הזמר והיוצר שכתב על הכאבים הגדולים של יהדות ארה"ב

11 שנה לפטירתו של הזמר והיוצר משה יס ז"ל, אחד מהכותבים הייחודיים והמעניינים במוזיקה היהודית באנגלית. מבקר וחוקר המוזיקה, נתנאל לייפר, בטור לזכרו (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

היום, ד' שבט, 11 שנה לפטירתו של הזמר והיוצר הייחודי והמשמעותי, משה יס ז"ל. יס שחזר בתשובה בסוף שנות ה-70 הקים עם חברו שלום לוין את צמד 'מגמה' והוציא איתו שני אלבומים שהשפיעו רבות על יהדות ארה"ב כשיס מביע בהם את כאביו הרבים על מצבם הרוחני העגום של רבים בקהילה זו.

בולט במיוחד הלהיט שלו "מיי זיידי" (באידיש – סבא שלי), שהפך לנכס צאן ברזל, בקהילות רבות. "מיי זיידי" שיצא באלבום הראשון של "מגמה" מוכר ומושר עד היום יחד עם עוד רבים משיריו של יס על ידי מוזיקאים יהודים דוברי אנגלית, אשר גדלו על המוזיקה של יס. מדובר בשיר שמציג את מצבה של יהדות ארה"ב ואת הדאגה הכבדה שההתבוללות תביא לעזיבת היהדות. לא לחינם השיר הפך ללהיט גדול כל כך, שכן הסיפור שלו הוא פחות או יותר סיפורן של משפחות יהודיות אמריקניות רבות.

מיי זיידי בביצוע לייב של יס ז"ל

בשיר מספר גיבור השיר על סביו שעוד הגיע מאירופה, ועודד את המשפחה לשמירת השבת והחגים, אך סביו נפטר כשהילד היה במחנה קיץ ורק בחזרתו שמע על כך. וכך בתוך תקופה קצרה המשפחה הפסיקה לשמור על המסורת היהודית כשבסופו של השיר תוהה הכותב, "מי יהיה ה"סבא" של הילדים שלי", כלומר, מי זה שיהיה בתפקיד שומר המסורת שמלמד את המשפחה על יהדותה כפי שאני חוויתי מסבי.

באלבום הראשון של הלהקה, הם כותבים בשיר נוסף על ההתבוללות של יהדות ארה"ב בשיר "בר המצווה של דוד כהן", שיר שמספר על המפגש האחרון של יהודי ארה"ב עם יהדותם – הבר מצווה. השיר בעל המנגינה המלנכולית והמונוטונית מספר על בר המצווה המפוארת של דייויד כהן ועל דרשת הבר מצווה שלו, כשמיד אחרי זה הם שרים כיצד זו הפעם האחרונה שדייויד כהן ראה את הרב או את הטלית שלו. בשיר אחר "דולר ביל" מבכים הצמד בשיר אלגורי על המרדף של יהודי ארה"ב אחר הכסף על חשבון שמירת מצוות התורה. בשיר מסופר על הדולר שמגיע במעוף הרוח לבית הכנסת ושומע את התורה בוכה בארון הקודש שהיהודים עזבו אותה לטובתו.

ביצוע מחודש ל'בר המצווה של דוד כהן' של בנו של משה יס, נפתלי וילד הפלא לוזי קלצקו

היותו של יס בעל תשובה ולא חרדי מלידה, סייעה ככל הנראה לנועזות הכתיבה שלו בנושאים שונים. הוא לא מהסס לכתוב בשיריו גם על נושאים פחות נעימים דוגמת שירו "Treat her kind" שפונה לגבר ומבקש ממנו להעניק יחס עדין וחיובי לבת זוגו, נושא שלא נכתב עליו מעולם שיר במוזיקה היהודית דתית. בשיר מצייר יס את הדמות הנשית כשברירית וכזקוקה לגבר באופן משמעותי, אך גם אומר שכל הדברים הטובים שמגיעים לגבר הם בזכות אשתו.

באלבום השני והאחרון של להקת "מגמה", כתב יס שיר לא שגרתי בעליל בעולם המוזיקה היהודית בשם - "נערה צעירה ושמה מריה" - שיר שעוסק בהתבוללות ומספר את סיפורו של צעיר יהודי מדלאס שפוגש נערה בשם מריה שגורמת לו לנטוש את עמו ומשפחתו. השם מריה כמובן לא נבחר במקרה והוא מסמן את הנערה הנוצרייה, שמפתה את הצעיר היהודי לעזוב את יהדותו. בשיר כותבים היוצרים יס ולוין כי מדובר במשהו שקורה כל הזמן, וכי ההורים של הצעיר בוכים כשהוא עוזב את הבית "עם נערה צעירה בשם מריה שלוקחת אותו לעצמה". העיסוק הגלוי בהתבוללות של הלהקה הוא חריג במיוחד וייתכן שגם פה הפוזיציה של הצמד כחוזרים בתשובה נתנה להם את החירות ליצור גם חומרים שכאלה, גרפיים מידי בקנה מידה העדין של המוזיקה החסידית שמעדיפה בדרך כלל רק לרמוז על הדברים ולא לכתוב עליהם בצורה ברורה כל כך.

מאוחר יותר באלבומי הסולו שלו יס, שהראשון שבהם היה ב-1984 כותב יס רבות שוב על נושא ההתבוללות בקרב החברה האמריקנית היהודית, שהציק לו רבות. באותן שנים חבר יס ליוצר החסידי האהוב והמוערך אייבי רוטנברג והקליט יחד איתו את סדרות האלבומים האהובות שלו "ג'ורניז" ו"מכונת המידות המופלאה", שמטרת שניהן היה עיצוב פני הדור הצעיר בארה"ב וחיבורו ליהדות ולערכיה.

יס, היה כותב עצמאי ונועז למדי בעולם המוזיקה היהודית והכאב שהביע בשיריו על מצבה של יהדות ארה"ב, הוא נוגע ללב ומשתקף ומובן משיריו גם עשרות שנים לאחר מכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר