יום הזיכרון

ההיסטוריון הצבאי בריאיון ל'כיכר': "קרו ניסים רבים במלחמות ישראל"

ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין חוקר כבר עשרות שנים את מלחמות ישראל, משוכנע ש"קרו ניסים", ובמקביל מתמקד ב"ליקויים" בתפקודו של הצבא; ריאיון ליום הזיכרון (אקטואליה)

אלי דן | כיכר השבת |
ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין (צילום: ללא קרדיט)

ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין (82) חוקר כבר עשרות שנים את מלחמות ישראל, ואת מה שהוא מכנה "ליקויים" בתפקודו של הצבא, במטרה לשפר את תפקודו. למרות שמילשטיין פרסם עשרות ספרים, חתירתו לחשוף את "האמת" הרחיקה אותו מתפקידים באקדמיה, והקימה לו מתנגדים מתוך המערכת הצבאית שהוא היה בשר מבשרה במשך שנים רבות.

בשיחה עם "כיכר השבת" מדגיש ד"ר מילשטיין את החשיבות שהוא מעניק בתפיסתו לממד הרוחני של המציאות, ל'ניסים' שהתרחשו באירועים.

הריאיון עם ד"ר אורי מילשטיין

ספר לי על ניסים שהתרחשו במהלך מלחמות ישראל, לפי המחקר שלך...

מילשטיין: "יש אירועים שאפשר להתייחס להם כאקראיים, אבל אלו ניסים, היו ניסים גם שעזרו להוציא לפעול תוכניות מסודרות, כגון תוכנית 'מוקד' במלחמת יום כיפור. והיו התרחשויות אקראיות, כמו טעות של תצפיתנית שגרמה לנו במלחמת ששת הימים לכבוש את העיר העתיקה "בטעות", ועוד".

אני בטוח שנוכל לדבר במשך שעות על הניסים שהיו במהלך מלחמות ישראל אבל בוא נתמקד רגע במומחיות שלך - "חשיפת מחדלים"; האם אתה רגוע מכך שיש לך נכדים המשרתים בצבא? למרות כל הליקויים שאתה חושף?

"אני לא רגוע, אבל הכל יחסי. אין צבא מושלם, אי אפשר באמת לנהל באופן מערכת צבאית בצורה מושלמת. אפילו רוסיה הגדולה סובלת מאבדות קשות באוקראינה, אבל גם אם לא מדברים על תפקוד מושלם של הצבא, אנחנו מדברים על כך שאנשי הצבא מתנגדים לחשוף את הליקויים ולצמצם את הטעויות שלהם".

לכאורה, הדברים שאתה אומר יכולים לתמוך בטענות חרדיות על כך שזה פיקוח נפש להתגייס לצבא שאינו פועל בצורה אופטימלית ואינו מוכן לקבל ביקורת ולהשתפר?

"כך אכן טען איש נטורי קרתא בשיחה איתי, אבל יש שיגידו שמי שלא מוכן לסכן את עצמו באמת לא יוכל לקיים מדינה. הרומאים טענו כי מי שבורח מהמלחמה היא תרדוף אחריו".

לדעתך, האם לאור הליקויים שאתה חושף בתפקוד צה"ל, אפשר לשפר אותו או יש צורך ברפורמה שתבנה אותו מחדש?

"לדעתי צה"ל נבנה בצורה פוליטית ועקומה, ודורש רפורמה מהיסוד. בזמנו הגשתי עם עוד פורום מומחים תוכנית סדורה לרפורמה כזאת בצה"ל לנתניהו, הוא קרא הכל אבל טען שלא יצליח לבצע כי "המערכת הפוליטית לא תאפשר לו". יש מקרים שרק אסון גדול (שלא יבוא רח"ל. א"ד) יכול לזעזע את המערכת בצורה שתאפשר רפורמה מקיפה".

האם לדעתך ביטול שירות החובה והחלפתו בצבא מקצועי של שכירים, ישפר את המצב?

"זה לא יפתור את הבעיה, יש סוג של צבא מקצועי בצבא הקבע, הבעיה המרכזית היא שבצה"ל לא לומדים מספיק את המקצוע הצבאי, הם סומכים על ניסיונם הצבאי, אבל ניסיון לא מספיק".

האם צריך באמת את בחורי הישיבות בצבא בו קיימת אבטלה סמויה?

"מעשית, אם הצבא מתייעל לא באמת צריך לגייס את בחורי הישיבה, אבל הטענה היא על חוסר שיווין בנטל, והמערכת הצבאית כמובן מתכחשת לעובדה שיש אבטלה סמויה ובזבוז משאבים אדיר.

"כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית כבר באמת אין צורך בכל כך הרבה אנשים, אלו לא הימים של מלחמת העצמאות אז באמת היה צריך הרבה אנשים. אבל בשביל שינוי אמיתי צריך כאמור רפורמה יסודית".

"אם הפוליטיקאים החרדים היו מתעניינים יותר בענייני ביטחון היה אפשר אולי לחולל שינוי אמיתי. בשונה מהם, הצעירים החרדים כן מתעניינים, הם פונים אליי, בסיור שהדרכתי בירושלים התאספו סביבי הרבה מאוד בחורי ישיבה, זה עניין אותם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר