היסטוריה ואקטואליה

התלמיד חשף: המשגיח קרא את דייל קרנגי?

הרה"ג אריה וקסמן - משגיח לקבוצת האמריקאים בישיבת ההסדר שעלבים בירר עם תלמידו המובהק של המשגיח האם הוא קרא את דייל קרנגי? ומה ביקשה רעייתו שיבהיר (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
המשגיח הגה"צ רא"א דסלר (באדיבות בית המכירות קדם)

חשיפת מדור 'היסטוריה ואקטואליה' בלעדי ב'כיכר השבת' אודות החשיבות של מרן המשגיח הגרא"א דסלר לקטעים משיטתו של ההוגה הנכרי דייל קרנגי שאף אותם שילב בספרו החשוב 'מכתב מאליהו', עוררה תגובות רבות.

למי שדברים אלו היו ידועים, שכן הם נכתבו בקובץ 'המעין', אנו כסדרת המשך פרסמנו פה בפרסום ראשון ובלעדי אודות ראש ישיבת פוניבז' הגר"ג אדלשטיין שהתבטא כמה פעמים בשבח ספרו של דייל קרנגי, ואף הביא סעייתא לדבריו שכבר מרן המשגיח הגרא"א דסלר זצוק"ל הביא ממנו כמה רעיונות.

בנוסף חשפנו שהגאון רבי גבריאל יוסף לוי ראש ישיבת 'באר התורה' (שלמד בצעירותו בישיבת פוניבז') בשיחה לתלמידיו אמר בשם מרן המשגיח הגרא"א דסלר ש"אנו מקבלים את עיקרי שיטתו של דייל קרנגי, ואין לנו מחלוקת אתו".

עוד חשף כותב השורות בלעדי ב'כיכר השבת' על ראש ישיבת 'קול תורה' הגאון רבי משה יהודה שלזינגר שהעניק את ספרו של דייל קרנגי, למספר בחורים מאורסים בישיבתו ונחלק עליו המשגיח הגה"צ רי"י בורדיאנסקי ובשיחה עם תלמידיו ביאר שאין אנו זקוקים לקחת מגוים רעיונות שהמציאו לשם מסחר.

את סדרה זו חתמנו בגילוי שגם בישיבת חמד סברו כך, וכך נהג בזמנו המשגיח (קטן) רבי שמעון וויס שהביא לתלמידו את ספרו של דייל קרנגי, ואמר בשמו של המשגיח הגה"צ רבי שְׁלֹמֹה בְּרוֹיֶאר מישיבת האם 'בית מתתיהו' שהוא מאוד ממליץ לבחורים לקרוא אותו.

***

תוספת לפולמוס המרתק קבלתי מידידי הרה"ג אריה וקסמן - משגיח לקבוצת האמריקאים בישיבת ההסדר שעלבים, שסיפר שכאשר הוא שמע בשנת תשס"ג לערך, שהיתה הסתכלות מאד חיובית של מרן המשגיח הגרא"א דסלר כלפי העקרונות של דייל קרנגי, הוא התקשר לתלמידו המובהק הגה"צ רבי אריה כרמל זצ"ל, שתרגם את 'מכתב מאליהו' לאנגלית, ושאל אותו האם זה נכון?

הרה"ג אריה וקסמן משגיח של בני חו"ל בישיבת שעלבים (צילום: ישיבת שעלבים)

הגה"צ רבי אריה כרמל ענה לו בהאי לישנא: "כן, זה נכון. הרב דסלר לא קרא את הספרים של דייל קרנגי, אבל הרב דסלר קרא סיכום של העקרונות במגזין אמריקאי בשם 'רידרז דייג׳סט', והוא חשב שהדברים יכולים לעזור לבני תורה".

הרב אריה וקסמן עם תלמידיו בביקור בישיבת פוניבז' (צילום: ישיבת שעלבים)

תוספת פיקנטית סיפר לי הרב וקסמן: "אשתו של הרב אריה כרמל היתה ברקע והיא חשבה שאני "קנאי" מהציבור החרדי ומתקשה לקבל את הדברים והיא אמרה לבעלה בצעקה: 'תגיד לו - מכל מלמדי השכלתי. מכל מלמדי השכלתי!'".

הרב כרמל צחק קצת ואמר, "אשתי פה שומעת את הדברים והיא אומרת שאני צריך להזכיר לך שמכל מלמדי השכלתי. מכל מלמדי השכלתי".

"ניגון פונוביז'": לפני שנתיים הרב אריה וקסמן בדרך לביקור בפוניבז' עם בחורים אמרקאים משעלבים, הלחין ניגון וקרא לו 'ניגון פוניבז'" (ישיבת שעלבים)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר