מגזין כיכר

יוצאים לטייל? הנה כל מה שצריך לדעת על בודפשט

בודפשט הפכה לאחד היעדים החמים ביותר לביקור של תיירים ישראלים - בירה אירופאית עם מחירים של מזרח אירופה | נתנאל לייפר ביקר בבודפשט וחזר עם המלצות וטיפים (תיירות)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
בניין הפרלמנט (צילום: נתנאל לייפר)

בודפשט באדיבות הקיר"ה פרנץ יוזף מנוחתו וינה, היא בירה אירופית יפיפייה במיוחד, עם מבנים ארכיטקטים מרהיבים ומרשימים במיוחד. בודפשט היא למעשה שתי ערים היושבות על גדות הדנובה – 'בודה' העתיקה בה נמצא ארמון הקיסר ומבני שלטון נוספים ו'פשט' החדשה יותר שמשמשת כרובע המסחר והתיירות הפעיל יותר של העיר. בין שני החלקים מחברים כמה גשרים יפים, על רובם ניתן לעבור מלבד גשר השלשלאות, שנמצא נכון לעכשיו בשיפוץ מקיף ולכן לא זכה הפעם למדרך כף רגלי.

>> למגזין המלא <<

סבתי הניה לייפר ע"ה, הייתה הונגריה, ניצולת שואה שעברה את מוראות השואה במחנות ההשמדה והעבודה, אך ההונגרית שלי מסתכמת בכמה מילים ספורות שלמדתי ממנה ודקלום שבור בהונגרית - "הוץ הוץ קטונו". מתברר, שאוצר המילים של רוב ההונגרים בשפה האנגלית מקביל לשליטה שלי בשפה שלהם... ההונגרים ברובם לא דוברים אנגלית, הצעירים יותר יכולים לנהל שיחה שבורה. גם במקומות התיירות, האנגלית לא ממש מככבת, אך ניתן להסתדר בקלות גם ללא ידיעת השפה באמצעות תנועות ידיים ורגליים ובמקרה שלי גם הרמת גבות, אומנות אותה פיתחתי לכדי שפה בפני עצמה.

מלונות

בודפשט עמוסה במלונות ובפתרונות נופש, רבים מתושבי העיר המקומיים בחרו להשכיר את דירותיהם למטרות נופש ולקבל בתמורה אלפי יורו בחודש, בעיר בה השכר הממוצע עומד על כ-600 יורו בחודש בלבד ולעבור להתגורר בפרברים המוזלים יותר. ניתן לבחור בדירות בסגנון Airbnb שבודפשט מלאה בהן. הדירות בדרך כלל גדולות ומרווחות, מרוהטות באופן מלא כולל ציוד מטבח מלא (כמובן ללא כשרות) ואפילו מכונת כביסה. שימו לב, לעומת בתי המלון אין בדירות תחלופת מגבות מידי יום וכמובן שירותי ניקיון וחדרנות, למי שאוהב שאנשים זרים מסדרים לו את הדברים... אני באופן אישי בחרתי בדירה מרווחת כזו במיקום מרכזי ברחוב קירלי והייתי מרוצה מאד מהמיקום ומהתנאים במקום. המחירים של דירות הנופש גם טובים יותר מאלו של מלונות, אפילו ארבעה כוכבים והתנאים בהם לא נופלים כלל וכלל.

מי שמעוניין בבתי המלון, מומלץ לבדוק קודם את המיקום שלהם ביחס לרובע היהודי, המקום המרכזי בעיר בו ניתן למצוא את בית הכנסת האורתודוקסי ברחוב קיזינצ'י וכמה מסעדות כשרות הסמוכות אליו, לצד קרבה לאתרי התיירות וגישה נוחה מאד לתחבורה הציבורית. פעמים רבות המבצעים הטובים שתמצאו יהיו במלונות מרוחקים יותר, לעתים 15-20 דקות נסיעה ממרכז העיר.

בית הכנסת בקיזניצ'י
פנים בית הכנסת הקטן

מטבע והמרה

למרות שהונגריה שייכת לאיחוד האירופי, עושים בה עדיין שימוש במטבע המקומי (והמעצבן) – פורינט, אם כי במקומות רבים ניתן לעשות שימוש ביורו או דולר. שימו לב לשערי ההמרה, לא בכל צ'יינג' זה אותו הדבר והפערים יכולים לעמוד על עשרות שקלים להמרה. מומלץ להשתמש באפליקציית XE כדי לקבל את השער היציג המדויק כשתשלום של עד 5 פורינט לכל יורו נחשב לסביר בהחלט.

ניתן לרכוש בארץ פורינטים, לדוגמא בבנק הפועלים, אך ההמלצה היא לא להביא מראש את כל הכסף שלכם במטבע הונגרי כדי שלא תתקעו לאחר מכן עם כסף שלא ניתן להמיר בישראל חזרה לשקלים. המטבע ההונגרי לרוב יהיה באלפים, כך ששימו לב שאתם אכן מקבלים את העודף המתאים, מומלץ גם להציץ ברשת על תמונות השטרות טרם הנסיעה, כדי שלא תקבלו סתם ניירות צבעוניות מנוכל מזדמן. באופן כללי תכינו את עצמכם לקבלת מטבעות רבים של פורינטים, חלקם חסרי ערך לחלוטין (פחות מחצי אגורה בערך ישראלי), אלא אם תצברו כמות נכבדה מאד של מטבעות כאלה.

מומלץ לקחת איתכם יורו ומידי יום להמיר את הסכום שיידרש לכם על פי ההערכה לאותו יום. כדאי לשים לב, בחנויות רבות וכן במסעדות יהיו מוכנים לקבל יורו, פעמים רבות בשער היציג עצמו ללא עמלת המרה כלל, או בעמלה נמוכה במיוחד, כך שזה יכול להיות משתלם יותר מאשר להמיר את כל הכסף מראש למטבע המקומית ולשלם את עמלת ההמרה.

מומלץ להתרחק מהצ'יינג'ים האדומים והכתומים הפזורים בעיר כולה, אם כי תמיד כדאי לבדוק כל מקום לגופו, כי ישנן הפתעות טובות בכמה מקומות.

הצ'יינג' שנחשב למשתלם ביותר הוא "האיראני" ברחוב קירלי, כמה עשרות מטרים ממנו יש גם את "הסורי" שמעט יקר יותר, אבל עדיין משתלם יחסית. אצל האיראני יש כל יום תור לא מבוטל בכניסה, והוא סוגר יחסית מוקדם (חמש, ברוב הימים).

מסעדות כשרות

בבודפשט ישנן כמה מסעדות כשרות במחירים סבירים לחלוטין, הרבה יותר זול מארוחה במסעדה ישראלית. רוב המסעדות מרוכזות באזור הרובע היהודי שנחשב לאחד המקומות המרכזיים והנוחים בעיר. אין בהמלצות אלו כדי לבחון או להתייחס לרמת הכשרות של המסעדות וכל אחד יעשה כפי שרבותיו מורים לו. שימו לב גם לבדוק כל העת, כי המידע עדיין רלוונטי וכי ההשגחה לא הוסרה או השתנתה.

חלביות

מסעדת 'תל אביב' ברחוב קיזנצ'י: מספקת ארוחות בוקר קלילות ונחמדות בסגנון ישראלי, פוקאצ'ות, שקשוקה, מרקים וכדומה, הכל חם וטרי. לארוחת בוקר, מומלץ להזמין מקום מראש או להמתין בכניסה למסעדה, לעתים כחצי שעה. במסעדה תוכלו לרכוש בשעות הבוקר, אם עוד לא חיסלו לכם, את העוגה ההונגרית המפורסמת - גליל הקיורטוש. בגדול זו עוגה נחמדה בלבד ובהיעדר רטבים/גלידה או כל שכלול אחר בגרסה הכשרה של העוגה, הגעתי למסקנה כי מדובר בעוגה סבירה במרקם של קרוקס, עם הייפ גדול מידי.

מסעדת 'ברוקלין בייגל' בשדרות אופג'סטי: מעט מרוחקת יותר מהרובע היהודי. בייגלים שונים עם ממרחים וסלומון, בייגל פיצה, סלטים וקינוחים. לא מדובר בהברקות קולינריות, אלא בבייגלים פשוטים עם סלטים פשוטים בלבד. גם פה בשעות הבוקר מומלץ להזמין שולחן מראש. וודאו מול המסעדה את שעות הסגירה כי הם לעתים סוגרים מוקדם יותר מהשעה הנקובה ברשת.

בשריות

מסעדת 'כרמל' גם היא ברחוב קיזניצ'י. מסעדה בשרית שנמצאת במרתף המבנה הישן. האוכל מסורתי למדי ובסגנון ביתי. גם פה מומלץ להזמין שולחן מראש, ולא, ניתן להמתין זמן רב לשולחן פנוי.

מסעדת 'חנה' גם היא ברחוב קיזניצ'י - בחצר בית הכנסת האורתודוקסי של בודפשט. המסעדה בסגנון ביתי פשוט ועל פי המסורת מוגש בה אותו האוכל כבר כ-150 שנה.

מסעדת 'מיט אפ' ברחוב סיפ, מסעדה בסגנון אוכל מהיר, שווארמה, שניצל בבגט וכדומה.

סופרים כשרים

אם אתם מחפשים לרכוש מוצרים כשרים כדי להכין לעצמכם ארוחה או סתם לקנות משהו לנשנש, ניתן להגיע ל'כשר מרקט' ברחוב דוהאני, הקרוב אף הוא לרובע היהודי. בסופר תוכלו למצוא מוצרי חלב ישראל, מאפים שונים, מוצרים מהארץ ועוד במחירים סבירים למדי אם לא מדובר ביין ישראלי שמחירו יהיה כפול. מוצרי החלב לדוגמא במחיר שפוי למדי כשחלב ישראל תוצרת "שפע" עולה דומה מאד למחירו בישראל ומעדנים אפילו זולים במעט מהמחיר הישראלי.

מקום נוסף לרכישת מוצרים הוא הסופר הקטן שמאחורי מסעדת חנה ברובע היהודי. שם מדובר בחנות קטנה בהרבה, אך גם בה תוכלו למצוא קופסאות שימורים ומוצרים נוספים.

סיורים וטיולים

כמויות הישראלים בבודפשט גדולה מאד, תיירים רבים מאד מישראל מגיעים כדי לטייל בבירה הונגרית וכמעט שלא עברו חמש דקות מבלי ששמעתי עברית קולנית לצדי. בעיר פועלים כמה מדריכי תיירות ישראלים שמפעילים שורת סיורים בתשלום ברחבי העיר. חלקם גם מוציאים טיולי יום לברך הדנובה ולוינה האוסטרית, שקרובה כשעתיים נסיעה מבודפשט וניתן לערוך סיור במרכז העיר העתיקה (הרינג - רובע 1) ובקניון המותגים הגדול ה-SCS, בו גם נמצא סניף הפריימרק. הסיורים הרגליים עולים כ-20-30 יורו לאדם, כשטיולי היום הארוך עומדים על כ-80 יורו לאדם. ניתן גם לעשות טיולי סגוואי בעיר ולחוות בתוך שעה את שני חלקיה.

הארמון המלכותי בלילה מתוך השייט בדנובה

ניתן גם לעשות שיט על הדנובה, ישנן כמה חברות וסיורים ובחלקם יש גם הדרכה בעברית. השיט נחמד מאד אם כי לא ברור שטיול רגלי לאורך הדנובה יספק לכם נוף מעניין פחות. אלו שרוכשים מנוי ליומיים בתחבורה הציבורית מקבלים גם את השייט כחלק מהחבילה. באופן כללי ניתן להשתמש גם באפליקציית הבולט להזמנת מוניות, בצעו את החיבור כבר בישראל במידה ואתם לוקחים רק חבילת גלישה בלי אפשרות לקבלת הודעות SMS. המחירים למוניות בבודפשט נמוכים משמעותית לעומת המחירים של המוניות בישראל.

אתרים מומלצים על קצה המזלג

הארמון המלכותי - ארמונו של הקיסר הכולל גנים ומבנים מפוארים רבים. בארמון גם יש טקס החלפת משמר מלכותי מידי שעה, מהארמון שנמצא על גבעה ניתן לקבל תצפית מרהיבה על פשט. הארמון נמצא באזור בודה של העיר וניתן לסייר גם במצודת הדייגים הלא רחוקה מהארמון.

בארמון המלכותי
הגנים בארמון
נוף מהארמון
נוף מהארמון
הגדלה
המשמר המלכותי
המשמר המלכותי
מזרקה בחצר הארמון

בניין הפרלמנט – בניין מפואר במיוחד, ענק ומרהיב בעל צריחים רבים, כיפה ענקית מרהיבה וחדרים רבים ומפוארים. ניתן לבקר בבניין ברכישת כרטיסים בשילוב עם הדרכה באנגלית. הבניין מואר בלילה וזהו מחזה יפיפה.

בניין הפרלמנט

אנדרטת הנעליים – אנדרטה לזכר נספי השואה הרבים שנרצחו על גדות הדנובה. האנדרטה מורכבת מדגמי נעליים ממתכת הניצבים ממש על שפת הדנובה קרוב לבניין הפרלמנט. האנדרטה שהוקמה רק לפני כמה שנים ניצבת אמנם במיקום אסטרטגי אך היא אפילו אינה מוארת בלילה. באורח פלא אם תחפשו אותה בגוגל מפות תשלחו לאיזה רחוב סמוך. למרות ניסיונותיי לתקן את המיקום בגוגל מסרבים לאשר את שינוי המיקום שהצעתי ומתעקשים כי האנדרטה נמצאת במקום אחר... אנטישמיות או סתם שירות גרוע? תחליטו בעצמכם.

השוק הגדול - שוק מקורה ענק, גן עדן לחובבי המזכרות, ברוב הדוכנים תוכלו למצוא את אותם המוצרים במחירים מעט שונים מדוכן לדוכן... בגדול, אחרי חמישה דוכנים, ראיתם את כל האופציות שמשתרעות על פני מאות מטרים. את אותם המוצרים גם תראו בחנויות המזכרות הרבות ברחבי העיר, אם כי במחירים מעט יותר גבוהים. מומלץ להתמקד בדברים הייחודיים להונגריה כמו ה"סיקרט בוקס", קופסאות עץ שנפתחות בצורה מורכבת וייחודית ויכולות להוות אטרקציה לילדים. תוכלו גם למצוא מפות רקומות אם כי סביר להניח כי גם מאחוריהן תגלו את התווית "מייד אין צ'יינה". בשונה מרוב החנויות בעיר, בשוק ניתן להתמקח על המחיר ולקבל גם מעט הנחה.

השוק הגדול

בקומה הראשונה של השוק תוכלו למצוא חנויות פירות וירקות במחירים סבירים במיוחד ותוכלו להתפנק על אננס ענק ועסיסי תוצרת קוסטה ריקה ב-9 שקל בערך ועוד.

שווה 9 שקל?

האי מרגיט - חובבי הפארקים והטבע ייהנו מהאי שנמצא באמצע הדנובה ובו גנים מושקעים, שבילי הליכה, ריצה ומדשאות. במקום יש גם מזרקות ענק ובלילה ישנו מופע אורות המשולב עם המזרקות הנחשב למופע מרהיב.

שופינג

חובבי הקניות והמותגים ייהנו מרחוב הקניות המרכזי, ואצי, עם שדרת המותגים המפוארת שלו, אם כי המחירים בו גבוהים למדי, מחירים טובים יותר ניתן למצוא על פי השמועה הלא מוכחת בקניונים הגדולים הארנה וארקד ומתחם האאוטלט פרמייר, אם כי גם שם המחירים לא נמוכים במיוחד יותר מישראל.

סביר להניח שבחנויות בהן קונים ההונגרים עצמם, המחירים נמוכים יותר מאשר במקומות שמכוונים ללכוד את התיירים העשירים יותר מהאוכלוסייה המקומית.

לסיכום: בודפשט מעניקה חוויה אירופאית במחירים מוזלים יותר מהשכנה האוסטרית, העיר עצמה מלאת מראות מרהיבים שנגעתי פה רק בחלק קטן מהאפשרויות. ניתן למצוא לא מעט חומר בעברית על אתרי תיירות בעיר שהפכה לנגישה בהחלט עבור התייר הישראלי הממוצע.

נסיעה נעימה ושתחזרו בשלום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר