המדריכים מגיבים

היועץ הזוגי: "הדרכת החתנים צריכה לעבור מתיחת פנים"

אחרי שיח הגולשים האם צריך לוותר על הדרכה לפני החתונה, או מה צריך לשפר בהדרכה כיום: מדריכי חתנים בשיחה גלויה על כל מה שדרוש שיפור בהדרכה הקריטית (מתחתנים בכיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
על המדריך להיות מקצועי שיהיה נח לדבר אתנו על עניינים רגישים (צילום: שאטרסטוק)

בתחילת השבוע שאלנו אתכם הגולשים, האם צריך הדרכת חתנים ואם כן מה יש לשפר במתכונת הקיימת כיום. רבים הגיבו שאין לוותר על הדרכה מקצועית והודו כי יש מקום לשיפור נרחב בשיטה שקיימת כיום.

בחרנו לדבר עם שני מדריכי חתנים מוסמכים שיביאו את הזווית שלהם בעניין. המדריכים היו מספיק פתוחים אתנו כדי להודות שהדרכות כיום לא הכל מושלם וכי יש עוד לאן לשאוף לשפר.

מדריך שיהיה נח לשוחח אתנו על עניינים רגישים

ר' איתי יעקובוביץ, מדריך חתנים ויועץ באישות ברוח היהדות והחסידות. איש חינוך והדרכה. מייסד תוכנית ההדרכה 'ברגל ימין' לחיי נישואין טובים ומאושרים בשיחה ל'כיכר':

"'מדריך חתנים' או 'מדריכת כלות' הוא מקצוע חדש בן כמה עשרות שנים. בדורות עברו היו ההורים מוסרים לילדיהם את המידע ההלכתי, הרגשי והמעשי, הדרוש להם בכדי להתחתן ושאר הדברים הצנועים, אך בדור שאחר השואה התעורר צורך בהדרכה מסודרת לרבים מבני הנוער שנותרו יתומים מהוריהם.

"בד בבד, תהליכי מודרניזציה וזמינות המידע לכל, הובילו למצב שלא די לצעירים במידע אותו חולקים עימם הוריהם. בחלל הזה צמח לו מקצוע ההדרכה לקראת הנישואין.

"אם בעבר הייתה ההדרכה מתבצעת על ידי חבר קרוב, רב או משפיע, הרי שכיום לא נכון ולא כדאי לנהוג כך", יעקובוביץ נחרץ, "המציאות הטופחת על פנינו היא שמלבד הצורך בלימוד וידיעת הלכות הבית היהודי וטהרת המשפחה כראוי, יש לרכוש מידע מקצועי על ניהול זוגיות וניהול יחסים באופן בריא ותקין.

"דורנו הוא דור רב זכויות ורב אתגרים: הכל ידוע והכל גלוי ונגיש. רמת ההיחשפות הגבוהה מובילה את הדור הצעיר לבסס הנחות שגויות ומוטעות בנושאי זוגיות ויחסים, כאשר מוסדות החינוך לא מעניקים לכך מענה הולם, בין אם מחמת אוזלת יד במקרים בהם עליהם לעסוק ובין אם מפני שבנושאים רגישים אלו יש לעסוק בהדרגה, בזמן ובמקום המתאימים.

"מכל מקום", ממשיך יעקובוביץ לגולל את שיטתו, "התוצאה הסופית היא שבשלב ההכנות לחתונה עשויים החתן והכלה בימינו לתפוס את תפקיד ההדרכה כלימוד הלכות טהרת המשפחה גרידא. הדבר אף מוביל למגמה מסוכנת ומדאיגה בה בחורים אינם פונים להדרכה לקראת החתונה מתוך מחשבה ש"בשביל ללמוד הלכות - איני זקוק למדריך חתנים"...

מה נענה למי שאומר ככה?

"שהאמת היא לגמרי הפוכה", יעקובוביץ כמעט זועק, "תפקיד המדריכים הוא משמעותי מאין כמותו דווקא בימינו, עליהם מוטל מלוא משקל האחריות להעניק ידע וכלים מקצועיים לזוגיות בריאה. הדרכה לקויה או חסרה תוביל את הזוג הצעיר לסיטואציות מעיקות ומצערות שהיו יכולות להיחסך מהם לחלוטין. מדריכי החתנים והכלות הם לרוב הדמות המקצועית הראשונה, ואולי היחידה, עמה נפגשים צעירים העומדים לפני נישואיהם, וביכולתם לענות על שאלות וספקות שהצטברו להם במשך השנים ולהדריך אותם רגשית ומעשית לתקשורת זוגית נכונה.

אז איך נבחר מדריך חתנים שאנחנו סומכים עליו שילמד אותנו הכל?

"בימינו, מדריכי החתנים ומדריכות הכלות מחויבים להיות אנשי מקצוע המוכשרים לייעוץ באישות ולהעניק לחתנים ולכלות את המעטפת והליווי לקראת הנישואין ולאחריהם ובכך להעניק לחתן והכלה את הכלים הנדרשים לביסוס זוגיות בריאה.

"חלון ההזדמנויות הייחודי של המדריכים והמדריכות הוא שהופך את הלימוד למשמעותי ומחייב כל כך שיאפשר להם להוות הדמות המשמעותית שהחתן והכלה ירגישו בנח לשוחח עמם, לשאול את השאלות, לקבל את כל התשובות ולאזור את האומץ ליצור את הקשר לאחר החתונה במידת הצורך.

"לכן", מסכם יעקובוביץ, "על החתן והכלה לבחור לעצמם מדריך/מדריכה מקצועיים ומנוסים, אך הערובה האמתית להצלחת ההדרכה תהיה הבחירה שלהם באדם שיהיה עבורם כתובת, הם ירגישו בנח לשאול שאלות ולקיים אתו שיח בנושאים רגישים ועדינים".

לוותר על לימודי נהיגה אצל מורה מוסמך?

הרב ראובן זכאים רב ומו"צ בית ההוראה "ארזים", מרצה בהידברות ומדריך חתנים מוסמך אומר לנו:

"טוב עשית כשהצפת את הנושא. כמו נושאים רבים אחרים וזה הזמן להודות לך. משהו במילים שהצבת בכותרת : "או לוותר" צד את עיניי. אני מניח שודאי שאין הדברים כפשוטם. וכמו שעולה בגוף הכתבה. חוששני מקוראי וגוללי הכותרות ותו לא, שעלולים לטעות".

נשמח שהרב ירחיב מדוע לא לוותר על מדריך חתנים

"כי זו לא אופציה!", הרב זכאים נחרץ, "זולת אם מדובר בהדרכה לקויה שההעדר טוב ממנה.

"אי אפשר לוותר על הדרכת חתנים או כלות מסודרת! בבחינת דבר דבור על אופניו, חד משמעית. יש שחושבים שהם כבר יודעים הכל, שמוצפים ומוזנים כל העת מרצון או שלא בעיוותים שיש להם השלכות לא פשוטות על חיי הנישואין. ובפרט כשיש עניינים שתווכו ומתווכים בצורה לא נכונה ולא חכמה ובגישה לא בריאה. ומכאן החובה החיונית לקבל הדרכה מסודרת. מדובר בצורך קריטי להצלחת הנישואין

"הרי זה כמו שתשאל להבדיל, מה דעתכם?! ללמוד נהיגה, או לוותר ופשוט לנהוג בלי ללמוד כלל. ללמוד רפואה או לוותר ולבצע הליכים בלי ללמוד", ממשיך הרב זכאים, "אז סיכמנו שחייבים, פשוט חייבים ללמוד. נשארה רק שאלה אצל מי. וזו השאלה בה"א הידיעה.

נו, אז איך נדע לבחור מדריך חתנים כלבבנו, שבאמת ילמד אותנו מה שאנחנו צריכים?

"תדע כל אם עבריה ואב עברי כי חובתם למצוא את המדריכים והמדריכות הראויים והמנוסים והמוסמכים לכך.

"נכון, מודה שאיני אובייקטיבי. הנני משמש מדריך חתנים שנים רבות, אבל דווקא משום כך מגלה אני מקרוב כל פעם מחדש עד כמה מדובר בדיני נפשות.

"גם בקטע ההלכתי אסור להקל ראש ולוותר על הדרכה נכונה ונבונה, ברורה וחדה. בלי להשאיר שום דבר לא ברור. ושתהיה כתובת לשאלות. מובן וגם רצוי וחובה שיהיו הדברים גם ההלכתיים נאהבים ונאמרים באופן המתקבל על הלב. אין; 'ככה זה וזהו'. למעט כשמדובר בחוק בלי טעם.

"כשאפשר לתת טעם - יש לתת טעם. כאן חובתנו דווקא בגלל הניסיונות ושלל הקשיים; לקרב את ההלכה אל הלב ואל השכל ככל האפשר, לטוב להם כל הימים!

"ועוד נקודה חשובה", מבקש הרב זכאים להוסיף: "הכרת המועמד/ת ואפיו כמו גם המנטליות שלו, כמובן ככל הניתן במסגרת זו. כגון ביצוע שיחה מקדימה להיכרות הינה חובה. על מנת להתאים את ההדרכה בהתאם למצבו האישי והרוחני.

"ומילה לגבי המדריכ/ה; אכן, מהבחינה ההלכתית. לא כל כך משנה העדה של המדריך אם הוא מומחה ומוסמך. ובתנאי שלמד/ה היטב וביסודיות את כל השיטות.

"חשוב גם לבחור ספר נכון. לא פעם יש מדריכ/ה שמלמד/ת מספר נניח המתאים למנהג שאינו תואם את מנהג המודרכ/ת. ואת ההוספות או השינויים הם מוסיפים תוך כדי תנועה. או בכתב יד.

"די לנו שהחתן או הכלה מספיק טרודים במיליון דברים אחרים. מדוע לא ללמד לכתחילה בספר התואם למנהגם. שגם יוכלו לעיין בו בהמשך.

"ברור שהדרכה הלכתית צריכה להיות בהתאם לפסקי הרב וכמובן מנהג העדה עליה נמנה המודרך/ת; (ספרדי/ אשכנזי). אמת שישנה מודעות רבה בנושא ועדיין יש בשוליים מדריכים ומדריכות שלא ממש התעדכנו... והעיקר שיהיה במזל טוב ובהצלחה". מסכם הרב זכאים.

ישראל גינצבורג, כתב 'כיכר' בנושאי שידוכים ומשפחה, מתמחה בלימודי פסיכולוגיה ותורת הנפש מוסיף:

לא רק שהדרכת חתנים היא חובה, אלא שלדעתי היא בדרך כלל נעשית בצורה שלוקה בחסר. אני יודע שלא מעט חתנים מתחילים את ההדרכה סמוך מאד לחתונה, כשההתייחסות להדרכה היא כאל כמה פגישות בודדות שנועדו להעביר את ה'מידע' מהמדריך לחתן.

לדעתי, אם דברים היו נעשים כמו שצריך, ואני מכיר כמה מדריכים שאכן עושים את זה כמו שצריך - מדריך החתנים אמור להיפגש עם החתן מיד לאחר האירוסין, וליצור איתו 'קשר' קרוב מאד, שיסייע לו לעמוד על טיבו של הקשר שנרקם בינו לבין כלתו.

מדריך החתנים אמור להיות 'איש סודו' המקצועי של החתן, וליצור איתו קשר כזה שיאפשר לחתן לדבר על כל דבר שהוא רוצה מבלי לחשוש שהמדריך יתייחס אליו בפחות הערכה או ישפוט אותו.

כשהקשר הוא אכן קרוב, בחלק גדול מהמקרים החתן צפוי להעלות את הספיקות והקונפליקטים שיש לו התקופת האירוסין, כשלפעמים החתן אף מסתפק אם לבטל את השידוך - והייתי מצפה שמדריך שאין לו יכולת רגשית ומקצועית להידרש לשאלות כאלו שלא יהיה מדריך.

במקרים אחרים החתן סובל ממצוקות קשות, או שיש פערים קשים בינו לבין כלתו, ואם מדריך החתנים נפגש איתו כמה פגישות בודדות לפני החתונה ובכלל לא מודע לקונפליקטים האלו - חיי הנישואים עלולים להתחיל על רגל שמאל, דבר שכמעט תמיד משפיע על ההמשך.

לעומת זאת כשהחתן נפגש עם המדריך מיד לאחר האירוסין, ובמיוחד במקרים שבהם למדריך החתנים יש זיקה לעולם הנפש והטיפול - ההדרכה היא הרבה יותר משמעותית. החתן יכול לספר לו על הפערים שהוא מוצא בינו לבין כלתו, הוא יכול לשתף אותו בחששות האישיים והכמוסים שלו, ולפעמים הקשר הזה יכול להשפיע בצורה דרמטית על הבית הטרי שכרגע נבנה.

אז נכון, זה מחייב את מדריכי החתנים לעבור הכשרה הרבה יותר משמעותית, והמחיר שמדריכי החתנים ידרשו יהיה גבוה בהרבה - אך התמורה שהם יקבלו אין לה מחיר.

ואם תרשה לי קצת להפריז - ביום שהדרכת חתנים תעלה 5,000 שקל כמחירו של רישיון נהיגה, נוכל לשער שנתנו לחתנים את המענה המקצועי ביותר שהם יכלו לקבל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר