פינת הצרחנות

4,000 שקל לבדיקה גנטית להרזייה; האם זה שווה?!

האם ניתן לרדת במשקל באמצעות תוצאות בדיקה גנטית? • מי עומד מאחורי הבדיקה ומה היא נותנת למשתתפים? • מה אומרים במשרד הבריאות וכיצד דיווחה התקשורת? • צפו בפינת הצרחנות (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |
תמונה (צילום: כיכר השבת; מתוך אתר הבדיקות הגנטיות; שאטרסטוק)

השבוע בפינת הצרחנות של "התוכנית הכלכלית" קיבלנו פניה מאברך נחמד בשם איציק, שביקש לשאול לגבי בדיקה גנטית. "הציעו לי את הבדיקה הזו להרזיה", סיפר.

מכיוון שאני לא רופא, לא תזונאי ובוודאי לא מבין בגנטיקה - יצאתי לבדוק. בדיוק כמו שעשיתי עם בי היפ, פינדרלה, ופוראוור, קצת חפרתי ברשת. רק שהפעם זה קצת מסובך. מצד אחד, יש לחברה הזו מומחים אמיתיים. לא איזה מטפל הומופאתי שמספר לך שהוא מנע סרטן באמצעות דיקור סיני. ע"פ הפרסום באתרם מדובר בפרופ' רות בירק ראש המעבדה לתזונה ולרפואה מותאמת אישית, אוניברסיטת אריאל, מור בן שמחון דיאטנית קלינית ויניב גרשון אלגוריתמיקאי ופיזיקאי. כאשר את הבדיקות הם עושים בבית החולים הדסה, מקום ראוי ומוסמך לכל הדעות. בנוסף הדברים מסתמכים על מחקרים מדעיים רבים ויש סיפורי הצלחה לחברה, כך שבתוצאות מצאתי מספר כתבות שמפרגנות, יחד עם כתבות ממומנות ופרסומים.

כאשר המשכתי לחפש עלו גם תוצאות המשמיעות קול קצת אחר. בקבוצת הפייסבוק, מדברים על כושר, זה מה שכתב המנהל, מדריך הכושר טל בן משה: "שימו לב שימו לב! חירטוט תורן שהוא בעצם חירטוט ישן-חדש לגבי תזונה מותאמת לפי בדיקה גנטית מתחיל לחזור לכותרות. התחושה שלי היא שיפמפמו את זה יותר מבדרך כלל. התחום הזה בחיתולים ואין ביסוס רציני להצלחה מעבר למתן ייעוץ תזונתי ללא שימוש בשיטה. אפילו משרד הבריאות הוציא לגבי חוסר הביסוס של זה עמדה. אל תיפלו בפח".

(ילומסך מתוך אתר הבדיקות הגנטיות)

בדו"ח של משרד הבריאות נכתב: "בתקופה האחרונה התברר לנו כי מספר חברות/אנשים פרטיים מתחום התזונה ובכלל מציעים בדיקות גנטיות שונות למטופלים שלהם. בדיקות פרטיות אלו הכרוכות בלקיחת דם או רוק נלקחות בארץ ונשלחות לביצוע אבחונים גנטיים במעבדות שונות בחו"ל. תוצאת הבדיקה המתקבלת ניתנת למטופלים במסגרת של ייעוץ ע"י גורמים שונים מתחום התזונה או מתחום הרפואה המשלימה או הספורט, תלוי בחברות השונות.

"עולה, כי הגורמים שעוסקים בביצוע בדיקות Nutrigenetic בארץ, מעבירים את הבדיקות לביצוע לחו"ל ועוסקים במתן ייעוץ על תוצאות הבדיקה – שהוא ייעוץ גנטי – לכאורה אינם מקיימים את הוראת החוק ונוהלי המשרד.

"נוסף לכך, גם מההיבט המדעי של הבדיקות נראה לדעתנו שהוא עדיין רחוק מ- based Evidence-EBM medicine בשלב זה, ואולי מתאים לביצוע רק במסגרת מחקרית. לאור זאת אנו מבהירים כי יש להפסיק את ביצוע הבדיקות מסוג ב- Nutrigenetic במתכונת הקיימת ובפרט משלוח בדיקות כאלה לחו"ל. גם במידה ויינתן אישור לבדיקות מסוימות יהיה מקום ליידע בצורה ברורה את הנבדקים כי עדין אין ביסוס רפואי מספק לבדיקות הללו, ולהסדיר את נושא הייעוץ הגנטי עם קבלת התשובות, ומתן ייעוץ תזונאי בעקבותיו על ידי דיאטנית".

חשוב להדגיש כי במקרה שלנו, החברה בודקת במקום מסודר ומקובל.

גם באתר הארץ כתבה של טלי חרותי סובר - תחת הכותרת "בדיקות גנטיות הן אופנה חדשה, אך האם יש כיסוי להבטחות בפרסומים?", נכתב כי "הבעיה היא שברוב המקרים לא ניתן לרתום עדיין את הקוד הגנטי לטיפול או לפעולה שתביא לתצוגה הרצויה. המחקר בתחום עדיין אינו מתקדם מספיק".

הנה דברי סיכום לכתבה מקיפה בנושא שכתבה יפעת סני באתר וואלה: "אז מה עושים על כל זה? יש משהו מאוד מעניין בלגלות את הפרופיל הגנטי שלך, אבל בסופו של דבר מדובר בשינוי תזונתי שדורש כוח רצון, ממש כמו כל דיאטה. ההמלצות מהן יצאתי מהסיפור הזה היו אלו שתמיד הכרתי, פחות סוכר, פחות פחמימות, פחות אוכל מעובד, יותר ירקות. ולמען האמת? גם כאן, כמו בדיאטות אחרות, לא ממש הצלחתי ליישם."

והנה סיכום הכתבה של קליה מור כתבת הבריאות באתר מאקו הכותבת כך: "עד כמה שזה נחמד לנבור בתוצאות, המחיר הגבוה של הבדיקה - 3,468 לבדיקה מקיפה, כמו שאני עשיתי; 2,760 לבדיקה בסיסית - הוא לא דבר של מה בכך. לגמרי ברור שתחום הדיאטות הולך לכיוון הזה ובצדק, וככל שיחלוף הזמן והמחקרים בתחום יתעבו נדע יותר (והרשימה הארוכה של התוצאות הגנטיות שקיבלתי פה תוכל לתת לי יותר מידע בעתיד).

"עם זאת, כרגע לפחות, המצב הבריאותי נכון להיום, שאת רובו אפשר לגלות בבדיקת דם בחינם (ובעוד כמה בדיקות), חשוב יותר, וההנחיות בסופו של דבר הן – תחיו בריא, תאכלו בריא (הדיאטה הים תיכונית היא כרגע הדיאטה המומלצת בעולם, לכולם), תישנו טוב, תעשו פעילות גופנית. שהרי אין אף אחד שכדאי לו לעשן, לטבול בזיהום אוויר, חומרים כימיים וקרינה ולבסס את תזונתו על מזון מעובד וחומרי טעם וריח סינתטיים. אין אף אחד שכדאי לו לגלוש כל הלילה ברשתות החברתיות במקום לישון".

בחזרה לאיציק. כשאלתי אותו למה הוא שואל אותי, אני הרי לא מאמן ולא מומחה לתזונה ולא מתיימר להבין דבר או חצי דבר בגנטיקה, ובכל אופן הוא התעקש שאני אתן לו את דעתי האישית לגבי ההבטחות בנושא ירידה במשקל, וזו המחשבה שלי: אם אתה צריך אינדיקציות לגבי דברים כמו רגישות ללקטוז, פירוק שומנים, מה יותר ומה פחות טוב לך לאכול, תשלם כמה אלפים ותעשה את הבדיקה. אם תעשה את כל ההמלצות - כנראה גם תרד במשקל.

אבל אם אין לך את הכסף הזה, אני מוכן לתת לך המלצות בחינם לחיים בריאים יותר. לפי מה שאני מזהה אותך עם השם והגנטיקה שלך ולפי מה שאני רואה בכוכבים - אם תוריד מהתפריט שלך סוכר, מטוגן וקמח לבן אתה תהיה בריא יותר אולי אפילו תרד במשקל...

צפו בפינה המלאה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר