ר' פישל שהביע חיבה לכלל שאלת ישוב ארץ ישראל על טהרת הקודש, והוא בעד ישוב חקלאי, אבל בתנאי אחד שכל העשוי יהיה על פי התורה והמצוה".

סיקור 'אלה מסעי' בעיתון 'קול ישראל' ח' כסלו תרפ"ח (באדיבות בית המכירות "אוסף")

נראה שהעיתון מדגיש את "אישורו" של ר' פישל לחקלאות בארץ ישראל, שכן באותם שנים היו רבים מציבור בני התורה אנשי הישוב הישן בפרט מ'כולל הונגריה' שהתנגדו בחריפות לעסוק בחקלאות בארץ ישראל.

מפורסם מכתבו של כ"ק האדמו"ר ממונקאטש זי"ע כנגד דעתו של ה'שם משמואל' הגה"צ רבי שמואל בורנשטיין מסוכטשוב זי"ע שתמך לעסוק בחקלאות באה"ק.

כ"ק האדמו"ר ממונקאטש סבר שיושבי ארץ ישראל יש להם אך ורק ללמוד בכולל, ולחיות על תרומות מיהודי התפוצות כפי שהונהג שנים רבות בארה"ק. האדמו"ר ממונקאטש אף טען ל"תלמיד טועה כתבו" שחדר לכתבי הגה"ק רבי אברהם בורנשטיין זי"ע האדמו"ר מסוכטשוב מחבר הספה"ק "אגלי טל" ו"אבני נזר", שאף הוא פסק בעד במצות ישוב ארץ ישראל והעיסוק בחקלאות על טהרת הקודש.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר