היסטוריה ואקטואליה

דעת מרן שר התורה על "חמורו של משיח"

שאלות רבות נשאל מרן שר התורה זצוק"ל בכל מכמני התורה, נגלה, נסתר, הלכה וקבלה; מה הוא השיב באשר לשאלה האם המשיח יבוא ממש על חמור והאם זהו חמור זקן וישיש? (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מרן שר התורה זצ"ל (צילום: בעריש פילמר)

פרק ג': שאלות רבות נשאל מרן שר התורה זצוק"ל בכל מכמני התורה, נגלה, נסתר, הלכה וקבלה.

אחד הנושאים המעניינים ביותר עליהם נשאל שה"ת הוא על משיח וגאולה. רבים רבים צבאו על דלתות מרן ובקשתם אחת – מתי משיח יגיע?

הרה"ח מנחם ברוד דובר חסידות חב"ד בספרו ביאר את נושא 'משיח רכוב על חמור' בהרחבה, ומביא מגוון של דעות, בהם בין היתר את המפרשים שהסבירו: "שאין לפרש דברים אלה במשמעות פשטנית בלבד, אלא יש כאן דימוי לתהליך של גאולה שמלובש בכסות טבעית ומתנהל באיטיות יחסית".

ממשיך הרב ברוד ומבאר: "מושג זה, של המשיח הרוכב על חמור, בא ללמד על אישיותו ועל מעלתו של המשיח". (ספר 'ימות המשיח', הוצאת "צעירי אגודת חב"ד - המרכז").

לאמור, ע"פ פרשנות זו, המושג "חמורו של משיח" אינו כפשוטו ומדובר בדימוי לענווה, לתהליך טבעי והדרגתי או לשליטה של המשיח על ה'חומר', וכך ביארו רבים מרבותינו שכוונת התורה בפסוק: "הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ, צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא, עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר" ( זכריה ט', ט'), הוא שהמשיח ישלוט על החומר ועוד הסברים שמיימיים, אולם אין מדובר שמשיח יתגלה אלינו כשהוא רוכב על חמור כפשוטו.

מעניין ביותר שאלה שנשאל שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל בה השואל הבין באופן פשטני שהחמור הוא חמור כפשוטו, ואף היה קשה לו האם מדובר בחמור ישיש וזקן מימות אברהם אבינו ומשה רבנו.

עוד היה קשה לו האם משיח יבוא על חמור למרות שבימינו לא משתמשים בו. (השואל לא פירט את האופציות החלופות להגעתו של משיח צדקינו, האם ב"מרצדס", "יגואר", "טסלה", או "סוברו אברכים").

יש לציין ששר התורה הגר"ח זצוק"ל היה ייחודי ובלתי צפוי, ולא היה ניתן לדעת מראש מה יענה.

וכך הובא בספר 'שמחת מרדכי' שנשאל שה"ת זצוק"ל לגבי ביאת משיח צדקינו שמבואר שיבוא על חמור, והוא אותו חמור שהשתמש בו אברהם אבינו ומשה רבנו.

ושאל השואל האם החמור הזה קיים בזמננו, והאם המשיח יבוא עליו אפילו שהיום לא משתמשים בזה?

והשיב שר התורה זצוק"ל: "בוודאי שלא הזקין", וכוונת שר התורה זי"ע שמשיח יגיע על אותו חמור שרכב עליו אברהם אבינו ומשה רבנו והוא יהיה זקן בן אלפי שנים.

והביא לכך סעייתה הגאון רבי מרדכי זינסקינד מחבר ספר 'שמחת מרדכי' שהמדובר על החמור שלא הזקין כמו שכתב במדרש רבה לגבי הפרים שהקריבו הנשיאים.

יש לציין שבריא לן ששר התורה זי"ע שידע את כל התורה כולה הכיר את המפרשים שסבורים שהחמור הוא רק מליצה, ומשיח לא אמור להגיע על חמור וכמובן שלא מדובר באותו חמור מימות אברהם ומשה (ראה 'פרקי דרבי אליעזר" וכתבי מהר"ל מפראג ועוד), אלא ששר התורה הקדיש את זמנו היקר לכל שואל, והתייחס בחיבה לכל צורב באשר הוא.

"בוודאי שלא הזקין" (חמורו של משיח) מתוך ספר 'שמחת מרדכי' (אוצר החכמה)

נוסיף את שהתפרסם בסרטון שרץ ברשת בו שואל שאל את הגר"ח: "מתי יבוא המשיח"? נענה הגר"ח: "יודיעו לך כבר...".

עוד שאלה מעניינית הובאה בספר 'שמחת מרדכי' גבי אדם הסובל מכאבי רגלים, שהמליץ שר התורה זצוק"ל ללמוד את פרק כיצד הרגל, ואם אשה סובלת - ההמלצה היא לבעלה שילמד את פרק כיצד הרגל.

בעניין זה מפורסם המעשה על סבא של הרבנית בת שבע קנייבסקי ע"ה, אשת שר התורה זצוק"ל, הגה"צ רבי אריה לוין שהגיע עם אשתו לרופא, ואמר: "הרגל של אשתי כואבת לנו".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר