לאחר שנים של שיתוף פעולה

משבר חריף | המשטרה קבעה נוהל חדש, בזק"א מאשימים: "זו פגיעה בכבוד המת"

לאחר שנים של שיתוף פעולה בין זק"א למשטרת ישראל - בפעילות קודש למען כבוד המת בזירות אסון, המשטרה החליטה לצאת בנוהל חדש, ובזק"א זועמים | השיא: השעיית פעילותו של בנצי אוירינג לאחר הפיגוע בירושלים | במשטרה מתגוננים: "מכבדים את העשייה הציבורית של ארגונים שונים וקוראים להם להצטרף לעשיה המשטרתית" | הסיפור המלא (חדשות)

מתנדבי זק"א בזירת הפיגוע בירושלים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לאחר שנים של שיתוף פעולה בין משטרת ישראל לארגון זק"א - היחסים עלו על שרטון בעקבות נוהל חדש שמפעילה המשטרה, שלטענת זק"א עשוי לפגוע בכבוד המת. בימים האחרונים, המתיחות אף הגיעה לשיאה עם השעייתו של בנצי אוירינג, מפקד זק"א ירושלים המיתולוגי, בעקבות הפיגוע בירושלים - השעיה שבוטלה כעבור מספר ימים. בזק"א לא מתכוונים לוותר וטוענים כי "אין ולא יהיה מישהו חוץ מזק"א שיעשה את עבודת הקודש הזו".

כידוע, בכל זירת אסון, משטרת ישראל היא זו ששולטת בשטח ומנהלת את האירוע. לצד זאת, אין גורם ממשלתי שתפקידו הוא איסוף חללים וחלקי גופות מזירות אסון וניקוי הדם והבאתו לקבורה, ובשל כך, נקבע נוהל כי ארגון זק"א על מתנדביו הרבים יהיה מוסמך לבצע את המשימה.

כיום, ישנם שלושה ארגונים בתחום - "זק"א", הגדול והמוכר; "זק"א תל-אביב" שפועל בעיקר באזור המרכז ו"יחידה 360" - שנקראה בעבר בשם "זק"א ישראל". כעת, בעקבות טענות על אי סדר במהלך העבודה בשטח, החליטה המשטרה לעשות סדר בנושא והודיעה על ביטול הנוהל שהיה קיים עד כה, והכשרת מתנדבים למשימה - תחת השם "מתנדבי אח"י", שמשמעותו "איסוף חללים ייעודי". לצד זאת, הודיעה המשטרה על איסור להיכנס עם האפודים של הארגונים השונים לזירות אסון.

הנהלים החדשים, שבאים בסתירה למה שהיה נהוג עד כה, עוררה תרעומת עזה בקרב מתנדבי זק"א שפועלים במשך שנים, במסירות נפש, למען כבוד המת, וטוענים כי דווקא הנוהל החדש יהיה זה שיפגע בכבוד המת.

הפעילות בזירת הפיגוע בירושלים (צילום: דוברות זק"א)

אחד המתנדבים הוותיקים בזק"א, מנסה להסביר לנו על מה כל המהומה ומבהיר תחילה כי "הנוהל החדש, נוהל אח"י פוגע בכבוד המת". כדוגמא, הוא מצטט סעיף בנוהל החדש שבו נקבע כי "לא יגיעו המתנדבים לזירה ללא הזמנה של קצין", לדבריו: "זה אומר שאם התרחשה עכשיו תאונה ומישהו ח"ו נהרג, אבל הקצין החליט שיותר דחוף לו לפתוח את הכביש - אז הוא לא יזמין אותנו? צריך להגדיר בנוהל ברור את אופן אזעקת היחידה כך שתוזעק אוטומטית בכל אירוע של כבוד המת".

הוא מוסיף ומסביר כי "רק מתנדב היחידה שמוסמך ומוכשר לטפל בכבוד המת יכול לקבוע מתי מסתיים הטיפול בזירה מבחינת הטיפול בממצאים וכל אותו הזמן נדרשת נוכחותו של שוטר בזירה. במידה והשוטר מעוניין לעזוב את הזירה בסיום הטיפול הבסיסי - יש להגדיר זאת בנוהל ולהסדיר את הכיסוי הביטוחי של המתנדב עד לסיום הטיפול בכבוד המת".

רגע, אבל מה עם שאר הארגונים?

"אני לא מזלזל בהם, צריך לחשוב על פיתרון. המטרה של כולנו הוא כבוד המת, נכון לעכשיו לצערי בנוהל הזה, אין כבוד המת. מדובר בנושאים מהותיים של כבוד המת ושל ההתנהלות שלנו כארגון. אז כן, אולי צריך לקבוע נהלים ברורים על מציאויות מורכבות ובנוגע לארגונים אחרים, אבל מאז ומעולם עבדנו עם המשטרה. אנחנו לא נכנסים לשום אירוע ללא אישור של מפקד המשטרה בשטח שאחראי על האירוע. מה אתם משנים נהלים כאילו שכחתם שאנחנו שותפים. השהיה של בנצי? מה זה?".

עוד הוא מוסיף ואומר כי "טענה אחרת שעלתה היא שהמשטרה לא פועלת מול עמותות. זק"א שמעניקה את המעטפת למתנדבי היחידה מוגדרת כגוף הצלה רשמי מטעם ממשלת ישראל, ומכורח כך היא מוסמכת לפעול יחד עם משטרת ישראל".

מה עוד מפריע לכם בנוהל החדש?

"דבר ראשון אנחנו ארגון חרדי. מי שכתב את המסמך התעלם לחלוטין מהנספח ההלכתי שהוכן ע"י רבנות המשטרה ומההערות שנתנו רבני זק"א".

למה זה חשוב?

"בנוסח החדש היחידה לא כפופה לרבנות המשטרה שמוסמכת להגדיר הלכתית את אופן הטיפול בכבוד המת. אגב, בעקרונות המנחים גם לא מופיעה העובדה שייעוד מתנדבי היחידה הוא טיפול בכבוד המת, נהיינו סתם מתנדבי משטרה. ולא שיש לי בעיה אבל צריך לזכור למה אני כאן.

ציצית מוכתמת בדם של בחור הישיבה אריה שצ'ופק הי"ד שנרצח בפיגוע בירושלים הי"ד (צילום: יואל וויס)

"עוד דבר מהותי. בשביל למנוע מקרים בהם סתם אדם לובש אפוד, חשוב לנו לדעת מי ומה הוא, שיהיה סדר וארגון. לפי הנוהל החדש למפקד היחידה אין החלטה מעשית על המתנדבים אותם הוא מקבל ליחידה. המתנדבים משתייכים לקצין המתנדבים שלו ואין אפשרות מעשית ליצור קשר אישי. זה חשוב בעיקר לאחדות שלנו. להיותינו צוות עם תמיכה. שחשוב לשמירה על חוסנו של המתנדב, לא הגיוני לשלול ממפקד היחידה את האפשרות לבחור את "חייליו", כשהוא מכיר את ההלך הנפשי של היחידה ויודע מי יועיל ומי יפגע בחבריו לצוות. אנחנו עוסקים במציאות ובדברים הקשים ביותר, לא סתם רובוטים שבאים לנקות ריצפה. ואני אומר לך שגם במקרים גדולים שאנחנו תחת פיקוד העורף וכאלה, ההכנה המקצועית שלנו כקבוצה חשובה.

"חוץ מזה יש בעיה עם הביטוח. לקחו את התעודות של מתנדבי משמר אזרחי שהיה לנו, במקום זה קיבלו המתנדבים אישור מעבר בלבד, ללא תעודת מינוי וללא הסמכויות. עם קבלת תעודת המעבר למתנדב אח"י ושלילת תעודת המינוי למשמר האזרחי, נשללו ממתנדבי זק"א שלל החובות, הזכויות, הסמכות והחסינות. לכאורה, המתנדבים אינם זכאים לפיצויים במקרים בהם יפגעו, משום שאינם משויכים יותר למשמר האזרחי ואינם מבוטחים כמתנדבים במשטרה".

המתנדב, מוסיף ואומר בנימה אישית: "אני בזק"א המון שנים, ואני לא זוכר אי פעם שעשו כל כך הרבה בלגן שבהרגשה האישית שלי לא בא בשביל באמת לעשות סדר, אלה רק להראות אנחנו בעלי בית ואתם תעשו את העבודה השחורה כשנקרא לכם ותלכו הביתה. האמת, הייתי מוכן גם לזה אם לא שהייתי יודע, שבגלל זה, כבוד המת נפגע ועל זה אנחנו לא יכולים לוותר".

גורם באחד הארגונים המתחרים, שפועלים גם כן למען כבוד המת, אומר ל'כיכר השבת' כי "עד היום, בכל זירת אסון - משטרת ישראל היא זו ששולטת בשטח, אך נקבע נוהל שארגון זק"א יהא מוסמך לבצע את הפעילות של איסוף החללים וחלקי גופות. מה שקרה הוא שבמהלך השנים קמו ארגונים נוספים מקצועיים לטפל בזירות אסון ובכבוד המת, אך נמנעה מהם הכניסה לזירה - באמצעות אותו נוהל ישן. הארגונים טענו לאפליה והמשטרה הודיעה על ביטול הנוהל והכשרה של מתנדבים לפעילות זו שלא תחת מטריה של ארגון כלשהו אלא תחת ההגדרה של מתנדבי אח"י (איסוף חללים ייעודי)".

לדבריו, "אני יכול להבין את הקושי בהחלטה שלא לאפשר להיכנס עם אפודים לזירות אסון, בסוף, התמונות שיוצאות מהזירות הללו עם המתנדבים והאפודים, זה מה שמסייע לארגונים לגייס תרומות, אבל מבחינת המשטרה, המטרה היא לייצר סדר ברור בזירה, לטובת כולם".

גורם אחר מאחד הארגונים, אומר ל'כיכר השבת' כי לדעתו "הנוהל החדש לא באמת פוגע בכבוד המת,. לדבריו, "הנוהל לא משנה יותר מדי מהמצב הקיים - למעט הקטע עם האפודים. כל הסיבה שהיה צריך נוהל חדש היא הבלגן בין הארגונים, המשטרה באה מתוך כוונה לעשות סדר וכרגע נראה שהיא לא ממש הצליחה, והבלגן חוגג".

בעקבות הנוהל החדש, מנכ"ל זק"א דובי ויסנשטרן שיגר מכתב זועם למפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, תחת הכותרת "מסע ציד של משטרת ישראל נגד מתנדבי זק"א". במכתבו, הוא מפרט את שיתוף הפעולה שהיה עד כה בין הארגון למשטרה, שלדבריו, "יצר סדר בזירות מב"ט לפי ההלכה ומנע מלחמות מיותרות על כבוד המת בין הגופים".

המכתב החריף של מנכ"ל זק"א למפכ"ל המשטרה

ויסנשטרן הוסיף וטען כי "אין זה סוד שאנחנו נמצאים תחת מתקפה מגופים שכבוד המת אינו בראש מעייניהם ומנסים לחבל בקשר בין זק"א למשטרה, אך זק"א פועלת ופעלה תמיד כחוק, יחד עם הרשויות, למען כבוד המת".

בהמשך, הוא מזכיר כי "לתדהמתי, ביום חמישי האחרון הושעה מפעילותו במשטרה מפקד זק"א במחוז ירושלים בנצי אוירינג - איש שידיו קדושות וכל כולו חסד של אמת - רק כי העז ללבוש אפוד זק"א במהלך טיפולו בכבוד המת בזירת הפיגוע בירושלים. יחד עמו הושעתי גם אני ואנשי חסד נוספים מזק"א, כשכל עווננו הוא לבישת אפוד זק"א.

"גם לאחר ההשעיה המבזה, גם לאחר שמשטרת ישראל אמרה בפה מלא שאין לנו כל ערך מבחינתה ו-34 שנות חסד נמחקות בגלל אינטרסים, החלטנו מתוך אמונה במערכת והערכה למשטרה שלא לשרוף את מערכת היחסים המכבדת (שכל הנראה אינה הדדית), למחול על כבודנו ולהמשיך לפעול למען כבוד המת, מתוך הבנה ששיח מכבד עם אנשים ישרים יוביל לתוצאות".

לטענתו, "תוך כדי הניסיון להגיע להבנות, משטרת ישראל המשיכה לפגוע ולבזות את מתנדבנו, בין אם בהוצאות הודעות תפוצה באזהרה: "כל מתנדבי אח"י מחוייבים ללבוש את האפודה החדשה שרשום עליה אח"י בלבד! חל איסור לפעול כמתנדב משטרה בלבוש האפודה הישנה שרשום עליה זק"א" ובין אם בקיום פגישות עם עבריין שכל תכלית פעילותו היא פגיעה במתנדבי זק"א".

"צר לי, אך הגיעו מים עד נפש", כתב מנכ"ל זק"א למפכ"ל. "משטרת ישראל בוחרת להשפיל, לבזות ולפגוע במתנדבי זק"א. מתנדבי זק"א אינם רודפי כבוד. מתנדבי זק"א פועלים כבר עשרות שנים בשקט ובצנעה יחד עם משטרת ישראל ומעולם לא התקבלה תלונה על פעילותנו במסגרת זו, אלא תעודות הוקרה ואותות הצטיינות על מסירות נפש. איש לא יוכל לעמוד במקומם של מתנדבי זק"א, ואנו איננו מתכננים להעניק לאיש את ההזדמנות הזו".

ממשטרת ישראל נמסר ל'כיכר השבת' בתגובה כי "משטרת ישראל פועלת כל העת למען שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. תפקידם ומשימתם של כוחות השיטור היא משימה מורכבת במיוחד וכרוכה פעמים רבות בקבלת החלטות מורכבות כאשר מעל הכל, שמירה על חיי אדם.

"בכל הנוגע לאירועי פח"ע ואירועים פליליים בכלל, זירת האירוע מנוהלת ע"י משטרת ישראל, שמהווה גורם מאשר לכניסת אנשים או גופים שונים לזירות אלו מטעמים ביטחוניים ומקצועיים. כחלק מתהליכי הפקת לקחים מאירועים שונים, הוחלט כי לזירות מסוג זה יכנסו אך ורק מי שהוסמך על ידי המשטרה ופועל באופן מלא ומדוייק על פי פקודות המשטרה והנחיות כוחות השיטור בזירה.

"משטרת ישראל מכבדת את העשייה הציבורית של ארגונים שונים ומוקירה את הניסיון המצטבר שלהם וקוראת לארגונים אלו להצטרף ולסייע לעשיה המשטרתית על פי הנוהלים המסדירים את הפעילות בזירות השונות".

באשר להשעיה התמוהה של בנצי אוירינג, נמסר מהמשטרה כי "אשר לאירוע בירושלים, מדובר בצורך מבצעי-חקירתי של פעילות מעבדות חבלה וזיהוי פלילי, על כן כל מי שלא היה נחוץ לפעילות זו, לרבות שוטרים ומתנדבים מגופי הצלה שונים, התבקש לצאת מהזירה עד סיום פעילותם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר