היסטוריה ואקטואליה

הכלות הירושלמיות שהתלבשו כמו... יוסף

בילל אבו כלף מספר למה הכלות היו לבושות בבגדים עם פסים בצבע בורדו אדום? משום שיוסף הצדיק לבש במצרים כתונת פסים בצבעים חיים; ולמה הם חתכו את הידיים? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בילל אבו כלף (צילום: ישראל שפירא)

פרק ד': בביקורי בחנות הבדים של 'בילל אבו כלף' בעיר העתיקה ירושלים, הוא סיפר לי למה הכלות בירושלים בעבר היו לבושות בבגדים עם פסים? אלא משום שיוסף הצדיק לבש במצרים כתונת פסים בצבעים חיים, כך לבשו הכלות הירושלמיות שמלות בצבע בורדו אדום, כי זה צבע חי ואמיתי מספר 'בילל אבו כלף'.

דבר נוסף מספר לי 'בילל אבו כלף': יוסף הצדיק, היה יפה מאוד אפילו בנות מצרים גזרו את הידיים שלהם מרוב יופיו.

אני אומר ל'בילל אבו כלף': "זה כתוב אצלינו ב'ילקוט מעם לועז'", והוא עונה לי: "זה מופיע אצלינו בסורה, בקוראן. שם כתוב על כולם יוסף ואברהם".

בנות מצרים והאתרוגים (צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

בתורתנו הקדושה כתוב: "וַיְהִי יוֹסֵף יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה" (בראשית ל"ט ו'). מדרש תנחומא מספר סיפור מבהיל על צדקותו וקדושתו של יוסף שעמד בניסיונות הנוראים במצרים, וכך לשונו:

"פעם אחת נתקבצו המצריות ובאו לראות יופיו של יוסף, מה עשתה אשת פוטיפר? נטלה אתרוגים ונתנה לכל אחת ואחת מהן, ונתנה סכין לכל אחת ואחת, וקראה ליוסף והעמידתו לפניהן. כיון שהיו מסתכלות ביופיו של יוסף היו חותכות את ידיהן. אמרה להן: ומה אתן בשעה אחת כך, אני שבכל שעה רואה אותו על אחת כמה וכמה".

"וחתכו ידיהן בחותכן האתרוגים" ( ילקוט מעם לועז, אוצר החכמה)

ספר 'סדר הדורות' שכתב הגאון רבי יחיאל בן שלמה הַיְילְפְּרִין (חי ופעל בשנים ת"כ, 1660 – תק"ו, 1746) ציטט מדרש זה, וכנראה שקדם לו מדרש 'ילקוט מעם לועז' לרבי יעקב כוּלִי מחכמי ירושלים (חי ופעל בירושלים בשנים תמ"ט, 1689 - תצ"ב 1732)

ברם, צודק 'בילל אבו כלף' שמעשה מופלא זה מוזכר גם בקוראן על אשת פוטיפר שהביאה סכינים לנשות מצרים, וחתכו את ידיהם מרוב יופיו של יוסף הצדיק, וכך דבריו:

"אמרו נשים בעיר, אשת השר מפתה את עבדה, הוא הצית בה אהבה… כששמעה את רכילותן שלחה עבורן וערכה להן משתה, ונתנה לכל אחת מהן סכין ואמרה, צא לפניהן. כיון שראוהו, העריצוהו וחתכו את ידיהן ואמרו, אללה ישמור, אין זה איש, אין זה אלא מלאך אצילי". (סורה 12, 30-31)

ספר בערבית בחנותו של 'בילל אבו כלף' שמספר על נשות מצרים שחתכו את ידיהם כשהביטו על יוסף הצדיק (צילום: ישראל שפירא)

יש לציין שהקוראן בא לעולם כשלש מאות שנה אחרי שרבי תנחומא בר אבא כתב את הסיפור במדרש, ואכן מן המפורסמות שמוחמד עצמו שדבריו הובאו בקוראן, הושפע מאוד ממסורות יהודיות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר