"דברי בלע וביזוי ת"ח"

בעקבות שליחת חוברות: הרבי מויז'ניץ נגד ביזוי הרבי מגור

לאחר שליחת החוברות נגד האדמו"ר מגור לבתי חסידיו, האדמו"ר מויז'ניץ מתייחס למחלוקת ולפילוג, ומותח ביקורת, מרומזת, מדברי הגמרא "כל המבזה תלמידי חכמים אין רפואה למכתו'"; האזינו (בארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ (צילום: יהודה פרקוביץ)

מספר שבועות לאחר דברי המחאה שנשא האדמו"ר מויז'ניץ אודות מעשי אלימות, נשא אמש (שבת) הרבי דברים, כאשר הפעם הוא הגדיר זאת לכלל ישראל, חסידים וליטאים כאחד, ומתח ביקורת מרומזת בדבריו כלפי החוברות שנשלחו לבתי חסידי גור - נגד האדמו"ר מגור.

בדבריו שנאמרו במשך קרוב לעשרים דקות בעת ה'טיש' ברעווא דרעווין בהיכל בית המדרש הגדול בבני ברק אמר הרבי: "רציתי להתמקד בנושא שכואב לי מאד כבר תקופה ארוכה. לצערנו ישנן מחלוקות בעם ישראל מכל מיני סוגים, אשר יכולים להגיע לפעמים לשפיכות דמים של ממש.

דבריו המלאים של הרבי מויז'ניץ

"בשעתו לפני מספר שבועות דיברתי על הנושא בפני ויז'ניצער חסידים, בכדי שכל העולם ידע שדבר כזה הוא אסור בתכלית האיסור משום 'למה תכה רעיך' ו'המרים יד על חברו', וכעת אני רוצה לדבר לכל עם ישראל כפי שעשה זקני ה'אמרי חיים' זצ"ל ולתת דוגמא בשמות של ראובן ושמעון.

"ראובן משתייך לחסידות מסויימת, ושמעון לחסידות אחרת, כאשר שמעון לא אוחז מרבו של ראובן, ובתגובה לכך הוא שולח כל מיני מכתבים וחוברות נגד הרבי שכוללים דברי בלע וביזוי תלמידי חכמים, ובכך הוא חושב שהוא נהיה גדול יותר. על זה הגמרא אומרת במפורש, 'אמר רב יהודה לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים וכו'. 'כל המבזה תלמידי חכמים אין רפואה למכתו'".

הרבי המשיך וסיפר כי "בהיסטוריה לפני למעלה משישים שנה, היתה קבוצה גדולה שהחליטה להתנתק מאגודת ישראל, תוך שהם דיברו בלשון סגי נהור על הרבנים והאדמו"רים דאז שנשארו חלק מאגודה, וכשזקני הרבי ה'אמרי חיים' זצ"ל שמע על כך הוא לא היה מוכן לקבל זאת בשום אופן עד כדי כך שכאשר נודע שישנם חסידי ויז'ניץ שנמנו על אותה קבוצה, הוא סירב לתת להם יד לאמירת 'שלום', כנהוג אצל חסידים.

"אבי ה'ישועות משה' זצ"ל שניסה לשכנע את זקני ולדבר על ליבו בשל העובדה כי מדובר היה בחסידי ויז'ניץ נענה בזה הלשון: 'שילמדו שאסור לבזות צדיקים וגדולי ישראל'".

עוד סיפר האדמו"ר מויז'ניץ כי היה פעם חסיד אחד שדיבר באופן חמור וקשה כנגד סבו ה'אמרי חיים' זצ"ל, ולאחר תקופה הוא הגיע להשתתף ב'טיש' בצלו. בניו של הרבי שאלו אותו, הכיצד יתכן שאותו חסיד שהשתלח בצורה חריפה כל כך מקבל כעת מהרבי כבוד של ממש כאילו כלום לא קרה? אך הרבי השיב, 'וכי זה מה שלמדתם מאביכם?', דהיינו על כבודו היה האמרי חיים חס ומוותר, אך היה קשה לו מאד לקבל פגיעה בגדולי ישראל אחרים.

הרבי הוסיף ואמר כי "לצערנו אנחנו עדים למצב שבנוסף למחלוקות ולדיבורים נגד גדולי ישראל, יש מי שעוד שולחים מכתבים האחד נגד השני, ואני מתכוון למחלוקות בכל העולם, אצל חסידים ואצל ליטאים, בקרב חסידויות ואצל ראשי ישיבות וקהילות ליטאיות, שם מדברים אחד נגד השני בצורה מזעזעת ואסורה, נגד דרכה של תורה ונגד דרך החסידות.

"אני לא רוצה להאריך, אבל ישנם חסידים שעושים דברים שלא דרך החסידות, לא בדרך הבעש"ט הקדוש שהורה לכולנו דרכים רבות בעבודת ה'".

"כלל זה נקוט בידך", אמר הרבי והוסיף, "כי אי אפשר ולא שייך לעבוד את הקב"ה בזמן שמדברים אחד נגד השני דיבורים של לשון הרע ורכילות, כאשר בנוסף ישנם אנשים שמתפלאים מדוע הם מתקשים בפרנסה בזמן שהם מדברים סרה בגדולי ישראל.

"זה שאתה משתייך לקהילה מסוימת ומחזיק מהרבי שלך, לא אומר שמותר לך לדבר נגד אדמו"ר אחר, בשפה זולה כפי שמדברים האנשים הירודים מהרחוב רח"ל, ואם אתה חושב שרבי או רב דיבר נגדך, תנסה ליצור קשר עם הגבאי כדי להיכנס אליו ולהבהיר את עמדתך, הכול בצורה מכובדת כדרכה של תורה, ולא חלילה לדבר לשון הרע נגדו".

בסיום דבריו חזר הרבי כי את הדברים הוא כיוון לכלל הציבור, חסידים וליטאים כאחד, ולאחר מכן הוא ביקש מחסידיו לפרסם את דבריו בעיתון 'המודיע', שם יפרסמו את הדברים ככל הנראה בימים הקרובים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר