החרדים חזרו לשלטון

הפרויקטור למחיקת מורשת מתן כהנא; היעדים של שר הדתות מיכאל מלכיאלי

דרעי התעקש וקיבל שליטה מלאה על המשרד לשירותי דת | לאחר התלבטות התקבלה ההכרעה: מיכאל מלכיאלי יכהן כשר לשירותי דת | היעד המרכזי: מחיקת מורשת מתן כהנא | בהמשך: מינוי רבנים ראשיים, רבני ערים ודיינים | ישי כהן בסיקור מיוחד (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
השר מלכיאלי מתמנה לשר, השבוע (צילום: דני שם טוב)

במשך שבועות ניהל יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, מאבק בכדי לקבל לידיו את תיק הדתות. יו"ר 'הציונות הדתית', השר בצלאל סמוטריץ', התעקש גם הוא לקבל את התיק. בתחילה חשבו להגיע להסכמה שש"ס תשלוט במשרד באמצעות תפקיד השר, ו''הציונות הדתית' תקבל נתח מסוים מהמשרד באמצעות תפקיד סגן שר.

לבסוף דרעי סיים את ימי הרכבת הממשלה כשידו על העליונה. תיק הדתות חוזר לשליטת ש"ס, ללא סגן נוסף. גם בשלב זה הסתפק דרעי את מי מבין חברי הכנסת למנות לתפקיד הנחשק. ההתלבטות נותרה עד לתחילת השבוע עת התכנסה מועצת חכמי התורה בהרכב מצומצם. לסוף חברי המועצת ודרעי קיבלו את ההחלטה: ח"כ מיכאל מלכיאלי הוא זה שיכהן כשר לשירותי דת בשנים הקרובות.

מיכאל מלכיאלי, מהח"כים הצעירים בש"ס, הפך גם לאחד השרים הצעירים בממשלת ישראל. מלכיאלי, בן 40, צמח בש"ס בשנים האחרונות והחל את דרכו כמנהל מתנס שכונתי בנווה יעקב. דרעי קידם אותו לתפקיד חבר מועצת עיריית ירושלים, בהמשך הוא הפך לראש מטה השר לשירותי דת דוד אזולאי ז"ל ומהר מאוד קודם לתפקיד חבר כנסת. מחר, יום ראשון, הוא ייכנס ללשכת השר ברחוב כנפי נשרים בירושלים.

מלכיאלי נכנס למשרד לשירותי דת עם מטרה אחת מרכזית והוא צפוי להיות מהשרים שישפיעו על זהותה הדתית של מדינת ישראל.

השר מלכיאלי והמנכ"ל המיועד אבידן בלשכת הראש"ל, השבוע

המטרה המרכזית של מלכיאלי תהיה מחיקת מורשת מתן כהנא. מביטול הרפרומות ועד לזהות הרבנים שייבחרו. לצד המטרה המרכזית ייצטרך לבחור לא מעט רבנים ודיינים במהלך השנים הקרובות.

שעה לאחר שהושבע לתפקידו כשר בממשלת ישראל, מלכיאלי מיהר ללשכתו של הראשון לציון ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי יצחק יוסף, קיבל את ברכתו ומיד חתם על ההחלטה הראשונה של ממשלת נתניהו השישית: הקפאת רפורמת הכשרות של כהנא, צעד ראשון ומרכזי בדרך לביטולה.

מדובר בצעד ראשון בדרך למחיקת מורשת כהנא. בהמשך ייצטרך מלכיאלי לבטל את רפורמת שיטת בחירת רבני הערים, שינוי חוק בחירת הדיינים, וזו רק רשימה חלקית. צעד אחר צעד יעשה מלכיאלי בחודשים הקרובים כדי להחזיר את הסטטוס קוו ויחסי הרבנות-משרד הדתות לעידן טרום כהנא.

שליח למשימות מיוחדות. השרים דרעי ומלכיאלי

כאמור, מדובר ביעד מרכזי אך לצידו יש יעדים רבים המונחים על שולחנו של השר מלכיאלי. בעוד כתשעה חודשים מלכיאלי יוביל את בחירת הרבנים הראשיים לישראל וזה לצד בחירת רבני ערים מרכזיים כירושלים, תל אביב, חיפה, בית שמש, בני ברק ועוד. וכמובן, במהלך כהונתו ייבחרו דיינים רבים לבתי הדין האזוריים ולבית הדין הגדול. גם כאן הוא יצטרך לנהל שיח עם 'הציונות הדתית', להימנע מעימותים, לנסות ולהגיע להסכמות בחלוקת המינויים.

לצד זה, ההסכם הקואליציוני מוסיף כ 250 מיליון שקלים למבני דת ומקוואות. זוהי בשורה עצומה שאסור שהיא לא תמומש עד תום, וגם זה נמצא באחריות השר הנכנס מלכיאלי.

יצוין כי נראה שאריה דרעי הפיק לקחים מהעשור האחרון. במהלך כהונת השר אזולאי ז"ל המשרד התנהל בצורה לא נכונה. המינויים הבכירים במשרד לא היו מוצלחים, בלשון המעטה. בקדנציה הנוכחית דרעי מינה מנכ"ל חרדי שמכיר היטב את המשרד, יהודה אבידן, מי שהוביל את בחירת הרבנים הראשיים היוצאים ואף היה מועמד מוביל לתפקיד מנכ"ל הרבנות הראשית, דבר שלא יצא לדרך בשל נפילת ממשלת נתניהו-גנץ.

בש"ס מונו ארבעה שרים לצד היו"ר דרעי, אין ספק שהשר המרכזי הוא מיכאל מלכיאלי. הוא יצטרך להציג קבלות למועצת החכמים, לרבנים ולציבור. הקבלה המרכזית תהיה מחיקת מורשת מתן כהנא, בהמשך הוא יצטרך להציג קבלות בבחירת הרבנים הראשיים, רבני הערים והדיינים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר