'עובר ושב'

ביטקוין ומטבעות דיגיטליים; מה זה? • עובר ושב

ביטקוין ומטבעות דיגיטליים: מה זה בעצם? כתבנו שלומי מלוביצקי יצא לשטח ובדק את הנושא לעומק; ריאיון מקיף עם איש מקצוע והסברים מרתקים של עוברים ושבים • צפו (VOD)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
(צילום: רובי לייפר)

מטבעות דיגיטליים וביניהם הביטקוין נמצאים בכותרות כבר זמן רב, בשבוע שעבר הגיע הביטקוין לשיא של כל הזמנים - מעל שישים ושמונה אלף דולרים, מאז מחירו ירד בכעשר אלף דולר.

• 'עובר ושב' - הפרק השלישי • צפו

המטבעות גם נקשרים במעשים פליליים, כששמונה אנשי עסקים ביניהם איש העסקים המפורסם משה חוגג נעצרו בעקבות הונאות משקיעים.

במסגרת פינת 'עובר ושב' בתוכנית הכלכלית של 'כיכר השבת', יצא שלומי מלוביצקי יחד עם הצלם רובי לייפר בכדי לבדוק, מה זה ביטקוין? האם שווה להשקיע בו? ומה יודעים עליו העוברים והשבים? צפו.

...

במהלך הכתבה התיישבתי לשיחה גם את אבי - שלום מלוביצקי, בעל תואר במדעי המחשב ומתכנת. בארבע השנים האחרונות הוא פיתח בוטים למסחר אוטומטי במטבעות דיגיטליים, בראיון מורחב הוא מסביר לי על חשיבות הביטקוין ועל העתיד שהוא צופה לשוק המטבעות הכללי.

"בעיניי ביטקוין הוא כמו הזהב של המטבעות הדיגיטליים", הוא מסביר, "מה שנותן לו את הערך הגבוה הוא אמון המשקיעים בו, כמו בזהב. השימוש בזהב אינו תואם לערך הכספי שלו, מוליך חשמל מהיר לא מצדיק מחיר של מעל 60 דולר לאונקייה, אבל עדיין כולנו היינו רוצים להחזיק בו וכמעט אין מי שחושש מירידת ערכו, בגלל שכולם מאמינים בו, כולם נותנים לו ערך גבוה", מתאר אבי, "הביטקוין אינו שונה, אמנם הוא בשונה מזהב לא משמש לדבר, אבל זה לא רלוונטי, הערך שלו נקבע בעקבות אמון המשקיעים".

"יש מספיק אנשים ברחבי העולם שמאמינים בו ומוכנים לשלם עליו סכום גבוה ובגלל מספר המטבעות הקבוע הביקוש עולה וערך המטבע ממשיך לנסוק".

"כמובן שביטקוין לא יהיה המטבע בו נשתמש בסופו של דבר", הוא מסייג, "הוא לא מספיק טוב בשביל זה, העברת הכספים אצלו איטית מדי - 'רק' עשר דקות, ויש לו עוד מגרעות, המטבעות הבאים אחריו שכללו את הטכניקה, אבל ככל הנראה הוא תמיד יהיה מטבע ה'רקע' - בדיוק כמו הזהב".

טענה אחרת שיוצאת כנגד שוק המטבעות טוענת כי הם אמנם מבטיחות עתיד אך אם חברות גדולות כמו גוגל, פייסבוק או אפילו מדינה כמו ארה"ב ינפיקו מטבע משלהן ויחלקו אותו לכל המשתמשים - שוק המטבעות יקרוס, אבי לא מכחיש את האפשרות כי אירוע דרמטי כזה יכול לגרום לירידה גדולה, אך עדיין טוען בתוקף: "תהיה לזה השפעה דרמטית על השוק אך בסופו של דבר מגוון האופציות הקיימות ינצח לכאורה, זהו לגמרי שוק חופשי ואני מאמין כי המטבעות הטובים יותר פשוט ינצחו", הוא אומר.

"בסופו של דבר ככל הנראה המטבעות הטובים יותר לא יהיו של גוגל או של פייסבוק ולכן אירוע כזה ישפיע לדעתי רק לטווח הקצר, לעומת זאת ההשפעה שלו כן תהיה לטובת השוק כשמשקיעים ומשתמשים רבים שחוששים כיום להיכנס, יקבלו את הדחיפה והשוק כולו יפרח כשהמשקיעים כבר ימצאו את המטבעות העדיפים, זהו מהלך שאם יקרה הוא אפילו חיובי".

אבי מתאר איך בעיניו תראה כלכלת העתיד: "היא תהיה הרבה יותר טובה, הכלכלה תעבור לידיים שלנו, היא תהיה מבוזרת (לא תלויה בגוף מרכזי אחד, ש.מ), גניבות יהיו כמעט בלתי אפשריות, הכסף יהיה עובר לסוחר והמטבע יהיה שווה בכל המדינות, והכי חשוב - ערך המטבעות לא יהיה תלוי באף החלטה מדינית או בגחמה פוליטית", והוא מסביר: "אנחנו רואים את ערך הדולר צולל, קראתי מחקר על פיו 30 אחוז מהדולרים הודפסו בשנת הקורונה האחרונה, על ההשפעות השליליות שלא צניחת הדולר לא צריך להכביר במילים".

"כל נשיא מביא איתו דינמיקה אחרת", הוא מוסיף, "סטטיסטית הוכח שרוב האמירות של טראמפ היו שקריות ועכשיו יש לך את ביידן - נשיא מנומנם ולא יעיל", הוא מתאר, "כל החלטה קטנה שלהם יכולה לשנות את ערכו של הדולר במהירות, וכך זה בכל מטבע ובכל כלכלה, עכשיו תאר לעצמך כלכלה בה ערך המטבע לא קשור לממשלות והן מתנהלות על פיו, זה יראה לגמרי אחרת".

"אני משווה את האנשים שמתנגדים לרעיון כזה לעבדים", הוא אומר, "גם הגמרא כותבת "עבדא בהפקירא ניחא ליה", אם בעבר היית מספר לעבד על מושג החופש ועל השחרור מהבעלים הוא היה מגיב בתרעומת ובתמיהה כשהוא טוען כי בעליו מספק לו אוכל, שירותים ואת כל צרכיו, ובשביל מה לו השחרור, אנשים שמתנגדים לרעיון הכלכלה המבוזרת או שלא מבינים את הרעיון לעומק או שחיים מתוך תודעה של 'עבד'", הוא מסיים בחריפות.

שוק המטבעות הדיגיטליים מושך אליו מגוון משקיעים וכמו בכל שוק חדש ומתפתח, הרמאים לא מאחרים לבוא, כאמור, בשבוע שעבר נעצרו שמונה אנשי עסקים בחשד להונאת משקיעים וישנם עוד רבים שטרם נתפסו, כך שיש להשקיע בזהירות המתבקשת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר