הערב, היארצייט | מרגש

האוקראינים לא רצו יהודים בעיר; הישועה הגיעה ממקום לא צפוי

אברך חסידי קנה שטח ליד קברו של רבי שלמה מקרלין הי"ד, על מנם להקים שם 'הכנסת אורחים', הגויים המקומיים פתחו בקמפיין אנטישמי והאישורים בוטלו; הישועה הגיעה מכיוון לא צפוי (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הציון בלודמיר (צילום: באדיבות המצלם)

אברך חסידי העוסק בהפצת תורתו של האדמו"ר רבי שלמה מקארלין הי"ד, רכש לפני יותר משנה בית פרטי סמוך לכניסה לבית העלמין היהודי העתיק בעיר לודמיר שבמחוז וואהלין באוקראינה, וביקש להקים במקום מתחם הכנסת אורחים. אך רצונותיו של האברך נתקלו בקמפיין אנטישמי שנוהל בידי קבוצת ימניים קיצוניים, שנחל מפלה מוחצת.

האברך החסידי ר' פנחס שפר, מתגורר בישראל ומחובר ומקושר לתורתו של האדמו"ר רבי שלמה מקארלין הי"ד זי"ע, פנחס, פעל רבות עבור הנגשת מקום קברו עבור המוני בית ישראל, אך היעדר הכנסת אורחים ותנאים בסיסיים לצרכי הציבור, הביא לכך ששיירות מתפללים לא היו מצויות כל-כך בציר נסיעה זה.

האברך החליט ליטול על עצמו יוזמה ורכש שטח ובו בית פרטי הממוקם בשערי בית העלמין היהודי העתיק בעיר לודמיר, והחל בקידום התוכניות להקמת בניין הכנסת אורחים לטובת הציבור במקום, אלא שפעילים ימניים קיצוניים ששמעו על היוזמה להפריח מחדש את השממה היהודית במקום, החלו בפעילות נרחבת ובקמפיין אנטישמי נגד היוזמה, תחת הסיסמה "אל תתנו ליהודים לחזור".

קברו של רבי שלמה הי"ד

בשנה שעברה, בזמן ההילולה, אז לראשונה נפתחו שערי השמים לאחר הקורונה, היהודים החלו לזרום למקום - כדי לפקוד את הקבר ביארצייט - המראה של היהודים במקום, היה לצנינים בעיניי הגויים המקומיים, מה שכמובן תרם לקמפיין האנטישמי ולהחרפתו.

הרישיונות שהיו אמורים להיחתם שבועיים אחרי ההילולה, עמדו בסיכון, מובילי הקמפיין ראו את הציבור היהודי שהגיע ביום ההילולא, דבר שהם לא היו רגילים אליו, ויצאו בקמפיין נגד העירייה: "לכאן היהודים לא יגיעו". שתדלן יהודי מקומי נשכר בניסיון להרגיע את השטח והרוחות הסוערות, אך השנאה היוקדת גברה על הכל וחברי המועצה נכנעו ללחצים המקומיים והצביעו נגד הקמת מרכז יהודי בעיירה.

האברך מרב שפר מספר ל'כיכר השבת': "באותו יום שראיתי את מעשיי ידיי טובעים בים, הגיעה הישועה מכיוון לא צפוי, ראש הקהילה היהודית בלודמיר שהיה מוקד להתקפות מצד מובילי הקמפיין, הודיע לי בהפתעה, כי בניין המלון היחיד והמרכזי בעיר עומד למכירה, המלון נמצא ברחוב קניאציה וסילקה 1, שתי דקות הליכה מבית החיים".

האברך מספר בהתרגשות: "תבין, מדובר בבניין שלם מוכן להכנסת אורחים, ללא צורך בשינוי ייעוד לשטח, ללא צורך ברישיונות, תוכניות, חפירה, בנייה, קניית ציוד, ועוד, פשוט קיצור דרך לכל התהליכים הארוכים שנמשכים על פני כמה שנים - במידה והתוכנית הראשונית היתה מאושרת בעירייה, כעת קיבלנו הזדמנות לרכישת בנין שלם כולל כל הציוד, פועלי ניקיון, הכל בכל, מכל כל".

"לתפנית כזו לא חלמנו", מספר הרב שפר בהתרגשות, "מיד שלחנו את השתדלן היהודי מר אלכסנדר שלמה, לשבת עם המוכר, על מנת לסגור את שלבי הרכישה. מאז עברנו ניסים ונפלאות, כל יום ניסים גלויים ממש ובז' אדר תשפ"ב סיימנו בחסדי שמים שלבי הרכישה".

המאבק בפייסבוק נגד הכנסת האורחים

התושבים האנטישמיים של העיר שהתנגדו למבנה הכנסת אורחים, הופתעו מהתפנית הלא צפויה, ואף אחד מתושבי העיר פרסם פוסט בפייסבוק ותייג את מובילי הקמפיין האנטישמי, וכתב: "זוכרים שלפני 7 חודשים אמרתי לכם, אל תפריעו ליהודים? כשהיהודים רוצים בניין יהיה להם, תתנו להם עכשיו, כי אם לא, בסוף הם יסתדרו עוד יותר טוב. תראו, איך הצליח להם. הם קיבלו בניין שלם!".

אך בזה לא תמו הישועות שראה הרב שפר, לדבריו: "כאשר העסקה נחתמה, הטנקים הרוסיים כבר עמדו בהיכון בגבולות אוקראינה לקראת המלחמה. היו כאלה שניסו להציע אולי כדאי להמתין קצת ולא לרכוש כעת שמא תפרוץ מלחמה ואז מחיר הבניין יהיה זול בהרבה, אך אנחנו התעקשנו כבר לקנות. ואכן, החלק הראשון של התחזית התגשמה, שבועיים לאחר הקנייה פרצה המלחמה באוקראינה. אולם החלק השני הוכח להיפך. עכשיו, שכבר עברו חמישה חודשים מתחילת המלחמה, מתבררת גודל ההשגחה העליונה".

המלון שנרכש עבור ההכנסת אורחים

"לודמיר, שוכנת 12 ק"מ בלבד מהגבול הפולני, ועד המלחמה היא הייתה אחת העיירות המרוחקות והזניחות באוקראינה, כעת לודמיר היא מהמקומות המבוקשים ביותר, כיון שהרוגע נשמר שם גם בימי המלחמה ובהיותה על אם הדרך לגבול הפולני המבוקש - המלון הפך למקום יוקרתי, שרבים נלחמו כדי לקבל בו זכות למקום לינה. אם הייתי מחכה עם הקנייה, ספק גדול אם היו מוכנים למכור לי עכשיו את הבנין, ואפילו אם כן, המחיר היה עולה בהרבה", מסכם הרב שפר בשיחה עם 'כיכר השבת'.

המקווה החדש שנבנה

יצוין, כי הערב יחול יום השנה ה-230 של הצדיק רבי שלמה מקארלין הי"ד והמונים מכל רחבי העולם היהודים יגיעו לפקוד את אוהל הצדיק ולשאת תפילה לישועת הכלל והפרט, וידוע כי גדולי הצדיקים בכל הדורות הפליגו בסגולת התפילה בציונו הקדוש שהוא "כבחיים חיותו ממש".

בליל ההילולא יציינו במעמד נרגש את חנוכת בנין הכנסת האורחים וקביעת מזוזות, לצד חנוכת הבית הפרטי שם היה אמור לקום במקור בניין הכנסת אורחים ועתה שופץ הבית שיקרא "בית רבנו" וישמש כבית כנסת עם מקווה וחדרי הכנסת אורחים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר