"אורים ותומים שלנו"

הדיין של אירופה הלך לעולמו בשיבה טובה; "איש אשכולות"

מי שכונה "דיין ארנטרוי", ועסק במשך עשרות שנים בסוגיות הלכתיות הכי סבוכות שידעה אירופה, הלך היום לעולמו לאחר מחלה ארוכה וקשה | 'כיכר השבת' עם קורות חייו (דיין האמת)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגאון רבי חנוך ארנטרוי (צילום: אלי איטקין)

אבל באנגליה: הגאון רבי חנוך ארנטרוי זצ"ל, גאב"ד בית הדין הגדול של אירופה וראש בית המדרש דברלין, ומבכירי הרבנים ב'ועידת רבני אירופה', הלך היום (חמישי) לעולמו בבית החולים באנגליה והוא בן 93.

בארבע השנים האחרונות, מי שכונה בחיבה "דיין ארנטרוי", היה שרוי בחולשה וכמעט ולא תפקד. בשבועות האחרונים הוא נחלש עוד יותר והשבוע הוא אושפז בבית החולים, שם ניסו הרופאים להילחם על חייו, אך למרבה הצער הוא כאמור נפטר היום, למגינת לב אלפי תלמידיו ובני משפחתו.

הרב נולד בעיר פרנקפורט שבגרמניה, קודם מלחמת העולם השנייה ופרוץ השואה האיומה, לאביו, ראש הישיבה בפרנקפורט, הגאון רבי ישראל זצ"ל.

לאחר אירועי ליל הבדולח, עברה המשפחה הכבודה לאנגליה, ובהמשך, למד רבי חנוך זצ"ל בישיבת גייסטהד, שם קנה את עיקר תורתו והתחבב על רבותיו.

הגר"ח זצ"ל צד את עינו של יבל"א הגר"מ שטרנבוך, ונישא לאחותו, הרבנית רחל שתחי'. הזוג הצעיר הקימו את ביתם סמוך לישיבת גייטסהד, שם המשיך הגר"ח ללמוד בכולל האברכים שעל יד הישיבה.

בהמשך הקים כולל אברכים והתמנה לעמוד בראשות בית הדין של איחוד הקהילות האורתודוקסי באנגליה - כנסת ישראל, ובמקביל שימש כראש בית המדרש לרבנים בברלין. בהמשך חייו, התמנה גם לעמוד בראשות בית הדין במנשסתר.

בזמן כהונתו כדיין, עסק בנושאים סבוכים ומרכבים והיה בקשר כמעט יומיומי עם מרנן הגרש"ז אוירבך והגרי"ש אלישיב זצוק"ל, שסמכו עליו בעיניים עצומות ואף הורו לכולם כי הרב ארנטרוי הוא הסמכות ההלכתית המחליטה באירופה.

הרב ארנטרוי, הצטרף גם ל'ועידת רבני אירופה', והיה מהרבנים המשפיעים והמכריעים, ראשי הועידה היו מתייעצים עמו על כל החלטה.

בהודעה שפרסמה הועידה על פטירתו נכתב: "בצער רב עד דכדוכה של נפש אנו מביעים יחד עם כל היושבים על מדין באירופה ובישראל וכל בית ישראל את רגשי כאבנו על סילוקו של האי צדיקא יקירא ופרישא מאדירי התורה ומארזי הלבנון חכימא דיהודאי עמוד ההוראה והאורים ותומים לדייני ורבני אירופה, שומר חותם ההלכה והמסורה באירופה שעמד כצור לביצור גדרות כרם ישראל לשמור מכל משמר על טהרת הייחוס ולחם בעוז על הגיורים שייעשו כהלכה המסורה מדור דור - ממעתיקי השמועה שלא פסק פומיה מגירסיה - מרן הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצוק"ל בן הגאון רבי ישראל ארנטרוי זצ"ל, גאב"ד בית הדין הגדול של אירופה וראש בית המדרש לרבנים דברלין".

עוד נכתב בהודעת האבל: "הגר"ח כיהן בראש ביה"ד של איחוד הקהילות האורתודקסי של אנגליה ק"ק 'כנסת ישראל' וכראב"ד מנצ'סטר. ייסד מקומות תורה ושימש בקדש אצל מרנן ורבנן פוסקי הדור; מרן הגרש"ז אוירבעך ומרן הגרי"ש אליישיב זצוק"ל. איה מרן שנתן לנו בים דרך ובמים עזים נתיבה המצפן והמגדלור של 'ועידת רבני אירופה' אשר עיצב את דרכו של בית הדין דאירופה והעמיד דור תלמידי חכמים בבית המדרש לרבנים בברלין המנהיגים כיום את קהילות גרמניה ובתפוצות ישראל. עד שנפל בחוליו האחרון הנהיג ברמה את בית הדין הגדול וכיתת רגליו ממדינה למדינה כדי לתת מענה לכל הבעיות ההלכתיות בקהילות ברחבי אירופה".

הרב הראשי לישראל נשיא בית הדין הרבני הגדול הגאון רבי דוד לאו הספיד אף הוא וכתב: "איש אשכולות שהנהיג את יהדות אירופה בכלל ואת יהודי לונדון בפרט ביד רמה, והיה מגדלור שהקרין לכל הסובבים אותו. ניהל בחכמה ובתבונה את בית הדין של לונדון ושל אירופה כולה, והיה דמות נערצת ע"י כל מי שהכירוהו ובפרט על בני קהילתו, באישיותו המיוחדת שכולה מלאה חן וחסד, מאור פנים, חכמה ואצילות. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

רבי חנוך זצ"ל הותיר אחריו זרע ברך השם, כאשר חלק מילדיו אף ממשיכים במסורת הדיינות ומשמשים בתפקידים תורניים בכירים. מיטתו תגיע בימים הקרובים לישראל.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר