היסטוריה ואקטואליה

"עם של עבדים גלותיים אינו מסוגל להילחם"

מניין חללי מערכות ישראל חצה את 24 אלף חללים, וכל אחד מהם הוא עולם ומלואו; כיצד תהיה הגאולה השלישית ומדוע בני ישראל לא נלחמו במצריים - כשיצאו ממצרים? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בית העלמין הצבאי בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מניין חללי מערכות ישראל חצה את 24 אלף חללים, וכל אחד מהם הוא עולם ומלואו שמסר את נפשו למען העם היהודי אשר בציון.

ישנם מקורות מרבותינו זי"ע שהגאולה השלישית והאחרונה תהיה כדרך הטבע, ותחילתה בקיבוץ הגלויות. צער גדול שהעם היהודי נאלץ להקריב עשרות אלפי נשמות על ההגנה מאויבי העם היהודי המחבלים הפורעים בנו מעת לעת.

על כך שהגאולה השלישית תגיע בדרך טבעית התבטא הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין זי"ע בליל הסדר בשנתו האחרונה, ועל הפסוק "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי", עליו מבארים חז"ל שמשה רבנו במשך שבעה ימים סירב ללכת לגאול את עם ישראל, ביאר הרבי שמשה רבנו התעכב מפני שידע שגאולת ישראל ממצרים תהיה בדרך ניסית (עשרת המכות - קריעת ים סוף וכו') והוא רצה בגאולה בדרך הטבע.

רק לאחר שהקב"ה הבטיח למשה רבנו שהגאולה השלישית תהיה בדרך טבעית, שוכנע משה רבנו לילך לגאול את עם ישראל בדרך ניסית.

על עזרתו הרבה של הרבי מרוז'ין ליושבי ארץ הקודש מסופר שתחת נשיאותו בראשות כולל וואהלין, עקר הרבי מרצפות מביתו שהיו עשויות מזהב טהור ושלחם לתלמידיו כדי שיקימו את בית הכנסת 'תפארת ישראל' בעיר העתיקה.

לא מזמן חגגנו את שביעי של פסח בו חצו אבותינו את ים סוף. ננסה להרגיש את הרגשתם של בני ישראל לאחר יציאתם ממצרים עומדים בשפת ים סוף, ומאחוריהם דולקים צבא מצרים ואין להם להיכן להימלט.

שאלה מפורסמת היא, מדוע בני ישראל שהיו שש מאות אלף נפש לא ניסו להילחם כנגד המצרים. עוד קשה: והרי עוד כמה שנים תיכנסו לארץ ישראל ששם תאלצו להילחם כנגד שבעת עמים. מדוע לא תנסו להתאמן בלחימה כנגד צבא מצרים?

מי שמקשה את שאלות אלו, הוא רבינו אברהם אִבּן עזרא מגדולי פרשני התורה.

על השאלה מדוע בני ישראל כשהמצרים רדפו אחריהם בעומדם על שפת ים סוף לא ניסו להילחם בהם, עונה האבן עזרא שבני ישראל שיצאו ממצרים היו "נרפים ואינם מלומדים מלחמה", וכך דבריו:

"המצרים היו אדונים לישראל וזה הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה. ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו. והיו ישראל נרפים ואינם מלומדים למלחמה".

מוסיף ומבאר האבן עזרא שהקב"ה סיבב שכל אותו דור שיצא ממצרים שנפשו הייתה שפלה, מתו במדבר, ורק כאשר כל אותו דור מת ונולד דור חדש שאינו בהרגשת "גלות", יכלו היהודים להילחם על כיבוש ארץ ישראל, וכך דבריו:

"והשם לבדו שהוא עושה גדולות. ולו נתכנו עלילות. סבב שמתו כל העם היוצא ממצרים הזכרים. כי אין כח בהם להלחם בכנענים עד שקם דור אחר דור המדבר שלא ראו גלות. והיתה להם נפש גבוהה"[1].

לאמור: האבן עזרא סבר שעם של עבדים גלותיים אינו מסוגל נפשית להילחם באויב, ובמשך ארבעים השנים במדבר מתו כל אותו דור של יהודים גלותיים, ורק בניהם היו מסוגלים להילחם ולהניס את שבעת העמים מהנחלה המובטחת.

נאחל לחיילי צה"ל שיחזרו לביתם בריאים ושלמים, וימשיכו להגן על שארית הפליטה שהתקבצה לארץ הקודש.

[1] דבריו המלאים של האבן עזרא: התיצבו וראו את ישועת ה'. כי אתם לא תעשו מלחמה רק תראו את ישועת ה' אשר יעשה לכם היום. יש לתמוה איך יירא מחנה גדולה של שש מאות אלף איש מהרודפים אחריהם. ולמה לא ילחמו על נפשם ועל בניהם. התשובה כי המצרים היו אדונים לישראל וזה הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה. ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו. והיו ישראל נרפים ואינם מלומדים למלחמה. הלא תראה כי עמלק בא בעם מועט ולולי תפלת משה היה חולש את ישראל. והשם לבדו שהוא עושה גדולות. ולו נתכנו עלילות. סבב שמתו כל העם היוצא ממצרים הזכרים. כי אין כח בהם להלחם בכנענים עד שקם דור אחר דור המדבר שלא ראו גלות. והיתה להם נפש גבוהה כאשר הזכרתי בדברי משה בפרשת ואלה שמות:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר