מחדל הקורונה

קבינט המומחים: אי וודאות עמוקה, מתנגדים להטלת סגר

צוות "קבינט המומחים הלאומי" לנגיף הקורונה נותר גם הוא בחוסר וודאות אל מול מצב התחלואה. כך מפרסום פרוטוקול לקראת מסיבת העיתונאים של בנט וקבינט הקורונה (קורונה)

בדיקת הקורונה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

חוסר הוודאות של תושבי המדינה בשל התפשטות הקורונה וההנחיות המבלבלות אינו רק נחלת הציבור הכללי כי אם גם של המומחים. צוות קבינט המומחים הלאומי לנגיף הקורונה שהתכנס אתמול, אף הוא נותר בחוסר וודאות אל מול המצב כך עולה מפרסום הפרוטוקול המלא היום.

צוות קבינט המומחים הלאומי פרסם היום את המלצותיו לקראת כינוס קבינט הקורונה הערב בשעה 19:30 ומסיבת העיתונאים הצפויה של בנט בשעה 18:15. על פי המסמך, הנחת העבודה של צוות המומחים הוא כי גל התחלואה החמישי אינו בר-עצירה, גם לא בעזרת צעדים מירביים, לרבות הכרזה על סגר אליו הם מתנגדים. עם זאת, ממליצים המומחים על הגבלות התקהלויות בחללים סגורים והגנה על אוכלוסיות בסיכון. "אי הוודאות עמוקה, ולא ניתן להכריע על התרחיש הסביר מבין התרחישים השונים שהוצגו בימים האחרונים", נכתב במסמך.

"תיתכן האטה זמנית, אך לא עצירה. גם לו היינו משווים בנפשנו מצב בו הציבור היה נענה להנחיות סגר מלא (ואין להבנתנו סבירות גבוהה לכך), העדות מהולנד המצויה בסגר זה חודש ולמרות זאת רואה מגמת עליה בתחלואה – מכוונת למסקנה זו", כתבו המומחים.

המומחים ציינו, כי הנתונים מחו"ל מלמדים על אלימות מופחתת של האומיקרון לעומת הזנים הקודמים וכי למרות העומס שנוצר על מערכות הבריאות במדינות שונות אין סיבה גדולה לדאגה, "הנתונים מחו"ל ממשיכים להדגים אלימות מופחתת של אומיקרון מול דלתא בכל הנוגע לאשפוזים, ועוד יותר מכך – בנוגע לחולים קריטיים ומונשמים. במדינות שונות, למרות ירידה זו היקף ההדבקות הגדול מייצר עומס כבד על מערכות הבריאות המקומית – אולם לא עד כדי קריסה".

המומחים קראו לבינתיים להנחות את המבוגרים שבקבוצת הסיכון להקטין לכמה שבועות מגעים למינימום, לרבות עבודה מרחוק בלבד. בנוסף, הם המליצו להנהיג לפרק זמן תחום של כמה שבועות מגבלה על התקהלויות נרחבות ותו סגול בחללים סגורים, כדי להקטין את מספר החולים הקשים בשיא הגל, אם כי הנחיה זו גם לדעת המומחים לא בטוח שתסייע.

כמו כן, המומחים אינם ממליצים לסגור את בתי הספר, וממליצים לאפשר למידה היברידית נוכח ריבוי הנדרשים לבידוד. בנוסף, כל חברי צוות המומחים מתנגדים לסגר גורף, בהינתן אי הוודאות באשר להיקף התחלואה הקשה הצפוי.

המומחים כתבו עוד כי "הנחת עבודה סבירה להיערכות היא ששיא הגל ייצר עומס כבד על מערכת הבריאות ופגיעה באיכות הטיפול, אשר עשויה בהחלט למנוע טיפול איכותי מציל חיים מחולים שיזדקקו לו. הדבר יקרה הן בגלל עומס חולים מעבר לספיקת המערכת (יכולת הספיגה בקהילה ומניעת הפניה לאשפוז, מספר מאושפזים, מספר מונשמים) המתוחה כבר כעת לקצה בטיפול בעשרות אלפי מאומתים בקהילה ובגלל היעדרות צוותים שהיא כבר משמעותית (תחלואה ובידוד) והשחיקה הכרוכה במצב זה".

המומחים טוענים, כי איבוד השליטה על הבדיקות בעל משמעות נוספת, "בשל השינוי הבלתי נמנע במדיניות הבדיקות, איבדנו יכולת להעריך את מספר הנדבקים היומי, ונדרש מנגנון בצורת מדגם המחזיר יכולת להערכה שוטפת של מספר הנדבקים האמיתי".

המומחים כתבו כי המשך העליה במספר ההדבקות היומיות (אשר נצפית בחלק מהמודלים), צפויה לייצר קאדר מחלימים
גדל במהירות אשר כשלעצמו שיקטין משמעותית את מקדם ההדבקה בתוך מס' שבועות.

ראש קבינט המומחים הוא פרופ' רן בליצר, וחברים בו גם פרופ' ארנון אפק, פרופ' נדב דוידוביץ', ד"ר דרור דיקר, יורם חמו, ד"ר עדי ניב-יגודה, ד"ר בעז לב ופרופ' גליה רהב. בנוסף השתתף בדיון גם פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר