רפורמת הסלולר

הנדל הרס, אבל גם העסקנים אשמים // ישי כהן

הרפורמה בשוק הסלולר החרדי שאישר שר התקשורת, יועז הנדל, רעה. זו כפיה חילונית על המגזר, ניסיון לחנך אותנו מחדש; אבל לא רק הנדל אשם - גם העסקנים אשמים (דעות)

ישי כהן | כיכר השבת |
יועז הנדל וישי כהן (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90, באדיבות)

אפתח מהסוף. רפורמת הסלולר בשוק התקשורת החרדי שאישר שר התקשורת, יועז הנדל, רעה. זו כפיה חילונית של השר על המגזר החרדי, ניסיון לחנך אותנו מחדש. הרפורמה, מובילה להחרבת הקומה הכשרה. אין שום משמעות לקומה הכשרה אם ניתן לנייד מספרים כשרים למכשירים שאינם כשרים.

למגזר החרדי חשוב שתהיה את הקומה הכשרה. לאפשר למי שרוצה להיות חלק מהקומה הזאת להרגיש שהוא בטוח. לאפשר לקהילה לחיות על פי הכללים שלה. לכן, ניוד מספרים כשרים למכשירים שאינם כשרים מובילה להחרבת הקומה למרות שהשר הנדל צודק, מי שירצה להישאר עם מספר ומכשיר כשר - איש לא ימנע ממנו. אבל מעתה ולהבא אין כל ערך למספר הכשר. לקהילתיות שבו.

הזכות להשתייכות קהילתית, גם באמצעות קומות המספרים למי שמעוניין בכך, היא חלק מחופש החוזים. יש שני צדדים שרוצים בכך וחותמים ביניהם חוזה ולכן התערבות ממשלתית שמונעת את זה - היא לא לגיטימית.

לכן, השר יועז הנדל היה צריך להעביר רפורמה אחרת. כזו המאפשרת ניוד מספרים כשרים בתוך הקומה הכשרה. לאפשר פתיחה של עוד ועדות רבנים לענייני תקשורת. הנדל שמע בשנה האחרונה לא מעט תלונות מצד חרדים המשתמשים בקומה הכשרה. הם סבלו, שלא בצדק. היה צריך לטפל בזה. השאלה איך.

עד כמה החרדים המשתמשים במספרים הכשרים סבלו? מספיק לקרוא את מאמר המערכת החריג והחריף של 'יתד נאמן' שתקף בחריפות את עסקני ועדת הרבנים לענייני תקשורת. בין היתר נכתב: "אין זה סוד שמזה תקופה, נעשין פעולות על ידי עסקנים הפועלים על דעת עצמם בלא סמכות רבנית שהוסמכו על ידי גדולי ישראל. בדברכים הפוגעים בכלל ציבור צרכני התקשורת הכשרה, המבקשים סך הכל לקבל שירות ראוי והולם לצרכיו. הם דורשים תקשורת נקיה בלא מכשולים שייערמו בדרכם".

מאמר המערכת ב'יתד' מספר את הסיפור כולו. מאבק על הרבה מאוד כסף, על הגב שלנו, צרכני התקשורת הנקיה. רצון לשלוט בציבור ובכסף שלא, ללא כל קשר לנושאים דתיים.

לפני כחודשיים נפגשנו, קבוצת אנשי תקשורת חרדים, עם השר יועז הנדל בלשכתו. במהלך השיחה הצעתי לשר: תאפשר תקופת ניסיון בה יהיה ניתן להקים עוד ועדות רבנים. לדוגמא, ועדת רבנים לציבור הספרדי, ועדת רבנים לציבור הליטאי וועדת רבנים לציבור החסידי. כל ועדה תקבע את הכללים שלה. ואז תאפשר ניוד מספרים בין ועדות הרבנים (דבר שלא אפשרי היום), תייצר תחרות מבלי לשפוף את האמבטיה עם התינוק.

הנדל הקשיב. שאל שאלות על ההצעה. ואז לפתע התקומם אחד המשתתפים במפגש, המזוהה עם עסקני ועדת הרבנים, וזעק: "חלילה, אסור, זה אסון! אסור לאפשר ניוד מספרים כשרים לוועדות אחרות, מספר כשר חייב להישאר רק תחת חסות הוועדה הנוכחית".

"אבל אם תהיה ועדה של הגר"ח קנייבסקי או של הגר"ש כהן, למה שלא תאפשר לצרכן לנייד את המספר לוועדה שלהם?", שאלתי. אותו גורם השיב בשלילה וענה: "לא יקום ולא יהיה".

הנדל הסתכל לעברי ואמר: "אתה מבין ישי, אין עם מי לדבר, חייב רפורמה דרמטית שתשנה את כללי המשחק, אין עם מי לדבר".

הנדל צודק. במשך שנים עסקני ועדת הרבנים לא הסכימו להגיע לפשרה. לא אפשרו פתיחה של עוד ועדת רבנים. גם גדולי ישראל הספרדים - שחתמו על מסמך הקורא להקים עוד גוף כשרות בראשותם - נענו בשלילה. הייתה שליטה של קבוצת עסקים, והיא היא אחראית לרפורמה של שר התקשורת. הם אלו שהובילו אותנו עד למצב הנוכחי.

יתרה מזאת, עסקני הוועדה השתמשו בנציגיהם בכנסת כדי למנוע כל דיבור אפשרי על הקמת עוד ועדת או רפורמה שתייצר תחרות בתוך הקומה הכשרה. הפוליטיקאים החרדים נרתעו והזניחו את הנושא. והציבור? הציבור המשיך לסבול.

הבוקר, הגיש ח"כ משה ארבל, מהמבריקים שבח"כי ש"ס, את הצעת חוק 'הגנת החירות בטלפונים'. הצעת חוק המבקשת לאפשר ניוד מספרים כשרים בתוך הקומות הכשרות. דהיינו, לאפשר הקמת ועדות רבנים נוספות. להצעת החוק של ח"כ ארבל אין הרבה סיכוי לעבור, כמו כל חוק אחר שמגיש חבר אופוזיציה, בטח בחוק הבא לנגח את אחד משרי הממשלה. נותר רק לבכות על כך שחברי הכנסת החרדים לא היו מספיק אחראיים לפעול בנושא עוד שהיו בקואליציה, להעביר חוק דומה לחוק שהגיש ארבל, לאפשר תחרות אמיתית לצרכן החרדי, ואולי - אולי - לא היינו מגיעים לכל רפורמת השר הנדל.

כאמור, שוק הסלולר החרדי היה חייב רפורמה, רפורמה שתפתח את השוק לתחרות, שלצרכן החרדי תהיה את האפשרות לבחור באיזו ועדת רבנים שירצה. לא שליטה של קבוצת עסקנים. מאידך, רפורמת הנדל שופכת את האמבטיה עם התינוק, אבל מי שהוביל אותו לשם, אלו העסקנים שמנעו על פשרה.

רק אוסיף לסיום, את הצביעות שמרתיחה אותי, השר הנדל פתח לנו צוהר שלא בכוונה. הראה לנו מה קורה כאשר קבוצת עסקנים, הנמנית בעיקר על קבוצה מסוימת במגזר שלנו, יכולה להרוס ולהזיק להצלחת הקומה הכשרה, שמי יודע כמה בחורים הרחיקה מירידה לתהום - והכל לכאורה בשל אינטרסים כלכליים מובהקים.

מדוע אנחנו צריכים לירוק בפניו של הפריץ? האם לא הגיע הזמן שנשיר מבט חד ונוקב לאותם עסקנים ולומר להם את האמת ושלא ינסו להתחבאות מאחורי אצטלה של צדיקות מעושה ולחשוף את מעשיהם הרעים? ולומר להם בפירוש: תפסיקו להתחבאות מאחורי הסינר של הנדל ולהטיל עליו את האשמה - גם אתם האשמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר