היסטוריה ואקטואליה

ההיפך מסאטמר: חרדים צהלו על הקמת המדינה

במוצאי שב פרצו ריקודי שמחה של חרדים לבושי קאפטאנים, וזברא, וחבושי שטריימלך, סאמעטים וקנייטש לציון הצהרת האו"ם בי"ז בכסלו לפני 74 שנים; סיקור ותיעוד (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הריקודים (צילום: ללא קרדיט)

חרדים מכל הסוגים גם לבושי קאפטאנים וזברא, וחבושי שטריימלך, סאמעטים וקנייטש חגגו במוצאי שבץ פרשת וישלח, י"ז בכסלו, את הצהרת האו"ם לפני 74 שנים, בסעודת "מלווה מלכה" ואמירת "נשמת".

בין המשתתפים בשולחן המזרח: הגאון רבי מרדכי שריקי, הגאון רבי יהודה אפשטיין, יושב ראש סיעת ש"ס ח"כ מיכאל מלכיאלי, ויוזם האירוע הרב רחמים יעקוביאן

הללו ציינו את י"ז כסלו תש"ח, שמכונה בדרך כלל ע"פ התאריך הלועזי - כ"ט בנובמבר, בו לפני 74 שנים עצרת האומות המאוחדות קבלה את החלטה מספר 181, בה הצביעו בעד הקמת מדינה עברית לצד מדינה ערבית 33 מדינות, מול 13 מתנגדים.

באירוע שנחגג במלון פרימה פאלס (המרכז לשעבר) השתתפו ונשאו דברי ברכה הגאון רבי יואל שוורץ שסיפר את זיכרונותיו כפי שזוכר מילדותו, על השמחה הגדולה של תושבי ירושלים החרדים בהצהרה זו של האו"ם בהקמת מדינה עברית.

הגאון רבי יואל שוורץ נושא דברי ברכה

את המעמד כיבד בנוכחות ח"כ מיכאל מלכיאלי, יושב ראש סיעת ש"ס. נשא דברים החוקר הרב שמואל כץ שחשף לפני שנים אחדות את המסמך של הרבנות הראשית בראשות הגרי"א הרצוג, ואב"ד ירושלים הגרצ"פ פרנק שקבעה את י"ז בכסלו כ"חג הודיה". בדבריו ציטט הרב כץ את מרן הגרי"ז מבריסק שהתבטא על החלטת האו"ם שהיא "חיוך משמים, אולם הציונים קלקלו".

החוקר הרב שמואל כץ שחשף את המסמך של הרבנות הראשית

עוד נשאו דברים הגאון רבי מרדכי שריקי, הגאון רבי יהודה אפשטיין והגאון רבי אלדד שמואלי שציטט את מרנא הגר"א שחזה ברוח קודשו שהערב רב ישלוט בימים שלפני הגאולה השלישית.

הגאון רבי מרדכי שריקי ראש מכון רמח"ל נושא דברי ברכה

יש לציין שרוב מוחלט של הציבור החרדי לא מתעסק בציון יום זה, וישנם מתי מעט שעוסקים בעניינים אלו. ישנן יוזמות דומות לכך, כמו אגודת "קדושת ציון" שחוגגת את יום ירושלים כיום הודיה לקב"ה שסייע לבניו לחזור לכותל המערבי, מערת המכפלה, קבר רחל ויוסף, ושאר המקומות הקדושים.

הגאון רבי יהודה אפשטיין נושא דברי ברכה
הגאון רבי אלדד שמואלי נושא דברי ברכה
חלק מהקהל

היחס מצד המיינסטרים של הציבור החרדי הרוב הדומם לימים אלו, הוא "אין יחס", ורק הקיצונים (משני צידי המתרס) מציינים את יום זה.

גם בחוגי סאטמר ציינו יום זה, ובאתר "ילקוט והשבעתי אתכם" שעוסק בפרסום איסור "שלושת השבועות" ע"פ פרשנותו של כ"ק האדמו"ר מסאטמר ויואל משה זי"ע תחת הכותרת "על יום החלטת כ״ט בנובמבר", כתב הרב אביעד נייגר מאמר ארוך בו בין היתר נכתב על: "בעלי הדעות המשובשות, ובפרט באתרי חדשות (כי רק שם אוהבים להרבות בשטויות), להעלות באוב את אירועי יום כ״ט בנובמבר, יום בו החליטו 'אוּם-שמוּם' על כך שיהי' מותר ליהודים להקים מדינה 'שלטון הערב-רב' 'מלכות הזולה' לפני ביאת משיח בן-דוד".

ריקודי השמחה

לאחר מכן צוטט כ"ק האדמו"ר מסאטמר, רבי יואל טייטלבוים זיע"א, שכתב בספרו "ויואל משה"[1] על כ"ט בנובמבר: "ויש טפשים האומרים שיען שהי' בהסכמת רוב האומות אין כאן לא איסור שבועה ולא איסור העברה על הקץ, וכל כך גבר החשכות וסמיות העינים שנפל על העולם לטעות בדברי הבלים כאלו".

בסוף דבריו הובאה הטענה שהקמת מדינת ישראל אסורה, שכן האו"ם החליט על שני מדינות לשני עמים, מה שלא קוים בפועל, ואף החלטת האו"ם שירושלים תהיה מפורזת, לא התקיים, וכך המשך דבריו של האדמו"ר מסאטמר: "אף מה שאומרים שהיה בהחלטת רוב העמים גם זה שקר... ובפרט מה שלקחו ירושלים זה היה מתחלה ועד סוף נגד דעת כל העמים... אבל ליקח מעצמינו חירות וממשלה באיזה אופן שהוא, הוא איסור איום ונורא...".

נסיים עם אמרת חז"ל "ואלו ואלו דברי אלוקים חיים" ו"שבעים פנים לתורה" וכו'.

אתר "ילקוט והשבעתי אתכם" מסקר את ארועי "כ"ט בנובמבר" כפי השקפתו של האדמו"ר מסאטמר זי"ע (צילומסך)
אתר "ילקוט והשבעתי אתכם" מסקר את ארועי "כ"ט בנובמבר" כפי השקפתו של האדמו"ר מסאטמר זי"ע (צילומסך)
אתר "ילקוט והשבעתי אתכם" מסקר את ארועי "כ"ט בנובמבר" כפי השקפתו של האדמו"ר מסאטמר זי"ע (צילומסך)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

[1] מאמר שלוש שבועות, אות פו

ריקודי השמחה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר