הלם בעולם הרבנות

נאסר על הראשון לציון להביע את דעתו נגד הרפורמות בדת

סתימת פיות: נציב התלונות על השופטים קורא לשקול להדיח את הראש"ל, הגר"י יוסף, בשל הביקורת הקשה שהשמיע נגד רפורמות השר כהנא • איסור על דייני ישראל להשתתף בכינוסי הרבנות (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראשון לציון הגר"י יוסף (תמונה: דוד כהן, פלאש 90)

פרסום ראשון: נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, במכתב חריף נגד הראשון לציון והרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף, בשל עמידתו נגד הרפורמות שמוביל השר לשירותי דת מתן כהנא, רפורמות שלשיטת גדולי ישראל הן הרס היהדות והרבנות הראשית.

במרכז ההחלטות השופט שוהם:

• איסור על הראש"ל הגר"י יוסף להביע עמדה בעניינים שתחת סמכותו: גיורים וכשרות.

• המלצה לשר מתן כהנא לנזוף בראש"ל על הבעת דעה על רפורמות דת שמקדמת הממשלה.

• לשקול את הדחת הראש"ל מתפקידו כדיין.

• איסור על דייני ישראל להשתתף בכינוסי הרבנות הראשית.

נשיא בית הדין הגדול, הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו, דחה את המלצות השופט שוהם: "דוחה על הסף את קביעתו של נציב תלונות הציבור על השופטים המתעלמת מכללי האתיקה לדיינים לפיהם התבטאות של רב ראשי בנושא הלכתי, אינה רק רשות אלא אף חובה. זהו תפקידו של רב ראשי, להביע את עמדת ההלכה ולקיים "לא תגורו מפני איש".

גם השר לשירותי דת, מתן כהנא, דחה את המלצות השופט שוהם וכתב: "חופש הדיבור וההתבטאות של רבנים ומנהיגים רוחניים, גם אם הם נושאים במשרה ממשלתית, הינה ליבת האמון שרוכש קהל שומעי לקחם למנהיגם הערכי והרוחני. היום שבו יסתמו לרבנים פיות יהיה היום שבו הם יאבדו את אמון קהל מרעיתם ושומעי לקחם".

במכתבו כותב השופט שוהם: "ברקע התלונה עומדות תוכניות לעריכת רפורמות במערך הכשרות והגיור במדינת ישראל, אותם מקדמים המשרד לשירותי דת וממשלת ישראל.

"עם פרסום דבר התוכניות התקיים כינוס חירום שארגנה מועצת הרבנות הראשית בהשתתפות דיינים ורבנים רבים. בתום הכינוס התפרסמה הודעה (להלן: ההודעה) עליה מתנוסס, "באותיות קידוש לבנה", שמם של הרב דוד לאו, המכהן גם כנשיא בית הדין הרבני הגדול, והרב יצחק יוסף המכהן גם כנשיא מועצת הרבנות הראשית וכדיין בבית הדין הרבני הגדול, כמו גם דיינים ששמם מופיע בכותרת החלטה זו, בצד רבני ערים".

לדבריו: "יש להדגיש, כי פרסום הודעה, הנושאת את שמו ותוארו של דיין, עומד בניגוד גמור לאמור בסעיף 18 לכללי אתיקה לדיינים, התשס"ח-2008 הקובע, כי "דיין ימנע מהביע בפומבי דעה בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".

השופט שוהם קובע: "יש לחדד את הדברים ולהורות לדיינים לבל יטלו חלק בכל כינוס, מפגש או אסיפה, שאמורים לעלות בו נושאים בעלי ציביון פוליטי השנויים במחלוקת ציבורית".

בסיום החלטתו כותב השופט שוהם: "מתבקש השר לשירותי דת, לשוב ולשקול, האם ראוי הראשון לציון הרב יצחק יוסף לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, ולמצער, לזמנו ללשכתו ולנזוף בו נזיפה חמורה על התנהלותו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר