ירידה לצורך עלייה

"קארפור תתאים עצמה לישראל; כניסתה תוביל לריכוזיות"

ענקית המרכולים הצרפתית, הגדולה באירופה, תגיע לישראל בחודשים הקרובים, אך לפי מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות בישראל, נחווה ירידה במחירים - לצורך עלייה: "המבחן - בעוד שנתיים" (הכלכלית)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הדוקטור חזי גור מזרחי באולפן 'כיכר' (צילום: אברומי לינשה, כיכר השבת)

רשת המרכולים הגדולה באירופה ואחת הגדולות בעולם, "קארפור" הצרפתית, עושה עלייה לישראל, לאחר שבשבוע שעבר נחתם ההסכם הרשמי בינה לבין חברת "אלקטרה צריכה", שיסב את 150 חנויות רשתות "יינות ביתן" ו"מגה" לתאגיד הענק הצרפתי, ולישראל ייבואו מוצרי החברה, הנמכרים בעולם בכמויות אדירות.

למרות הבשורה, שלכאורה מעידה על פתיחת השוק לתחרות וקוראת להורדת מחירים צפויה, הדוקטור חזי גור מזרחי, מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות בישראל, אמר לרפאל כהן בתוכנית "הכלכלית" כי לא בטוח שכך אכן יקרה: "המחירים יירדו בתקופה הראשונה בוודאות, אבל בעוד שנתיים לא בטוח שכך זה יימשך", אמר הדוקטור גור מזרחי, והסביר: "הבעיה העיקרית שאנו נצפה כאן זו בעיית ריכוזיות עצומה בעתיד, כפי שראינו כש'נסטלה' רכשה את 'אסם' ו'יונילוור' רכשה את 'תלמה', כך שייתכן שכניסת 'קארפור' דווקא תסב נזק בעתיד לתחרות הישראלית בגלל השינוי בהרגלי הצריכה שלנו".

הדוקטור גור מזרחי סירב לקבל את ההנחה שייתכן ש"קארפור" תוריד את המחירים בעשרות אחוזים בהשוואה לרשתות אחרות, והגדיר את ענקית המרכולים הצרפתית כדומה ל"שופרסל" בישראל: "פער של עשרות אחוזים במחירי המוצרים לא יכול להתקיים כאן בישראל. באירופה המסחר נע במשאיות, בלי גבולות ובלי עמלות תובלה גבוהות או מכסים, בשונה מייבוא מוצרים לארץ. בכל מקום אליו הגיעה 'קארפור' היא התאימה את מחיריה לשוק המקומי, כך שלא נראה את המוצר שלהם בחצי המחיר. בנוסף, הצרכן הישראלי 'מסורתי' מאוד - והוא מעדיף את 'אסם', למרות המחיר הגבוה יותר. 'קארפור' היא סוג של מעצמה, המקבילה של 'שופרסל' בישראל - רשת מתקדמת, אבל זו לא 'איקאה'. בעוד 'איקאה' הביאה לנו מוצרים זולים שאנחנו מרכיבים אותם בבית, כאן נקבל את אותם המוצרים, רק במותגים פרטיים חדשים".

הדוקטור חזי גור מזרחי באולפן 'כיכר' (צילום: אברומי לינשה, כיכר השבת)

חרף הדברים הללו, לדבריו כניסת "קארפור" לישראל יכולה לשנות את העולם היהודי באירופה, מבחינת הנוחות למצוא מוצרים כשרים במרכולים במדינות השונות: "הבשורה הטובה שניתן לראות היא שאם 'קארפור' מתכוונת כבר לייצר מוצרים כשרים עבור החנויות בישראל, היא תמכור אותם גם ברחבי אירופה, וזה יכול להיות משמעותי עבור יהודים רבים, או ישראלים המתיירים במדינות השונות. מה שכן, לפחות בהתחלה תהיה בעיה של להפוך מעל 10,000 פריטים להיות עם כשרות מהודרת. קשה להאמין שמפעלים בחו"ל יוכלו להגיע לרמת כשרות כמו של חברות בישראל", סייג.

הדוקטור גור מזרחי סירב לקשור בין עסקת "קארפור" למדיניות ממשלת בנט-לפיד-ליברמן, חרף העובדה שהשלושה תומכים בשוק חופשי, ו"ימינה" אף התהדרה בכך במערכת הבחירות שלה, עם "תוכנית סינגפור" של היו"ר, נפתלי בנט: "הממשלה יודעת לקחת קרדיט על הצלחות, אבל אין כאן שום בשורה מצד הממשלה. מה שאנחנו רואים בינתיים זו רק עלייה במכסים בשלל מוצרים שאנו צורכים", אמר. בנוסף, לדבריו ייתכן שכניסת "קארפור" דווקא תוביל לאבטלת עובדים, שעד עתה הועסקו ב"יינות ביתן" וב"מגה": "לא רואה גידול במספר העובדים תחת 'קארפור', אולי להיפך. שיטות הניהול שלהם שונות, ויכול להיות שהם יצטרכו פחות עובדים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר