חקירת אסון מירון

וועדת החקירה לאסון מירון: סגן ראש אגף מבצעים ושיטור מעיד

בשעה זו מוסר עדות בפני חברי וועדה הממלכתית לחקירת האסון הנורא במירון סגן ראש אגף מבצעים ושיטור במשטרת ישראל תנ"צ מוריס חן • 'כיכר השבת' מעביר בשידור חי (בארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
מוריס חן בעדותו (צילום: וועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון)

סגן ראש אגף מבצעים ושיטור במשטרת ישראל תנ"צ מוריס חן מעיד בשעה זו בפני חברי וועדה הממלכתית לחקירת האסון הנורא במירון, שבו קיפדו את חייהם 45 יהודים. 'כיכר השבת' העביר את העדות בשידור חי.

במהלך עדותו נשאל חן בידי השופטת נאור אם הוא "חושב שנכון לנהוג על פי הסעיף שדורש הגבלת מספר אנשים לכל מטר לכל האירוע במירון, או רק למתחמים מסוימים?"

חן השיב: "בוודאי שכן. האירוע אמור להתנהל בכללותו באמצעות כרטיסים והגבלת הקהל, כולל כניסות ויציאות. אנחנו לא יכולים להישאר בוואקום הזה שבגלל שאין חוק".

בהמשך העדות תיאר חן את תקופת ההכנה שקדמה לל"ג בעומר. "במהלך הדיון שנערך לפני ההילולא השיח בחדר היה שיח של הגבלת קהל בהדלקות, בשל נגיף הקורונה", סיפר חן. "בדיון עלו נושאים נוספים כמו השליטה על האנשים, והצורך להגביל את הקהל כדי לשלוט באירוע.

"אני יכול להגיד שהרגשתי פחות בנוח מהשיח הזה, שנערך לעיני הרבה אנשים. אחרי הדיון ניגשתי לממ"ר צפון ואמרתי לו שבמידה ויהיה צורך, אני אעמוד לרשותו ואכין לו תכנית מסודרת בנושא, וזה פחות או יותר היה החלק שלי באירועי מירון".

נאור: "אתה מכיר את הטענה שאתה היית פחות בולט מקודמיך בתפקיד בכל מה שקשוק לאירוע במירון?"

חן: "אני מכיר את הטענה הזאת, ואני חושב שעשינו יותר מהרגיל, כולל התייעצויות רציפות עם האנשים הוותיקים שנמצאים בתפקידם הרבה שנים".

סגן ראש אגף המבצעים אף תיאר את התקופה שלאחר האסון במשטרה: "בחודש יולי ערכנו כנס ל-177 מפקדי משטרה שבו ניסינו לחזק את רוחם, משום שנוצר מצב ומשבר בעייתי מאד של מפקדים שבגלל האסון הכבד לא רצו לאשר אירועים בכלל. לא חתונות, ולא אירועים אחרים".

נאור: "ספר לנו את עיקר הדברים שאמרת בכנס הזה?"

חן: "הצגנו את תחומי האחריות של המפקד, ומה נדרש ממנו לעשות, כולל תחומי אחריות".

נאור: "בינתיים אין לנו תיקון בחקיקה. איך לדעתך אנחנו אמורים לנהל את אירוע מירון או את ברכת הכהנים בכותל?"

חן: "בכלים המשפטיים הקיימים הייתי רוצה שאותו מפקד בשטח ידע שהוא צריך לפעול על בסיס התנאים הקיימים על פי סעיף 77A (שדורש הגבלת קהל. ש"ש)".

נאור: מה דעתך על ההתנהלות של משטרת ישראל באירועי מירון.

חן: אני חושב שמפקד המחוז עשה דברים מדהימים. אני מלווה אותו כבר שנים רבות, ואם אני רוצה מפקד שתפקד על הבת שלי זה הוא.

נאור: אני רואה שתשובה אני לא ממש מקבלת ממך, ולכן אשאל זאת אחרת.
המשטרה דרשה מהחסידויות רישיון עסק, למרות שלאירוע בכללותו לא היה צריך רישיון כזה.
אם ככה מדוע ביקשתם מהחסידויות משהו שלא צריך מבחינה חוקית?

חן: ביקשנו זאת בשל ההיגיון והרצון לפעול על פי סעיף 77A של דאגה לשלום הציבור.

בהמשך היום (שני) צפויים להעיד שוטרים שלקחו חלק באירוע ההילולה, וכן יוסי חזן, מנהל חברת האבטחה "כחול לבן צפון".

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

עד כה העידו בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; וביום שני השבוע ר' יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

עוד העידו: חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים. עוד העידו: פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות ובזמן האסון פרויקטור הקורונה. וכן סגן קצין אגף התנועה במשטרה רפ”ק מיכאל טובול, ומנהל מחוז צפון ענף הרישוי ואבטחה במשטרה רפ"ק שמואל פיאמנטה.

עוד העידו: עאמר חליליה, מי שהיה המהנדס לפני האסון על הנורא על ההר. גם נציג תולדות אהרן הרב אהרן צבי הלר, האחראי על מתחם החסידות במירון העיד - עדות שכזכור עוררה הד רב בשל ההצהרות הדרמטיות שהשמיע במהלכה.

בהמשך השמיעו שני תלמידי ישיבה צעירים ששהו במעבר המוות ברגעי האסון במירון את תיאורם מעת התרחשות האירועים. אחד מהבחורים אף פרץ בבכי במהלך דבריו, שהובאו במלואם באתר 'כיכר השבת'. עדויות נוספות נשמעו בידי עוזרת מפקדת המחוז, מפקד המשטרה שהיה ראש המנהלת להכנות לאירוע במירון ונוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר