נפטר בשם טוב

הצדיק רבי יעקב סבג זצ"ל • מסכת חיים מרתקת

הצדיק רבי יעקב סבג זצוק"ל, הלך לעולמו והותיר אחריו חלל גדול. היה מקורב לאדמו"רי בית אבוחצירא, למרן הגר"ע יוסף זצוק"ל והחזיק אברכים עמלי תורה • 'כיכר' עם סיפור חייו המרתק (ארץ)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
הרב יעקב סבג זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

מייסד הכולל מדרש אליהו ללימוד הלכה וש"ס תורת הנסתר הגאון הצדיק רבי יעקב סבאג זצ"ל, הלך השבוע לעולמו בהלווית רבת משתתפים בירושלים.

הרב סבאג זצ"ל, ייסד את כולל ש"ס והלכה וחצות ללימוד תורת הנסתר "מדרש אליהו" ב'זכרון משה' בירושלים, ע"ש אביו הצדיק רבי אליהו זצ"ל ממרוקו, בו מסתופפים עשרות אברכים בכל שעות היום. בנוסף החזיק ישיבה וכולל ללימודי תורת הנסתר מחצות הלילה עד אחרי התפילה.

הרב סבאג, נולד בכ"א בשבט תרצ"ו באזור תפיאלאלת שבמרוקו, לאביו הצדיק רבי אליהו סבאג זצ"ל, שהיה רב המקום המוכר אצל יוצאי מרוקו כצדיק חסיד ופרוש. הוא היה נכדו של הצדיק רבי יעקב סבאג זצ"ל, שהיה תלמיד של רבי יעקב אבוחצירה זיע"א וכותב ועורך כתביו הקדושים של רבי יעקב. על שמו של המקובל הצדיק סבו כבר נקרא יעקב סבאג שנולד.

הצדיק זצ"ל, גדל במרוקו בין הצדיקים למשפחת אבוחצירה, בין היתר 'בבא סאלי' זיע"א ובבא מאיר ורבי מכלוף אבוחצירה.

כאשר הגיע לפרקו, היה זה ה'בבא סאלי' ששידך לו את זיווגו - מסעודה עדה ניזרי, בת הצדיק רבי משה ניזרי זצ"ל מריסאני תפיאלאלת. הם בנו בית של קדושה, על אדני התורה ויראת שמיים, כאשר הרבנית מתמסרת ללימוד התורה של בעלה.

במרוקו וגם בארץ הקודש שימש סופר סת"ם שהמשיך את מסורת אבותיו מדור לדור, מאז גירוש ספרד, היו הוא ואבותיו סופרי סת"ם יראי שמיים ומיוחדים, שכתבו גם את כל ספרי התורה, התפילין והמזוזות למשפחת אבוחצירה במרוקו ולשאר משפחות צדיקים. כמו כן שימש בישראל כמוהלי ומל ילדי ישראל ואף הקים אגודת מוהלים בא"י

בשנת תשכ"ג עלתה המשפחה כולה לארץ, יחד אם אביו הצדיק רבי אליהו זצ"ל והם התיישבו בבית שאן. במקום היתה כידוע עזובה רוחנית, ורבי יעקב התמסר ודאג בכל כוחו לצרכי הדת והקדושה בעיר המתפתחת. הוא פתח במקום בית הכנסת והתמנה ליו"ר המועצה הדתית. בתקופת כהונתו פעל לחזק את ענייני הדת והיה אוזן קשבת לכל העולים שעלו אז ממרוקו והתיישבו בבית שאן. כולם מצאו בו כתובת הולמת לצרכי הכלל והפרט. הוא דאג לכל אחד ואחד באכפתיות גדולה, כדי שמסורת ישראל סבא תמשיך בארץ הקודש, למרות התנאים הקשים שהיו.

כאשר נוכח לראות כי בבית שאן עדיין לא הוקם מקווה טהרה, הוא כיתת רגליים, וטרח ויגע עד שהקים מקווה שהיה בין המפוארים ביותר בימים ההם.

כל חייו כמה ונכסף להגיע לעיר הקודש - ירושלים, ובשנת תשמ"ה, הצליח להגשים את חלום חייו ועלה להתגורר בירושלים.

המנוח היה מראשוני המתיישבים בשכונת הר נוף בירושלים ואף היה נחשב בין המייסדים של השכונה המתפתחת, והוא היה זה שהקים מניין תפילה בנץ החמה, שכן הקפיד על תפילת ותיקין יומית, בחול ושבת.

בירושלים הקים את כולל 'מדרש אליהו' בנשיאות מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, בו לומדים הלכה וש"ס לאברכים. מרן הגר"ע יוסף זצ"ל היה מחבבו ביותר, והוקיר אותו ואת פעליו המבורכים, עד כדי כך, שאמר לו כמה פעמים "אני סומך עליך בעניינים מסוימים שתעשה אותם בשלמות"

רבי יעקב למד תורת הסוד בישיבת 'עטרת מרדכי' יחד עם המקובל הגה"צ רבי אליהו עטיה זצ"ל ובנו יבל"א הגאון רבי מרדכי עטיה, והיה בקיא בחכמת הנסתר.

בהמשך הקים 'כולל חצות לילה' שבו עסקו בתורת הסוד. לא היה מאושר ממנו, כאשר התבטא שבכך הוא מחבר את היום והלילה, כאשר ביום עוסקים בכולל שלו בתורה הנגלה - בש"ס ובהלכה, ובלילה בתורת הסוד.

לימים אף הקים בית כנסת בביתו וגם שם ייסד כולל נץ בימות החול וכולל שישי שבת. לא היה קץ לאושרו לראות אברכים היושבים ועוסקים בתורה. עבורם היה מוכן להתמסר עד כלות כל הכוחות, לנסוע למרחקים, לאסוף כספים להחזיק אברכים, עד שנותיו האחרונות ממש.

למרות כל הקשיים שסבל ברגליו, היה נוסע לחו"ל ומכתת רגליים למרחקים, כדי שיוכל להחזיק ולתמוך בלומדי התורה הקדושה.

ביתו היה פתוח לאורחים שהיו באים מכל קצוות הארץ, והוא היה מקבלם בסבר פנים יפות. בשבתות היה עורך שולחן שבת כיד המלך לכבודם, מרבה לומר חידושי תורה מספרי 'אביר יעקב', לצדיק רבי יעקב אבוחצירה זצ"ל ושר מספרו 'יגל יעקב' את השירים.

מכריו מספרים ל'כיכר השבת', כי "רבי יעקב, היה מרבה להעניק צדקה ולעשות חסד בסתר לחתנים וכלות, ליתומים ואלמנות. והיה דואג להם יותר ממה שהיה דואג לבניו, כך העידו בימי השבעה אנשים רבים שנעזרו בו בעזרה כלכלית, בעצה ובתושייה, מכל הארץ ובעולם. כמו כן ,היה מקורב מאוד לצדיקים ממשפחת אבוחצירא כבר ממרוקו. ובמיוחד ה'בבא מאיר' אהבו עוד במרוקו, אהבה מיוחדת, שכאשר עלו ארצה ורבי יעקב ביקרו, רבי מאיר אמר לו: "וכי חסרים לי אנשים שבאים אלי? ולמה איני רואה אותך כאן יותר?".

מידי שנה הוא הקפיד לעשות אצלו בסוכה תיקון ליל הושענה רבה עם קהל רב. הוא הקפיד לארחם לומר את כל סדר התיקון כל הלילה, עם כיבוד בשפע. כאשר הוא קורא את התיקון במתינות ובנעימות מיוחדת, כפי שהיה עורך כך את כל תפילותיו.

רבי יעקב זכה והאריך ימים עד גיל שמונים ושבע, כאשר בשנותיו האחרונים הזדכך ביסורים ועם כל היסורים היה במסירות נפש מגיע להתפלל בבית הכנסת שבנה בביתו וקיבל הכל באהבה והודאה לבורא עולם על כל הטוב והחסד כשהוא צלול בדעתו עד יומו האחרון.

השאיר אחריו דור ישרים מבורך, ביניהם, את בנו הרה"ג יחיאל סבג, מרביץ תורה ידוע בשכונת הר נוף. הלווייתו יצאה מרחבת הר המנוחות, וההספדים נערכו במהירות, עקב המזג האוויר הסוער שהיה באותו יום, וכן הרצון להספיק להביאו למנוחות בטרם שקיעת החמה, כפי רצונו הטהור - וכפי מנהג אנשי ירושלים.

תנצב"ה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר