"לא להתכחש לנס"

הפסק של מרן הגר"ע יוסף: לא לומר תחנון ביום העצמאות

בכל שנה מתעוררת מחדש בבתי הכנסת רבים השאלה האם לומר 'תחנון' ביום העצמאות • בשנת תשע"א פסק מרן הגר"ע יוסף זצ"ל לא לומר תחנון • "אסור לנו להתכחש לנס" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
מרן פוסק הדור זצ"ל (צילום: מאיר אלפסי )

בשנת תשע"א נשאל מרן פוסק הדור, רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, האם יש להימנע מלומר תחנון בתפילות 'יום העצמאות' ופסק כי אכן אין לומר תחנון.

את התשובה כתב מרן זצ"ל בשנת תשע"א, במענה לשאלת רבני ישיבת 'מעיין החיים והשלום' באשקלון.

בשאלה שנשלחה למרן נכתב: "לכבוד מרן הגר"ע יוסף שליט"א. הננו בזאת לשאול לדעתו, דעת עליון, כיצד עלינו לנהוג ביום העצמאות וביום ירושלים, האם לומר תחנון ולהתפלל כרגיל מידי יום, כנהוג בישיבות הקדושות, או לנהוג אחרת?!. נודה מאד אם ישיבנו תשובה ברורה בענין".

בתשובה לשאלתם פוסק הגר"ע יוסף זצ"ל: "אין לומר תחנון בשני הימים הנ"ל. להתפלל כרגיל וללמוד בהתמדה ביתר שאת ויתר עוז .עובדיה יוסף".

הפסק בכתב ידו של מרן

כזכור, בשנה שעברה פורסם ב'כיכר השבת' תיעוד משיעו שמסר מרן זצ"ל בבוקר יום העצמאות וקרא שלא להתכחש לנס שהקב"ה עשה עם הקמת מדינת ישאל.

מרן פתח את דבריו וציטט את הפסוק 'ונתת ליראיך נס להתנוסס', והוסיף: "עושים לו משמים נס? צריך להודות לקב"ה ואז יהיה לו נס יותר גדול. למשל ילד בא אצלי 'רוצה סוכריה', לקחתי סוכריה נתתי לו. אומר: 'תודה רבה', עומד ומודה ומברך ומברך ומברך. אמרתי 'זה נתתי לו סוכריה כך עשה, מחר אני אתן לו קופסת שוקולד מי יודע מה יעשה, ירקד'.

מרן הגר"ע יוסף: אסור לנו להתכחש לנס

"כך הקב"ה: כשהוא עושה לנו נס ואומרים שירה - עושה נס יותר גדול, נס להתנוסס. תמיד צריך להודות לקב"ה. גם כן אנחנו ברוך ה'.

"אנשים אומרים 'חג עצמאות' מה זה חג העצמאות?, זה לא חג העצמאות אנחנו חושבים על עיקר הדבר: זה שיש פה ממשלה יהודית. מה היה פה? המנדטורים, אלה האנגלים ימח שמם שונאי ישראל כל מי שרצה לבא לארץ צריך סרטיפיקט בלי זה לא ייכנס, פרוטקציות וזה וזה".

"בזמן שהיה המנדט לפני קום המדינה היה 650 אלף איש בכל ישראל, 650 אלף. ועכשיו למעלה מחמישה מיליון. ומה זה?... אנחנו מתפללים עוד לקב"ה שיוסיף אחריתנו לראשיתנו ויהיה לנו ממשלה שכולם יראי שמיים כולם צדיקים כולם אוהבים את התורה, כך אנחנו מתפללים".

מרן הוסיף: " אסור לנו להתכחש לנס שעשה לנו הקב"ה. ברוך ה', הרבה ה´ איתנו, 'הרבה ארבה את זרעך'. עוד יהיה כהנה וכהנה. כל יהודי שנמצא בחו"ל רוצה לבא, אהלן וסהלן, פותחים לו כל שערינו לפניו. לא אומרים לו 'תביא סרטיפיקט, תביא כך, תביא כך'. לא יביא. אם רואים אותו זה ברכה שיבוא לפה".

בסיום דבריו הוסיף פוסק הדור: "בזמן המנדט לא היה תלמודי תורה לא היה חינוך עצמאי. החינוך העצמאי יש עשרות אלפים. תלמוד תורה יש עשרות אלפים. כולם לומדים רק תורה. קודם לא היה זה. אנחנו צריכים להודות לקב"ה, ברוך ה' נתן לנו כוח לעשות חיל להרבות תורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר