פרשנות הכרחית

אסור לשכוח: נפתלי בנט לא פרש, הוא הודח // ישי כהן

למרות האתרוג המפתיע שזכה האיש שפעם כונה "פאשיסט", מהתקשורת שנהפכה למחבקת, אל לנו לשכוח, כי הציבור הישראלי, הוא זה שהורה לו את הדרך החוצה • פרשנות (דעה)

ישי כהן | כיכר השבת |
הודח. נפתלי בנט (:צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

נפתלי בנט לא פרש מהחיים הפוליטיים, הוא הודח. הודח על ידי העם בישראל. נפתלי בנט הוא ראש הממשלה הראשון שלאחר קדנציה - קצרה של שנה בלבד - לא הצליח להתרומם בדעת הקהל ומפלגתו מתרסקת בסקרים לגבול אחוז החסימה.

הציבור הישראלי עקב מקרוב אחר תפקודו של ראש הממשלה היוצא בנט, התקשורת ברובה דאגה לאתרג אותו כאשר הכלל המנחה שלה הוא - העיקר שנתניהו חלילה לא יחזור, אך למרות כל זאת, הציבור לא רואה בו כמנהיג, לא בו ולא בשאר חברי סיעתו. הימניים ברחו ל'ציונות הדתית' או ל'הליכוד', וחלקים מהמרכז שמאל ראו בו כמי שהוביל לנפילת שלטון נתניהו והחלט לתמוך בו. אך עדיין זה לא מספיק, בנט התקשה להתרומם וסיעתו כאמור נמצאת על גבול אחוז החסימה.

יתרה מזאת, בנט יודע היטב שאומנם בסקרים הוא מקבל ארבעה עד חמשה מנדטים, אך ניסיון העבר מלמד שבקלפי הוא מקבל כמחצית מהמנדטים שהסוקרים העניקו לו.

נפתלי בנט יעזוב הלילה את לשכת ראש הממשלה, והוא יכהן בחודשים הקרובים כ'חליפי' של לפיד ובחודש חשוון הוא צפוי לעזוב את החיים הציבוריים.

הוא ייזכר בעיקר כמי שהונה את בוחריו, הוא הבטיח באין ספור הזדמנויות שלא יכתיר את יאיר לפיד לראשות הממשלה, שלא יישב עם רע"ם והפר ברגל גסה את כל הבטחותיו. כן, גם ההבטחה שלא יסכים לשבת בממשלה שתחרים את הסיעות החרידות, אך בפועל ישב עם איווט ליברמן שהכריז שוב ושוב חרם על כל סממן חרדי בממשלת ה'ריפוי' היא ממשלת ה'אחדות'.

נפתלי בנט ייזכר גם כמי שהחרים את הציבור החרדי. בנט ביקש בחודשים האחרונים להעביר מסר שהוא לא מחרים את הציבור החרדי והסיעות החרדיות הן אלו שבחרו שלא להצטרף לממשלה.

נתון שאינו נכון. אבל עזבו את הסיעות החרדיות, בנט ייזכר כראש הממשלה (חובש הכיפה) הראשון שבחר להחרים במשך קדנציה שלמה את התקשורת החרדית. כן, זה אותו בנט שערב הבחירות הרבה להתראיין בתקשורת החרדית, כולל לכותב השורות באולפן 'כיכר השבת'. אך עם כניסתו לתפקיד הוא בחר להטיל חרם ולא לדבר אל הציבור החרדי.

יהיו עוד הרבה הזדמנויות לסכם את הכהונה של בנט, אך כבר כעת ניתן לקבוע שהוא ייזכר כ'אוייב' הציבור החרדי.

כראש הממשלה שתחת כהונתו הפרו את הסטטוס קוו בדת ומדינה, כראש ממשלה שתחת כהונתו גזרו גזירות כלכליות נגד הציבור החרדי, כראש ממשלה שעמד לצד שר האוצר שלו שבחר להסית נגד לומדי התורה הקדושה ובחר לגבות אותו.

עם יציאתו של בנט מלשכת רה"מ, ייכנס במקומו יאיר לפיד. הפוליטיקאי שהגשים חלום לאחר עשור בפוליטיקה. לא כך הוא ציפה להגשים את החלום, כראש ממשלת מעבר עם 30% אחוז כוח, אבל עדיין הוא נכנס לתפקיד הבכיר ביותר במדינת ישראל. והאמת? טבעי יותר שלפיד יכהן כרה"מ, פוליטיקאי שזכה ל-19 מנדטים, לא פוליטיקאי שבקושי עובר את אחוז החסימה ועשה אקזיט על חשבוננו.

ונראה שלפיד, בניגוד לבנט, יעשה הכל כדי לא להכעיס את הציבור החרדי. לא מתוך אהבה למגזר, אלא מתוך הבנה של המפה הפוליטית. לפיד מבין היטב שממשלה ללא הסיעות החרדיות לא תזכה ליציבות ארוכה. הוא מעריך שאם נתניהו לא יזכה ל-61, החרדים ישתפו איתו פעולה.

להערכתי לפיד טועה. קשה לראות את הסיעות החרדיות יושבות בממשלה לצד לפיד, בטח בממשלה בראשות לפיד. אין ביניהם חיבור אמיתי. צריך להתחולל אירוע קיצוני ודרמטי כדי שהחרדים יסכימו לשבת בממשלה בראשותו.

התקווה של כולנו היא שנתניהו ייזכה ב-61, שתוקם כאן ממשלת ימין חרדים, כזאת שתשמור על הערכים של מדינת היהודים, שלא תחפש איפה לפגוע בלומדי התורה הקדושה.

אך עדיין, החרדים - שעברו שנה קשה באופוזיציה, גזירות רוחניות וכלכליות - לא ירצו לחזור על שנה דומה. במידה ונתניהו לא ישיג 61, הם צפויים להקשות עליו. לדרוש רוטציה עם בני גנץ כשהוא ראשון בתפקיד או לאפשר לבכיר אחר מהליכוד להקים ממשלה.

במידה וזה לא יקרה, לא מן הנמנע שהחרדים ישתפו פעולה עם יאיר לפיד, דוגמת 'המשותפת'. תמיכה בנושאים מסויימים, מהאופוזיציה, בתמורה לעצירת הגזירות הרוחניות והכלכליות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר