היסטוריה ואקטואליה

הרב, האריה והניסים; האם ניתן לרכוב על אריות?

בדורנו היתום יש "הסתר פנים", והמקובלים אינם מצליחים לרכב על אריות, אלא מקסימום גורמים להם לשאוג; במסורת היהודית סופר על כמה חכמים מקובלים שרכבו על אריה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רכיבה על אריה (צילום: shutterstock)

פרק א': בדורנו היתום יש "הסתר פנים", והמקובלים אינם מצליחים לרכב על אריות, אלא מקסימום גורמים להם לשאוג כפי שפורסם בלעדי ב'כיכר השבת'. פוליטיקאים לא מנסים אפילו את זה, אלא מראים את כוחם בהצגות בלבד...

לרכוב על אריה כפי שסופר על שמעון בר כוכבא, בימינו איש אינו חולם. בעבר היה אחד ש"חלם" את זה. החולם היה לא אחר מאשר קַלמַן שוּלמַן משכיל תושב העיר ווילנה שהדפיס את חלומו בספר ששמו 'הריסות ביתר' (ליטא תרי"ח - 1858)[1], ומאז הגננות במשרד החינוך הישראלי לא מפסיקות לספר זאת לילדי ישראל בכל דור ודור.

'הריסות ביתר', קלמן שולמאן, וילנא תרמ"ד (באדיבות אוצר החכמה)

מסורת חז"ל שנבוכדנצר רכב על אריה וקשר לו תנין בראשו: "אָמַר רַב יִרְמְיָה בַּר אַבָּא: מְלַמֵּד שֶׁרָכַב נבוכדנצר עַל אֲרִי זָכָר, וְקָשַׁר תַּנִּין בְּראשׁוֹ" (שבת דף קנ עמוד א).

להבדיל; משיח השקר המפורסם שבתי צבי, שהפיל חללים רבים באמונתו המשיחית רח"ל, ישנה טענה מפי "הנביא" נתן העזתי מעריצו הגדול (עליו סנגרו מספר גדולי ישראל ספרדים ואכמ"ל), שלעתיד הוא ירכב על אריה שירד משמים: "אז ירד מן השמים אריה דבי עילאה ופרומביא שבפי האריה יהיה נחש עם שבעה ראשים, ואש תצא מפי האריה וירכב משיחנו"[2].

במסורת היהודית סופר על כמה חכמים מקובלים שרכבו על אריה. אנו נחזור אחורה במנהרת הזמן למקובל הראשון[3], עליו רבו הגרסאות במעשה מופלא זה; המקובל הקדוש רבי אפרים אנקווה, חי לפני כ-600 שנים, והיה מגדולי חכמי ספרד באלג'יריה[4].

רבי אפרים נולד לאביו רבי ישראל אנקווה בעל ספר 'מנורת המאור', ולמד תורה אצל רבנו ניסים גירונדי. לאחר צרות ופוגרומים התמנה רבי אפרים לדיין בעיר הונין, ולאחר מכן התמנה לרב ודיין בעיר תלמסאן עד פטירתו. רבי אפרים היה מגדולי המשיבים בדורו, ובית הכנסת על שמו קיים עד היום.

היכל בית הכנסת של המקובל רבי אפרים אנקווה (מאת Amiti26 - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0)

מרן החיד"א כותב על רבי אפרים: "רב גדול בעיר תלמסאן ומלומד בנסים ומופלג בחסידות וקדושה"[5].

הנס המפורסם על רבי אפרים שרכב על אריה לאחר שבמהלך מסע, נעצר לשבות ביום השבת, כל זאת למרות שנאלץ לשהות בלב היער, בין טורפים ושודדים. בכניסת השבת זינק לעבר רב אפרים אריה. ולאחר שרבי אפרים צעק 'שמע ישראל', "קרב האריה בצעדים מדודים ובא לשכב לצידו, ככלב השוכב ליד אדונו".

הנס טרם הסתיים, ובצאת השבת, צץ נחש וחסם את דרכו של רבי אפרים, שנהפך במהירות להיות רֶסֶן בפיו של האריה, וכך הופץ הציור המפורסם בו נכנס רבי אפרים אנקאווא לעיר תלמסאן רכוב על אריה כשנחש משמש לו כרסן.

הציור המפורסם על המקובל רבי אפרים אנקווה נכנס לעיר תלמסאן רוכב על אריה מחזיק בנחש בתור רֶסֶן (מאת Amiti26 - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0)

מופת פחות מפורסם על רבי אפרים אנקווה הוא, שזכה להתגלות בהקיץ של חכמי ישראל, הרמב"ם, הרי"ף והר"י מיגש ששוחחו עמו בלימוד.

קברו נערץ ביותר, ורבים עולים על קברו להתפלל על ישועת הכלל והפרט, ורואים ישועות. לא רק קברו. אף למעיין שסמוך לקברו מייחסים תושבי המקום כוחות פלאיים.

יהודי תלמסאן משתטחים על קברו של רבי אפרים אנקווה (מאת Amiti26 - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0)

המשך יבוא...

לקריאה נוספת:

פעמים 154 -155. רבי חיים בלייח: משכיל עברי וממשיכה של ההגות היהודית הספרדית: ד"ר מיכל אוחנה.

הסתייעתי במאמרו של הג"ר אביחי מרחבי שליט"א רב בית כנסת עץ חיים בפרדס כץ.

[1] כך ע"פ יעל זרובבל במאמרה בעתמול

[2] נתן העזתי, מתוך תורת הקנאות לרבי יעקב עמדן.

[3][3] ברם, נראה שרבי אהרן איש בגדד קדם לו. ראה את דבריו של רבי אֲחִימַעַץ בֶּן פַּלְטִיאֵל (שחי לפני כאלף שנים באיטליה) על נפלאות רבי אהרן איש בגדד, מגילת אחימעץ מהדורת קלאר עמוד 12.

[4] ישנם מספר מקורות על צדיקים שרכבו על אריות בנוסף לרבי רפאל אנקוואה. 1: אביו של ה'אור החיים' הק' רכב על שני אריות. 2: ה'אור החיים' עצמו. 3: החכם התונסאי רבי מסעוד רפאל אלפאסי.

ממקורות אלו (שכולם מצפון אפריקה) עולה, שכנראה בצפון אפריקה היה נפוץ לרכוב על אריות.

על הבעש"ט הק' תיאר בדומה כ"ק האדמו"ר מקומראנה זי"ע על "אריה של אש" שהיה עומד בכניסה לחדרו של הבעש"ט הק', אולם לא צוין שהבעש"ט רכב עליו. יש בנותן טעם לספר על הנס המופלא לו זכה הבעש"ט מידי מוצאי שבת עת רכב על הכרכרה המונהגת בידי העגלון הנודע אלכסי בשמי אוקראינה והוא כעין נס של לרכוב על אריה.

עוד הובא בשם הרה"ק מרוז'ין (עירין קדישין, מזקנים אתבונן ועוד), שאירע שהבעש"ט ראה אריה הולך לקראתו, ועצם את עיניו והתדבק בקב"ה שהרי אריה הוא אותיות ירא"ה, וכשפתח את העיניים האריה היה מוטל מת.

[5] שם הגדולים (דף ט"ו)

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר