סיכויים נמוכים

שיחות הגרעין בין איראן למעצמות ייתחדשו

לאחר חצי שנה של הפסקה, יתחדשו היום בוינה שיחות הגרעין בין איראן למעצמות. הסיכויים לחזרה אמריקנית להסכם הגרעין נראים כעת נמוכים ובמערב מנסים להחליט מה לעשות (עולם)

(צילום: שאטרסטוק)

לאחר חצי שנה של הפסקה, יתחדשו היום (שני), שיחות הגרעין בין איראן למעצמות. השיחות שיתקיימו בוינה נמצאות תחת צל כבד של חששות לאור העובדה שאפילו ביידן שחשק במיוחד בחזרה להסכם הגרעין והצהיר על כך כמה פעמים במהלך קמפיין הבחירות שלו ואחריו, מבין כיום שאיראן עשתה התקדמות גדולה לעבר יכולת גרעינית וכי למעשה לא ניתן להשיב את הגלגל אחורה ולחזור להסכם שאיפשר זאת מלכתחילה.

האיראנים מדמיינים שהסנקציות הכלכליות עליהם יוסרו, כולל אלו שאינן קשורות לתכנית הגרעין והם אף הציגו דרישה מגוחכת לפיה ייאסר על וושינגטון לפרוש שוב מההסכם. ההערכה היא שהשיחות שיתקיימו היום לא יובילו לשום מקום לאור עמדות אלו של האיראניים שרחוקות מהמציאות מאד אלא אם מדובר בעמדות מיקוח ראשוניות עליהן הם מוכנים לוותר במשא ומתן.

מדינות המערב בכל מקרה יצטרכו להתמודד עם התמיכה הסינית והרוסית באיראן שתמנע עונשים נוספים כלפי האיראנים באו"ם. במערב רוצים להעביר גינוי נגד איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אך האיראנים לא צפויים להתרשם במיוחד מהצעד לאור היחסים הרעועים ממילא של טהרן עם סוכנות האו"ם.

לא נראה כרגע שבבית הלבן מתכננים תקיפה צבאית כנגד האיראנים למרות ההצהרות האמריקניות שהם לא שוללים שום אופציה וייתכן כי יסייעו בעקיפין לתקיפה ישראלית.

במערב בוחנים כעת הנשיא האיראני החדש איברהים ראיסי שנחשב לקיצוני והסיכוי שהוא יוותר על תכנית הגרעין אינו נראה גבוה. בישראל עוקבים בחשש אחר הדברים ומפעילים לחץ על ארה"ב והמעצמות שלא לוותר בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר