"בשידוכים, בלי ישיבה"

דרמה בישיבה הוותיקה: בחורים מבוגרים ומצויינים - סולקו

הישיבה הירושלמית עוברת טלטלה: כעשרה בחורים מסלתה ושמנה של הישיבה - סולקו מהישיבה • "אני לא זוכר דבר כזה", אומר אחד הבחורים; בחור אחר מספר: "רה"י אמר שחייב הרתעה" (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
היכל ישיבת 'קול תורה' (צילום: ארכיון 'כיכר השבת')

הישיבה הירושלמית הוותיקה - "קול תורה", חוותה בסוף "זמן קיץ" הנוכחי טלטלה, כאשר הבחורים הנמנים על השורה הראשונה בישיבה סולקו מהישיבה בעוון הוצאת רישיון נהיגה.

תחילה, מעט רקע: איסור הוצאת רישיון נהיגה בישיבות, החל לפני כ-30 שנים, מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל, העביר החלטה במועצת גדולי התורה, שראשי ישיבות יאסרו על בחורים להוציא רישיונות וזאת בעקבות מספר תאונות קשות, בהן היו מעורבים בחורי ישיבות באותה התקופה.

מרבית ראשי הישיבות קיבלו את ההחלטה, ואסרו על הבחורים בישיבותיהם להוציא רישיון - ואף קבעו כי מי שיעבור על הכללים יסולק מהישיבה לצמיתות. יחד עם זאת, היו מספר ישיבות שבראשן ישיבת חברון, כנסת הגדולה ועטרת ישראל, שלא אסרו על הבחורים להוציא רישיון.

מאז, חלפו השנים, ברוב הישיבות הליטאיות, חל איסור מוחלט להוציא רישיון גם בגילאים המבוגרים, כך גם בישיבת פוניבז' – אלא ששם אין אכיפה. בשנים האחרונות, גם בישיבות המתירות לעשות רישיון, מותר לעשות רק מזמן קיץ של ועד חמישי (גיל 21+. ח"ב), אך בדרך כלל אין אכיפה בנושא.

כך חזרו לישיבה בישיבת "קול תורה" - בקורונה (ארכיון 'כיכר השבת')

בשונה מרוב עולם הישיבות, בישיבת 'קול תורה', המונה מאות בחורים, לא העיפו בחורים מהישיבה על הוצאת רישיון - בדומה לישיבת חברון, וזאת עד לפני מספר שנים אז הוחלט בהנהלת הישיבה לשנות את המדיניות.

בחור הלומד בישיבה מספר ל'כיכר השבת' כי "עד לפני כמה שנים, אף אחד בהנהלה לא בדק מי הוציא רישיון, בשנים האחרונות, הוחלט יותר להקפיד בנושא הזה, ובחורים מהשיעורים הצעירים שהוציאו רישיון נהיגה והנהלת הישיבה שמעה על כך - סולקו, גם בחורים יותר מבוגרים שהוציאו רישיון וההנהלה חיפשה סיבה להעיף אותם, הושלכו מהישיבה כאילו בגלל הרישיון".

נו, אז למה הפעם מדובר במשהו דרמטי?

"תראה", אומר הבחור, "העיפו כעשרה בחורים מצויינים שכולם מעל ועד חמישי, כלומר מדובר בבחורים מעל גיל 21, ולא מדובר בבחורים לא טובים, להיפך, מדובר בבחורים הטובים של ועד שישי, אחד מהם אפילו חברותא של אחד מראשי הישיבה ועוד אחד קשור להנהלת הישיבה, הפעם באמת מדובר בדרמה".

רשמית, אסור להוציא רישיון?

"כן, כל אחד שמגיע לישיבה היום, יודע שאסור להוציא רישיון, אבל עד היום לא באמת העיפו בחורים מבוגרים וטובים, ולכן, בחורים טובים שהגיעו לגיל מבוגר, לא ראו כל בעיה ללכת ולהוציא רישיון נהיגה, כמיטב המסורת הנהוגה בישיבה. אני לא זוכר שהיה פעם שהעיפו קבוצה ביחד ועוד קבוצה של חבר'ה טובים".

הכניסה ל'קול תורה'

אז מה באמת קרה?

"תראה, זה לא שהעיפו גם בחורים טובים - העיפו והבחור התחייב לכל מיני דברים וחזר אחרי כמה ימים או חודשים לישיבה, אבל שוב אף פעם זה לא היה כקבוצה - מה שקרה הפעם. לכן, אני חושב שהישיבה רוצה לעשות "למען ישמעו ויראו", אני לא באמת מבין את הסיבה, אולי זה קריזה בכלל".

בחור אחר בישיבה מספר ל'כיכר השבת' כי "מדובר בכמות יפה של בחורים מצוינים שסולקו, מהבחורים הטובים של הישיבה". הוא מוסיף כי "ראש הישיבה אמר שאין לו מה לעשות כי הוא חייב הרתעה שהצעירים יותר לא יעשו גם רישיון והעיף אותם למרות היותם מהטובים של הישיבה.

"הבחורים הבהירו לראש הישיבה כי אם הוא מסלק אותם - הם לא מתכוונים ללכת לשום מקום אחר, כי בגיל שלהם - ועד שישי, יהיה להם קשה להיכנס למקום אחר, הם מבוגרים, בשידוכים, לכן הם כנראה בלי מקום לימודים ב'זמן' הבא".

יצוין, כי לפני כשבוע, ציין ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי משה יהודה שלזינגר - 90 שנה להולדתו. בישיבה ערכו לו קבלת פנים והוא אף מסר שיעור מיוחד לרגל המאורע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר