מתמיד? למדן? לא רלוונטי

שילמת? התקבלת! • הישיבות שמחפשות תלמידים עשירים

עונת הרישום לישיבות הגדולות, הסתיימה זה מכבר - אך הקרב על "המקומות האחרונים", חושף את התופעה הפסולה: בחורים ממשפחות 'עם כסף' או סבא עשיר - מתקבלים רק תמורת תשלום (חרדי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

עונת הרישום לישיבות גדולות מייצרת לעתים סיפורים בלתי-אנושיים מאחורי הקלעים, עדויות לא קלות על התנהלות בעייתית של רשמים ומנהלי ישיבות, המתייחסים אל הבחורים - כחפצים העוברים בין סוחרים בשנים האחרונות, הסיפורים הקשים שליוו את הרישום - אמנם נרגעו מעט, אך עדיין ישנן תופעות מכוערות שראויות שתעבורנה מן העולם.

כפי שסוקר בתחילת השבוע בהרחבה ב'כיכר השבת', עונת הרישום השנה נפתחה כבר בסוף 'זמן חורף' ומרבית הרשמים סיימו את הרישום לישיבות, כך שכעת נותרו רק השיבוצים האחרונים, כאשר כל ישיבה משאירה לעצמה מספר מקומות של "הרגע האחרון".

אך אם עד כה סיקרנו את התופעה בכללותה, מבלי להיכנס למלאכת הרישום עצמה, כעת נחשוף סיפור קשה - שהוא אולי אינו סוד גדול, אך למרבה הצער מדובר בתופעה פסולה במספר ישיבות - אחדות מהן, ישיבות נחשבות ביותר.

כידוע, בציבור החרדי ישנן משפחות עם כסף, בין אם זה האבא שהצליח לצבור הון או דוד עשיר מחו"ל ולפעמים מדובר בסבא ש"יושב טוב". לפחות, לפי השמועות.

אם חשבתם, שהפרמטר היחיד הקובע בעת קבלת בחור לישיבה הוא מידת התמדתו או כשרונו בלימוד, או שכדי לשמור על אחוזים אשכנזיים הרי שבעת קבלת ספרדים - מקבלים אשכנזי פחות טוב, היום יש בחלק מהישיבות פרמטר נוסף, במידה והבחור בא ממשפחה עם יכולות, קבלתו לישיבה תלויה במידת "התרומה" שהמשפחה תעניק לישיבה, קודם לקבלת הבחור.

כך למשל מתאר ראש ישיבה קטנה בשיחה עם 'כיכר השבת', סיפור שהתרחש השנה: "היה בחור שאני מכיר היטב שנרשם לישיבה חשובה ומוצלחת בירושלים, לאחר הבחינה ולאחר שהבחור הרשים כראוי את הצוות, הוא קיבל הודעת קבלה לישיבה בה הוא חפץ".

"אלא", מתאר ראש הישיבה בזעזוע, "יום לאחר קבלת הודעת התשובה החיובית, הודיעו לבחור שקבלתו לישיבה עדיין לא סופית, ולצורך הקבלה הסופית על האב ליצור קשר עם אחד מרבני הישיבה - שאחראי גם על חלק מהכספים של הישיבה".

ראש הישיבה מספר ל'כיכר השבת', כי "לאחר קבלת אותו בחור לישיבה, התברר לצוות הישיבה, כי יש לו סבא עשיר, בעל יכולות גדולות, כאשר הם הבינו את זה, הם החליטו להשעות את קבלתו, ואותו רב בישיבה הודיע כי רק לאחר קבלת תרומה לישיבה - ההרשמה של אותו בחור לישיבה תושלם".

האם זה סיפור ייחודי וחריג? "ממש לא", אומר ל'כיכר השבת', רשם בכיר המעורב בכמה ישיבות. לדבריו, "בישיבות החזקות והגדולות - כמובן לא בכולם, החליטו לחתן את הילדים דרך הבחורים העשירים. זו שערורייה שאין כמותה, במידה ולבחור יצא שם, שהוא מגיע ממשפחה עם כסף, מסחטת הכספים מתחילה לעבוד במלוא המרץ, ואגב, זה לא שהם בדקו את חשבונות הבנק והם יודעים בוודאות שיש למשפחה כסף - אלא הם מסתמכים על שמועות, וכך גורלו של בחור מצוין, נחרץ - אם תביא כסף תתקבל, אם לא תביא, תישאר בבית ולא מעניין אף אחד כמה הבחור הזה טוב".

על פי רשם נוסף, "מלאכת הדיג של אותן ישיבות, מתחיל עוד הרבה לפני הרישום, אני יודע למשל על בחור בשיעור ג' ישיבה קטנה, שמשפחתו, היא משפחה מקושרת וחזקה מאוד, אלא מה, הישיבה החזקה שרצתה "לגייס" אותו לישיבה - לא קיבלה עד השנה בחורים מהישיבה קטנה בה הבחור לומד. אז מה עשה אותו איש כספים בישיבה? כמובן שהוא לא ויתר על "הדג השמן", וכבר בתחילת זמן חורף הוא התקשר לאיש צוות באותה ישיבה קטנה".

לדברי הרשם, "האיש צוות בישיבה הופתע כשקיבל את הטלפון מהישיבה היוקרתית, ויותר הוא הופתע כאשר הודיעו לו מהישיבה, כי הם קיבלו השנה החלטה, לקבל בחורים מהישיבה וביקש את רשימת הבחורים. בעונת הרישום נפל לאותו איש צוות בישיבה קטנה האסימון, התברר שהישיבה היוקרתית חפצה בבחור המגיע מהמשפחה המקושרת וזו הסיבה שהם פתאום החליטו "לשתף פעולה", עם הישיבה שעד השנה לא קיבלו ממנה בחורים".

"הסיפורים על חמדת הממון לא נגמרים", מוסיף הרשם לספר בשיחה עם 'כיכר השבת', "יש לי סיפורים על בחורים מצוינים שהמשפחה החליטה לא להיכנע לסחיטה ומנגד יש לי סיפורים על בחורים ממש לא-טובים בלשון המעטה, שהתקבלו היכן שהם רוצים, רק בגלל שהמשפחה הסכימה לשלם.

"תבינו, זה דברים שלא היו קורים עד היום, ואם כן זה היה קורה בצורה מינורית, אבל היום, יש ישיבות שמשקיעות מאמצים כבדים לאתר בנים של עשירים וממש לא מעניין אותם המצב הלימודי שלהם".

איש חינוך בכיר ששטחנו בפניו את הסיפור, אומר ל'כיכר השבת': "אני מזועזע. פשוט אין לי מילים. תחשבו איזה מסר נוראי הדבר הזה מעביר לבחורים הפשוטים וכאלו ממשפחות לא מקושרות, כל הערך העצמי שלהם יורד הכי למטה והם מבינים שהדבר הכי חשוב בחיים זה רק כסף או כוח, אחרת אין לך סיכוי".

"ועל מה מדובר פה? מדובר בישיבות לא באוניברסיטאות, מדובר בישיבות שאמורות לחנך את הבחורים לערכים שהתורה זה הדבר הכי חשוב, נראה לכם שהבחורים טיפשים? הם לא שומעים ולא רואים את הסיפורים הללו? איך אתם חושבים להצמיח ככה דורות של תלמידי חכמים? נראה שהבושה אבדה לגמרי. אמנם, אני יודע שברוב הישיבות זה לא ככה, אבל מספיק שכמה ישיבות בודדות מהצמרת של הישיבות מתנהגות כך, כדי להרוס דורות של תלמידים", מסכם אותו איש חינוך בכאב מוחשי.

יצוין, כי בידי 'כיכר השבת' יש את הפרטים המלאים על הישיבות הגובות כספים, אך בהוראת גדולי תורה אנו לא חושפים בשלב זה את שמותיהם, כדי "להורות דרך תשובה", כלשון הרבנים, ובתקווה שהמנהג ייפסק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר