י"ט בכסלו

8 מושגים על חסידים, שהיום גם ליטאים מכירים

לרגל י"ט כסלו, החג של החסידים, הבאנו לכם מספר מושגים שכיום לא רק חסידים מכירים אלא כלל עם ישראל • ממייסד תורת החסידות ועד לשורה של מושגים חסידיים (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
בחור חסידי (צילום: shutterstock)

לרגל חג החגים, המכונה ראש השנה לחסידות, י"ט בכסלו, הננו להגיש לפניכם רשימת מושגים על ושל חסידים. כיום, כאשר רבים מהציבור הכללי נסחפים אחרי דרכי החסידות, לא יפליא אם גם רבים מהקוראים שאינם חסידים יבינו את המושגים הבאים:

מייסד

תורת החסידות נוסדה בתחילת המאה ה-18 על ידי הבעל שם-טוב ותלמידו המגיד ממעזריטש פיתח אותה והפיץ את אורה.

רבי

לכל חסידות יש אדמו"ר שאליו מחוברים כל בני הקהילה. איתו מתייעצים בעת שמחה ומשבר ולומדים מתורתו. על פי רוב נולדים לתוך הקהילה ופעמים שיש אנשים המתקרבים לדרך החסידות ומסתופפים בצילו של האדמו"ר. החסידים טוענים שחייב רבי כי רבי הרי ראשי תיבות: ר'אש ב'ני י'שראל.

קהילה

מרבית החסידים מתגוררים בישראל, ארצות הברית, בריטניה ובלגיה. לרוב יש להם בתי כנסת, מוסדות ומוגרים בסמוך למעונו של האדמו"ר. הם לבושים בלבוש חסידי מסורתי ונחשבים לשמרנים יותר במגזר החרדי.

לכתחילה אריבער

תרגום מאידיש של המילים, לכתחילה מלמעלה. ביטוי של אדמו"ר המהר"ש מחב"ד שאומר כי בשעה שכולם מנסים להצליח קודם כל מלמטה ואם לא מצליחים אז מנסים מלמעלה הרי שהוא לכתחילה מנסה מלמעלה וכך הנחיל לחסידיו.

טראכט גוט וועט זיין גוט

משפט שטבע הרבי ה'צמח צדק' מליובאוויטש, השלישי בשושלת אדמו"רי חב"ד, שעניינו: "תחשוב טוב יהיה טוב". הכל תלוי רק במחשבה וכדאי שהיא תהיה טובה.

הנפש האלוקית

בחסידות מקובל שלכל אדם יש 'נפש אלוקית' ו'נפש בהמית' ותמיד יש ביניהם מלחמה. עלינו להוביל לכך שהנפש האלוקית תגבור על הנפש הבהמית.

מוח שליט על הלב

פתגם שאומר כי השכל שולט על המידות שבלב. בזה הרי אנחנו שונים מהבהמה. ביכולתנו לשלוט על התאוות והרצונות שלנו.

משיח

אין אחד שלא מייחל ומתפלל לביאתו של משיח. חסידים הפכו את הבקשה הזאת למשאלת ליבם ומתפללים כל הזמן לביאתו.

לחיים, לחיים! לשנה טובה בלימוד החסידות ודרכי החסידות תכתבו ותחתמו!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר