היסטוריה ואקטואליה

מאבקי הדת שהובילו לגזיזת זקנים של רבנים

חשיפת 'כיכר השבת' אודות אחד משלוחיו של משה איראם שגזז חלק מזקנו של רב מפורסם, הכו גלים בעולם היהודי. ישראל שפירא חוזר אל מאבקי הדת של הקיצונים שבעטיים נגזזו זקנים של רבנים (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

חשיפת 'כיכר השבת' אודות אחד משלוחיו של משה איראם שגזז חלק מזקנו של רב מפורסם, הכו גלים ברחבי העולם היהודי.

כך היה מר גורלו של הגאון רבי אברהם דב ליטמנוביץ, מו"צ בבית הדין של 'העדה החרדית' ומחשובי רבני ירושלים, שקדם לו ביותר מיובל שנים הגה"צ ריא"ז מרגליות ממקובלי וגאוני ירושלים שחצי זקנו נגזז. רק ח"כ מאיר פרוש בחסדי שמים ניצל מגורל דומה.

יש לציין שמאבקי דת של קיצונים שבעטיים נגזזו זקנים של רבנים, היו גם היו לדאבוננו בעם ישראל. העיתונאי נח זבולוני פרסם בעיתון דבר (07/06/1984) על אברך חסיד סאטמר שנחשד בגזיזת זקנו של ראש ישיבת חב"ד, בגלל שלימד ספר תניא ילדים בוויליאמסבורג מעוז חסידי סאטמר. בסופו של דבר האברך הסאטמרי זוכה בבית המשפט מחוסר ראיות.

נח זבולוני טען שהרה"ח פנחס קוריץ ראש ישיבת חב"ד הוא זה שזקנו נגזז, וכתוצאה מכך, הוא אף נזקק לטיפול רפואי.

ברם, מקורותיי בחסידות חב"ד טענו לי שהמדובר על הרה"ח פנחס קארף[1] שכיהן כמשפיע ומשגיח בתומכי תמימים אהלי תורה קראון הייטס, ובחודש סיון תשמ"ג, בדרכו לשיעור (של מבוגרים, ולא ילדים), הוכה על ידי כמה מחסידי סאטמר (שהתנגדו לקיום שיעורים אלו - כך נטען באתר חבדפדיה), וזקנו נגזז באכזריות.

הרבי מליובאוויטש כתגובה למקרה האלימות קרא לרבני סאטמר להביע מחאה כנגד האירוע, וכן כנגד אירוע דומה בו נדקר הרה"ח רבי מענדל וֶועכְטֶער[2] שלאחר שהתקרב מחסידות סאטמר לחסידות חב"ד, נטען באתר המכלול שהתנפלו עליו ארבעה חסידי סאטמר רעולי פנים "הכו אותו, דקרו אותו בסכין בגרונו ובכל חלקי גופו, שברו את ידו ורגלו וגזזו את זקנו ופאותיו".

בעקבות האירוע הכאוב, עזב הרב ווכטר את חסידות סאטמר ועבר באופן רשמי וגלוי לחסידות חב"ד מבלי לשנות את אופן דיבורו וסגנון לבושו כמו בחסידות סאטמר.

לאחר שרבני סאטמר לא הביעו מחאה כנגד אירועים אלו (כך לפי טענת אתר חבדפדיה), הטיל בד"ץ קראון הייטס חרם על מוצרים בהכשר בית הדין של חסידי סאטמר.

לא רק חב"ד וסאטמר. גם בברסלב אירע לדאבוננו אירוע דומה.

בספר 'שמע ישראל' הובא על הרה"צ רבי ישראל דב בער אודסר 'בעל הפתק' שחצי מזקנו נגזז בגלל התקרבותו לחסידות ברסלב.

(אוצר החכמה)

כבר לפני שנים רבות אלכסנדר הגדול הורה לחייליו להיות מגולחים למשעי – כדי שבשעת הקרב לא יוכלו אויביהם לתפוס בזקניהם, וכך יוכלו בקלות להורגם.

[1] ובמקום קורף, נכתב בטעות קוריץ.

[2] יש לציין שהרב קורף לימד תניא את את הרב וועכטער.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר