שילכו בנפרד?

מדוע המפלגות החרדיות לא גדלות? // עו"ד יצחק שינפלד

במידה ודגל התורה ואגודת ישראל, ירוצו בנפרד, בטוח שזה יביא יותר קולות למפלגות החרדיות, אך האם בשל כמה מנדטים, שווה לעורר מחלוקות ישנות? לעו"ד יצחק שינפלד יש תשובה! (חרדים)

עו"ד יצחק שינפלד | כיכר השבת |
עו"ד יצחק שינפלד (צילום: ללא קרדיט)

רשימת יהדות-התורה לכנסת הבאה מגובשת. נותרה השאלה, מי בראש? וממילא, מי במקום השביעי הריאלי לכאורה! ומי ידחק למקום השמיני המתנדנד קשות והרבה פחות. הפשרה הצפויה, מי שחשוב לו המקום הראשון לעצמו! יקריב את המקום השביעי! ובא לציון גואל ושלום לעם ישראל.

לשני הצדדים טענות טובות. הסכם צריך לקיים, טוענים בתוקף באגודת ישראל! בדגל-התורה עונים: יש לחלק, שני דינים! הקדנציה האחרונה הייתה לרביע! שנה וקצת במקום קדנציה של 4 שנים פלוס, ועוד באופוזיציה, ללא מימוש זכות הבחירה לתפקידים. לפיכך, אין הגיון בטענה האגודאית, ללמוד הם יודעים.

דגל-התורה מאיימים בנשק יום-הדין, הליכה עצמאית! ירושלים 6-3, הפזמון שהם מפזמים בקול. באגודת ישראל ׳יודעים׳, טרחו להדליף להם, גדוה״ת הליטאים יחסמו בגופם כל נסיון נואל לפירוד והכנסת המחלוקת הנוראה מחדש לכרם בית-ישראל. עולם הישיבות לא בנוי לעוד מחלוקת. לקח שנים לשקם את היהדות החרדית מהפילוג הנורא ההוא, מחלוקת שקרעה משפחות, ניתצה חברויות, הפכה אוהבים לשונאים.

לאגודה איום משלה, הליכה נפרדת תביא למיקסום הכוח החסידי, כולל הצבעה מאסיבית של חצרות וחוגים שלא ממצים את כוח ההצבעה שלהם בימים רגילים ואפי׳ לא משתתפים. הפעם כולם ירוצו להצביע, הסיסמא שתוביל, באש ובמים לשם שמים. בדיוק כמו בעבר. ׳דידן-נוצח׳.

חב״ד! אלפי חסידי חב״ד שמצביעים לרשימות ימין יצביעו לרשימה חסידית במהותה. על כוח הארגון של חב״ד לא צריך להרחיב. מן המפורסמות שאינם צריכות ראיה, הנוכחות החבדי״ת בכל עיר, ישוב, שכונה, מועצה, כפר. באם כל בית-חב״ד וכל חבדני״ק יהפכו זמנית למטה-בחירות לכנסת, ה5-2 של שנת 1988 נראה קרוב.

וכל הטוב הזה מתגמד, לנשק יום-הדין! של אגודת-ישראל. מתן הכשר לדורות, רהביליטציה, חבירה ושותפות עם ה׳פלג הירושלמי׳. לציבור מצביעי ׳עץ׳ יש 30/40 אלף קולות בטוחים, כפי שהוכח בבחירות המוניציפאליות האחרונות, רק בערים בהם הם רצו. יתר על כן, והרבה מעבר לכך, אנשי ה- פלג הירושלמי שיקבלו בזכות את ההכרה והמקום החמישי, עם הבטחה-נורבגית ו-או לפחות רוטציה חלקית, יתאבדו במערכת-הבחירות. הסיסמה שהכריעה מערכה, גם אני נגד! החרמת עדה-קדושה! (מבית מדרשי ולא של הרב ליצמן כפי שנטען) לא נס ליחה.

מעבר למבחן-התוצאה ששוב תשליך לדורות, על המיקומים ברשימה ששוב תתאחד, זה יחייב סופית והחלטית את אגודת-ישראל לדאוג לייצוג ל- אנשי- הפלג הירושלמי בכל סיטואציה עתידית ובצדק, לא תהיה דרך חזרה. ׳עץ׳ הוכשרה לבוא בקהל היראים והנאמנים. לא פלא שלפחות הרב מאיר פורוש טוען בקול! פירוד יגדיל את הייצוג.

אז למה לא? הסיכון בצורך לראות בעתיד את הרב משה-גפני (הוא מקפיד על כך, להבדיל מכל הסיעות האחרות בבית, שממנות נציגים להגשת הרשימה, בכדי לכבד! ביהדות-התורה מקפידים ראשי הרשימה שלא לבזר סמכויות! לא מפרגנים לאף אחד לקבל, ולו מבט חטוף באמצעי התקשורת, הכל בחיקם) מגיש רשימה לנציג ועדת הבחירות, ו-או מצולם על כרזת בחירות, עם נציג עץ! משנה את התמונה וישמר את הסטטוס-קוו העדין. משיח כבר כאן.

כאן ועכשיו הגענו לשאלת השאלות!

מדוע הכוח התורני האשכנזי לא גדל, מכנסת לכנסת, לפחות בזכות הגידול הטבעי המשמעותי? לאן נעלמים מדי יום הבוחר עשרות אלפי קולות?

הציבור מתעצם וגדל, בתי הספר מתפוצצים, הנציגות קופאת על שמריה, תרתי משמע, כמותית ומעשית.
סוד גלוי ומפורסם, רוב גדול של מצביעי ג׳ מצביעים בדיעבד! הביטוי הנפוץ, יורק על הפתק! ומכניסו למעטפה. הציבור לא מרגיש שהנציגים הקיימים ובעבר, מייצגים אותו, הם לא הכי טובים שיש, אין לו את הפריבילגיה לבחור אותם. הציבור החרדי משופע בכוחות מעולים שיכולים לייצג אותו ביתר עוז והצלחה, לקדש שם שמים ברבים ובנשיאת חן, אך הם לא שייכים לחצר/משפחה/בית/ הנכונים! זה מתסכל ומרחיק, בעיקר את ציבור המצביעים הנוספים החדשים, שגם יש לו אופ׳ נוספות.

נכון, הנציגות נבחרת ע״י גדוה״ת והחסידות. הנציגים שלוחי דרחמנא, אין למאן דהוא ספק, שזכותו של אדמו״ר למנות את נציגו האישי, וחסידיו יאוצו ירוצו למלא רצונו של צדיק. כך בדיוק בית גדול-בישראל זה או אחר שבוחר את נציגו האישי, הציבור החרדי האשכנזי היום! הוא לא רק 3/4 חסידויות מרכזיות. הציבור הכללי התורתי-תורני לא משוייך אוטומטית לבית גדול הדור הזה ו-או אחר.

ציבור העמך, הר׳-איד הפשוט, מעשרות חסידויות בינוניות או קטנות, מבוגרי עשרות הישיבות שמלאו את הארץ ב״ה, מעשרות חוגים שלאו דווקא רחוב-ראבד בבני ברק סולל נתיבותם, יותר גדול מכולם ביחד. עוד לא הגענו לציבור החולצות הכחולות, שמרכז היום הרבה אלפי בתי אב, מדרום ועד צפון דרך ירושלים, השפלה ואזור המרכז. אנו דוחים את הציבור הזה בידיים. קרוב היום שהוא ימצא לעצמו מסגרת חדשה, ברשויות המקומיות זה כבר קרה.

חייב לבוא שינוי דרמטי. זה או שינוי היום? או התפרקות מחר ולאחר יום. חייבים למצוא את הדרך לשילוב מלא של כל החוגים והחצרות, ולתת סיכוי ואפשרות לשילוב הטובים ביותר ברשימה לכנסת, לא מכוח מוצאם או הסתופפותם בבית מסוים. ישנם מספר אפשרויות שישמרו את סמכות וכוח גדוה״ת והחסידות אך עדיין יאפשרו את השינוי. פריימריס פתוחים שבהם המועמדים יצטרכו לקבל מראש הסכמת ועדה-מיוחדת של כל החוגים. במקביל ולא סותר, כל חוג יוכל להוכיח את כוחו ולהציג מועמד כבעבר.

החלטה גורפת על שילוב מראש של נציגים חדשים נמרצים ברשימה לכנסת וברשימות המועמדים לבחירות המוניציפאליות. אפשרות נוספת לפחות כהתחלה, לחלק את העוגה. גור בכנסת, צאנז לעירייה. בעלז בכנסת, קארלין בעירייה. ויז’ניץ לכנסת, צאנז-לעלוב לעירייה. שילוב נציגי החוגים הלא מיוצגים ברשויות ובפרט את נציגי מגזר החולצות הכחולות, יקרב ויאחד את הלבבות. מה שנדרש, החלטה גורפת על רוטציה מחייבת ושילוב דור צעיר ואקטיבי.

לניסיון ולידע יש בהחלט חשיבות ומשמעות, לא מחליפים ח״כ בגלל גילו המתקדם, באם שובבות ומרץ נעורים עדיין במותניו. אך בהחלט בוחרים את הטובים ביותר נכון לעת הרכבת הרשימה ומתחדשים, מטאטא חדש מטאטא טוב. לפעמים אני מתבייש בשביל החכי״ם המבוגרים והוותיקים שאני מכבד אותם! מי בעלי הפלוגתא שלהם, עם מי הם מתעמתים במליאה? עם מי הם מתווכחים בוועדות, נערים בגיל הנכדים שלהם. מנת משכל, ידע וכישורים מינימאלים. הרב ליצמן והרב גפני בני ה70 פלוס, באים לעשות ׳השתדלות׳ אצל שרת החינוך הלא מחונכת בשנות ה40, או אצל השר יועז הנדל, מבזה גדוה״ת.

לא משמרים נציג לדורות בכנסת, בגלל שפעם! בקוניוקטורה מסוימת הוא התאים לאג׳נדה, והרבה יותר חמור! בגלל שהוא לא מאפיל על מישהוא בכיר. לא בוחרים נציג, כי הוא מאנשי ח״כ וותיק, ולא רק בגלל התאמתו המוחלטת לתפקיד החשוב.

אנו נמצאים בשלב שאפשר לתקן טעויות עבר, להתחדש ולבחור רשימה מנצחת! אזי השמיני והתשיעי בכלל השגה! באם שוב נכה על חטא! לאחר מעשה. כרגיל זה יהיה מאוחר מדי. מנדט נוסף ליהדות-התורה בקדנציה הנוכחית, ההיסטוריה הייתה נכתבת אחרת. בידינו הדבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר