וועדת נאור

ראש מחלקת אבטחה לשעבר במירון העיד

נצ"מ אמיר קליין, לשעבר רמ"ח אבטחה, חטיבת אבטחה ורישוי, משטרת ישראל, העיד בפני הוועדה לחקר אסון מירון; "יש למנוע את הילולת הבבא סאלי", אמר בין היתר (חדשות)

שימי שפר | כיכר השבת |
נצ"מ אמיר קליין (צילום: לע"מ)

נצ"מ אמיר קליין, לשעבר רמ"ח אבטחה, חטיבת אבטחה ורישוי, משטרת ישראל, העיד הבוקר (שלישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית. "כיכר השבת" העביר בשידור חי את העדות.

עוד יעידו היום בפני הוועדה: פקד מתן אשרף, רס"מ צחי זכאי, שוטרים שלקחו חלק בהילולה; ראמי מחאמיד, אחמד מחאמיד, סדרנים באירוע ההילולה מטעם חברת "פרוטקט".

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

העדות המלאה

נאור: "מה הקשר שלך אם בכלל לכל מה שקורה להילולת ל"ג בעומר?".

נצ"מ קליין: "אני יכול לומר שכשנכנסתי לתפקיד בשנת 2018 הנושא של מירון תמיד היה הפיל שבחדר".

"היו לנו התייעצויות בנושא שנגעו בעיקר להסדרת נושא האבטחה, היו לנו דיונים ששם התבקשנו לייצר תרשימי זרימה של אירועים תחת כיפת השמים, ולאחר שאנשי המקצוע טענו שאירועי מירון לא קשורים לחטיבה שלנו בין היתר בגלל החוק, לא היה לנו שום קשר למירון ולהילולא בל"ג בעומר".

נאור: "אגף הרישוי של המחוז הצפוני במשטרה נהגו לשלוח את החסידויות למועצה המקומית כדי לקבל רישיון עסק. לכאורה זה לא מסתדר עם כל מה שסיפרת לנו כעת?".

נצ"מ קליין: ז"ה שהם שלחו את החסידויות לקבל רישיון עסק לא אומר שהם פעלו בהכרח לפי החוק. זה נעשה מתוך רצון לסדר תקנות מסויימות. פתיחת תיקי הרישוי במועצה לא הובא לידיעתנו. כששמעתי לראשונה כאן בוועדה שפתחו תיקי רישוי עסקים לחסידויות נפלה לי הלסת".

נאור: "האם זה נכון שחטיבת האבטחה אישרה את מתחמי ההדלקות של החסידויות?".

נצ"מ קליין: "לא. מי שאישר את זה אלו אנשי השטח של המחוז. אנחנו כמדור ביקשנו והנחנו שכל תיק שיפתח יופיע בצורה ממוחשבת כדי שנוכל לפקח עליהם, וזה כמובן לא קרה".

נאור: "זאת אומרת שאין לכם כרגע שום תיק רישוי עסק שקשור לאירועי ל"ג בעומר במירון?".

נצ"מ קליין: "אמת".

נאור: "מעניין מהיכן המשטרה הביאה לנו את החומר שכולל בין היתר תיקי רישוי?".

נצ"מ קליין: "הם חזרו לתקופת האבן והמציאו מסמכים בשיטה ידנית וישנה".

נאור: "האם אתה יודע מה היה בתחום הזה לפניך, לפני שנת 2018?".

נצ"מ קליין: "היו לפני אנשים מנוסים מאד בתפקיד שעשו את העבודה הזאת במשך שנים רבות".

נאור: "מתי החלטתם להקים מערכת ממוחשבת?".

נצ"מ קליין: "בתחילת 2019, ובהנחיה שניתנה כחודשיים קודם לכן."

נצ"מ קליין: "יש לנו כרגע את הילולת הבאבא סאלי בנתיבות. אני המלצתי למפקד המחוז שבנסיבות הקיימות, ולאחר שאין לנו יכולת לקיים עבודת מטה משותפת, שלא לקיים את ההילולא. האסון במירון גרם לכך שהרשויות פוחדות לקחת אחריות, מה שגורם למשטרת ישראל להיות בין הפטיש לסדן".

עד כה העידו בין היתר בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; וביום שני השבוע ר' יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

עוד העידו: חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים. עוד העידו: פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות ובזמן האסון פרויקטור הקורונה. וכן סגן קצין אגף התנועה במשטרה רפ”ק מיכאל טובול, ומנהל מחוז צפון ענף הרישוי ואבטחה במשטרה רפ"ק שמואל פיאמנטה.

בנוסף העידו עאמר חליליה, מי שהיה המהנדס לפני האסון על הנורא על ההר. גם נציג תולדות אהרן הרב אהרן צבי הלר, האחראי על מתחם החסידות במירון העיד - עדות שכזכור עוררה הד רב בשל ההצהרות הדרמטיות שהשמיע במהלכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר